טסלה עקפה את תחזיות הרווח אך פספסה בהכנסות; המניה יורדת

אחרי האכזבה ממספר המסירות ברבעון השלישי, יצרנית הרכב החשמלי הגדולה בעולם מפספסת בשורת ההכנסות • הציגה ברבעון רווח של 1.05 דולר למניה על הכנסות של 21.45 מיליארד דולר • המניה נחתכת ב-4% במסחר המאוחר

אילון מאסק, מנכ"ל טסלה / צילום: Associated Press, Susan Wals
אילון מאסק, מנכ"ל טסלה / צילום: Associated Press, Susan Wals

חברת טסלה , יצרנית הרכב החשמלי הגדולה בעולם, פרסמה בתום המסחר היום (ד') את דוחותיה הפיננסים לרבעון השלישי של 2022, שהסתיים בספטמבר. טסלה רשמה הכנסות של 21.45 מיליארד דולר ברבעון, מתחת לתחזיות האנליסטים להכנסות שעמדו על 22 מיליארד דולר. הרווח למניה של טסלה ברבעון השלישי עמד על 1.05 דולר, גבוה במעט מהתחזיות (1 דולר למניה) בשוק.

את המסחר בוול סטריט סיימה טסלה בעלייה של כ-1%, וכעת היא מאבדת 4% בשלב המסחר המאוחר. 

טסלה Y הגיעה לישראל, וזה מה שיש לה להציע תמורת 330 אלף שקל
שיגור היסטורי של חללית, אובדן הסיכוי במשפט או הרצון להשפיע על בחירות 2024? מה הביא את מאסק להתחרט על ביטול רכישת טוויטר | פרשנות

טסלה אשררה את התחזית הקודמת שלה ואמרה כי "במבט רב-שנתי, אנו עדיין מצפים להשיג צמיחה שנתית של 50% באספקת כלי הרכב".

טסלה מפרסמת באופן קבוע נתונים על היקף ייצור ומסירות הרכבים שלה לרבעון עוד לפני פרסום הדוחות הכספיים המלאים. כבר ב-2 באוקטובר פרסמה טסלה את הנתונים לרבעון השלישי, שהראו כי החברה מסרה מספר שיא של 343,830 כלי רכב חשמליים בחודשים יולי-ספטמבר, עלייה של כ-11% ביחס ל-310 אלף כלי רכב שמסרה ברבעון הראשון השנה. ברבעון השני טסלה נפגעה קשות מהגבלות הקורונה בשנחאי שהשביתו את המפעל שלה בעיר, ומסרה 255 אלף כלי רכב בלבד. למרות שיא המסירות, מניית טסלה איבדה מעל 15% מתחילת אוקטובר ובסך-הכול ירדה ב-45% השנה.

האנליסטים צפו יותר מסירות כלי רכב

הירידה במניית טסלה נובעת מכך שהאנליסטים חזו כי נתוני המסירות של ענקית הרכב החשמלי יהיו גבוהים עוד יותר ויעמדו על מעל 360 אלף מכוניות ברבעון. בנוסף, באופן חריג לטסלה, החברה ייצרה ברבעון השלישי 22 אלף כלי רכב יותר מאשר מסרה, מה שהעלה את השאלה האם הביקוש לרכבי טסלה נמצא בירידה. זאת לאור המצב הכלכלי בארה"ב ובסין, שני השווקים הגדולים ביותר שלה, והתחרות הגוברת מצד יצרני הרכב הוותיקים ושחקנים חדשים כמו Rivian בארה"ב ו-Nio בסין.

בעקבות פספוס תחזית מסירות הרכבים, האנליסטים המסקרים את טסלה הפחיתו את צפי ההכנסות שלהם לחברה לרבעון השלישי. באפריל ממוצע ציפיות האנליסטים להכנסות טסלה לרבעון השלישי עמד על 23.1 מיליארד דולר. לפני פרסום הדוחות צפי האנליסטים ירד ל-22 מיליארד דולר - עדיין רבעון חזק, אך פחות מהקודם. מבחינת רווח למניה (non-GAAP), האנליסטים חזו כי הוא יעמוד על 1.01 דולר, בהשוואה ל-0.62 דולר ברבעון השלישי אשתקד. מספרים אלה מתייחסים לרווח למניה לאחר פיצול המניות ביחס 1 ל-3 שטסלה השלימה באוגוסט האחרון.

השאלה הגדולה לעתיד היא כיצד ישפיע מיתון כלכלי גלובלי משמעותי על הביקוש למכוניות טסלה יקרות. מנכ"ל טסלה אילון מאסק עצמו ביטא בחודשים האחרונים דעות סותרות ביחס למצב הכלכלי. ביולי אמר שיש לו "הרגשה סופר רעה" ביחס לכלכלה, אך באוגוסט הוא צפה "מיתון קל" בלבד.

לפי חברת המחקר Kelly Blue Book, טסלה העלתה משמעותית את מחיר מכוניותיה בשנתיים האחרונות. בין תחילת 2021 לאוגוסט השנה זינק מחיר רכב ממוצע של טסלה ב-31%, בהשוואה לעלייה של 18% במחיר מכוניות חדשות בתעשייה כולה. השאלה היא מתי המחיר המטפס יתחיל לפגוע בביקוש לרכבי טסלה, במיוחד לאור המצב הכלכלי הקודר. עד היום הבעיה של טסלה הייתה בעיקר לעמוד בביקושים הגבוהים לרכבים, אך אנליסטים רואים סיכוי שמגמה זו תתהפך ברבעונים הבאים.

המיקוד של מאסק בטוויטר לא עוזר

הסאגה שמנהל מאסק בכל הנוגע לרכישת טוויטר הייתה גורם נוסף שהשפיע לרעה על מניית טסלה השנה. אחרי שכבר נסוג מהעסקה שהציע, מאסק חזר לתוכנית המקורית לרכוש את הרשת החברתית ב-44 מיליארד דולר, עסקה שהוא חייב להשלים עד השבוע הבא. מבחינת משקיעי טסלה המשמעות של השלמת העסקה היא שמאסק יהיה עסוק לא מעט בענייני טוויטר, מה שישאיר לו עוד פחות זמן לעסוק בטסלה. כדי להשלים את העסקה, מאסק גם יצטרך למכור חבילה גדולה של מניות טסלה, מה שיכול להשפיע עליה שלילית.