הלחץ כבר לא עובד? היבואניות הגדולות בדרך להעלאת מחירים

יוניליוור הודיעה על העלאת מחירים של עד 20% החל מ־1 בנובמבר, ובכך היא מצטרפת לדיפלומט • בין המוצרים שיתייקרו: חטיפים, שוקולדים ומוצרי טיפוח

מוצרים בסופרמרקט / צילום: Shutterstock
מוצרים בסופרמרקט / צילום: Shutterstock

אחרי החגים כבר כאן, ובקרוב ככל הנראה המחיר של מאות מוצרים יעלה. לפני חודש, רגע לפני ראש השנה, הודיעה ענקית המזון יוניליוור לרשתות המזון על העלאת מחירים שתיכנס לתוקף ב-1 בנובמבר. ההעלאה הקרובה תהיה בעד 20% ותחול על שלל מוצרים שאת רובם אפשר למצוא בכל בית: קורנפלקס כריות, חטיפי דגנים, רטבים לסלט, אבקות מרק, בייגלה, חטיף השוקולד קליק, שוקולד ורד הגליל, תה ליפטון, מיונז וחרדל הלמנס, רטבי עגבניות של קנור, ארטיקים כמו מגנום וסולרו, תחליבי רחצה ושמפו של המותג פינוק, מוצרי הטיפוח של דאב, מרככי הכביסה של בדין ועוד.

40% מבעלי הסופרמרקטים העצמאיים: נוריד את מוצרי יוניליוור מהמדפים 
מנהלי השיווק של החברות הגדולות במשק מנסים לעשות לצרכן חיים קלים | פרויקט מיוחד 

לא הספקית היחידה שמעלה מחירים

יוניליוור הצטרפה במהלך זה ליבואניות נוספות שהודיעו על שורת התייקרויות מוקדם יותר הקיץ. דיפלומט הודיעה כי במהלך חודש נובמבר ייכנסו לתוקף העלאות מחירים על מוצרי פרוקטר אנד גמבל, שמספקת מספר רב של מותגים, כגון חיתולי פמפרס, מוצרי טיפוח לשיער של פנטן והד אנד שולדרס, מוצרי היגיינה נשית של מותגי אולווייז וטמפקס, אבקות כביסה אריאל וטייד, נוזל כלים פיירי ואחרים. מוצרים אלה צפויים להתייקר בעד 15%.

גורמים בענף מספרים כי כמעט כל היבואניות והספקים ביקשו להעלות את המחירים של מוצריהם אחרי החגים. רשתות המזון הגדולות מתכוונות להיאבק גם הפעם בגל ההתייקרויות. למשל, בשופרסל הפסיקו למכור קרמבו, לאחר שיוניליוור העלתה את מחירו, דבר שלפי הערכות בענף נאמד בנזק של מעל 3 מיליון עד כה. צעד זה מהווה סימן ברור ליוניליוור ולספקיות נוספות - רשת קמעונאות המזון הגדולה בישראל לא תהיה מוכנה לקבל את העלאות המחיר של חלק מהמוצרים.

כעת עולה השאלה האם בקרוב נראה מדפים ריקים בסופרים. אולם בענף לא מודאגים מבחינה זו. לרוב רשתות המזון יש מלאי שיספיק לתקופה ארוכה, שתספיק לקיום משא-ומתן ביניהן לבין הספקיות שמבקשות לייקר את המוצרים.

בעיתוי כזה, בו גל עליות המחירים מגיע מכל עבר, לא כל ספק יצהיר שהוא לא יספק לרשתות הגדולות סחורה. מאידך, לפי גורמים בענף, כמעט כל הספקים - גדולים וקטנים - הודיעו לרשתות על העלאות מחירים. אם רשתות המזון יסרבו להתייקרויות והספקים יחליטו לעצור את האספקה, הציבוריות שבהן יהיו חייבות לדווח לבורסה על אירוע בסדר גודל כזה.