ישראליות בוול סטריט | בדיקת גלובס

הכול בדולר: לא תאמינו כמה שווה היום מניה אחת של פאגאיה

הבורסה האמריקאית כבר לא מחייכת לחברות טכנולוגיה וביומד מישראל: לא פחות מ־20 מהן נתונות תחת איום מחיקה מהמסחר, לאחר שערכן צלל אל מתחת לדולר אחד • מספר דומה של חברות, ובהן מניית הלהיט לשעבר פאגאיה, נסחרות בין 1 ל-2 דולרים

פתיחת מסחר של חברת פאגאיה בנאסד''ק / צילום: עידו איז'ק  - יח''צ
פתיחת מסחר של חברת פאגאיה בנאסד''ק / צילום: עידו איז'ק - יח''צ

הירידות החדות בוול סטריט בשנה האחרונה היכו ברבות מהנציגות ענפי הטכנולוגיה והביומד מישראל שנסחרות מעבר לים. בעת שמדד נאסד"ק  צנח מאז נובמבר שעבר ב־33%, כמה מאותן חברות איבדו 90% ויותר. התוצאה: מעל 20 חברות ישראליות נסחרות כיום בוול סטריט במחיר של פחות מדולר אחד למניה, ונמצאות בסיכון למחיקתן מהמסחר. עוד מספר דומה של חברות נסחרות במחיר שגבוה מדולר, אך נמוך מ־2 דולרים, ואם ייחלשו הן עלולות להימצא בסיכון דומה - כך עולה מבדיקת גלובס. 

זו המניה שהמוסדיים הכי אוהבים בחו"ל. ומי הפסיד הכי הרבה על השקעה בוול סטריט?
הנפקה בחצי מחיר: למה אינטל מתעקשת להנפיק את מובילאיי דווקא כעת? | ניתוח 
עונת הדוחות בוול סטריט בפתח: אלה החברות הישראליות שירכזו עניין 
מסרבות ליפול: המניות הישראליות ששוחות נגד הזרם בוול סטריט 

הן בבורסת ניו יורק והן בבורסת נאסד"ק, מחיר המניה צריך להיות גבוה מדולר אחד לאורך זמן, על מנת שהחברה תעמוד בתנאי המסחר בבורסה. חברה שמחיר המניה שלה יורד מתחת לדולר לתקופה ממושכת, מקבלת מכתב אזהרה מהנהלת הבורסה לפני מחיקה ממסחר.

 
  

עם זאת מדובר בהליך לא מיידי: החברות מקבלות תקופת חסד של חצי שנה שבה הן נדרשות לעמוד מחדש בתנאי מחיר המינימום, ובמקרים רבים ניתן להאריך את התקופה בעוד כחצי שנה. למעשה, החברות הללו יכולות לתקן את המצב באופן טכני בקלות יחסית על־ידי ביצוע איחוד הון (ספליט הפוך), שבו מספר מניות מאוחדות למניה אחת, וכך כמה מניות שנסחרו קודם במחיר של פחות מדולר הופכות למניה אחת שנסחרת במעל דולר.

כך לדוגמה עשתה לאחרונה חברת הביטוח הדיגיטלי היפו : החברה, שהפכה לציבורית במסגרת מיזוג לחברת SPAC בקיץ 2021, איבדה כ־90% מערכה תוך שנה ומנייתה נסחרה במחיר של כ־80 סנט, כשקיבלה אזהרה מהנהלת בורסת ניו יורק. באישור בעלי המניות שלה, היפו איחדה כל 25 מניות למניה אחת, וכיום מחיר המניה שלה גבוה משמעותית מדולר כך שהיא אינה בסכנת מחיקה ממסחר.

כאמור, מדובר על תיקון טכני - מגמת המסחר במניית היפו עדיין שלילית, והמחיר הנוכחי שלה, 16.4 דולר, מקביל למחיר של כ־66 סנט למניה לפני איחוד ההון. שווי השוק של היפו הוא 375 מיליון דולר בלבד לעומת 5 מיליארד דולר במיזוג ל־SPAC.

יש עוד חברות ישראליות בוול סטריט שכבר קיבלו אזהרות בנוגע לאי־עמידה במחיר המינימום למניה, וביניהן חברות הביומד VBL  ורדהיל  (שקיבלה מכתב אזהרה ממש השבוע) וחברת האוטוטק אוטונומו, שנדרשות לעמוד שוב בתנאי הסף עד פברואר 2023.

חולשה במניות האוטוטק שמוזגו ל־SPAC

מאמצע 2020 עד הרבעון הראשון של 2021, הפכו מיזוגי ה־SPAC לאחת תופעות הבולטות בוול סטריט. חברות ללא פעילות גייסו כסף מהציבור במטרה למזג לתוכן פעילות עסקית קיימת תוך זמן מוגבל. מאות חברות SPAC גייסו כסף, וחיפשו חברות פרטיות שמעוניינות להפוך לציבוריות ולגייס כסף ללא צורך בהליך של הנפקה.

ההייפ הגדול הביא לכך שבמקרים רבים הגיעו לשוק חברות שלא היו בשלות להפוך לציבוריות, או כאלה שקיבלו שווי מנופח מדי. כתוצאה מכך ציבור המשקיעים שינה את טעמיו, מאז ומספר הנפקות ה־SPAC ירד משמעותית.

בין החברות הישראליות שהגיעו לוול סטריט דרך מיזוג ל־SPAC ניתן לציין את שתי חברות האוטוטק אוטונומו ו־REE , שמציגות את התשואות החלשות ביותר מאז המיזוגים - אוטונומו שנסחרת היום בשווי של 38 מיליון דולר בלבד איבדה 97% משוויה במיזוג, ו־REE ששוויה הנוכחי 152 מיליון דולר איבדה 95%.

לשם השוואה, לאוטונומו  היו בסוף הרבעון השני בקופה כ־170 מיליון דולר, כך שהיא נסחרת עמוק מתחת לשווי המזומנים שלה. כך גם REE, שהיו לה בסוף הרבעון השני מזומנים והשקעות בסך 207 מיליון דולר. שתי המניות גם נסחרות במחיר שנמוך מדולר אחד. REE טרם קיבלה מכתב אזהרה מהנהלת הנאסד"ק, אך אם מנייתה לא תעלה בקרוב ממחיר של 63 סנט כיום ליותר מדולר אחד, היא צפויה לקבל אזהרה בשבועות הקרובים.

עוד חברה שטרם קיבלה מכתב אזהרה אך עלולה לקבל כזה בעתיד הקרוב היא טוקספייס . החברה, המספקת טיפול נפשי וירטואלי, הוקמה על־ידי הישראלים אורן ורוני פרנק ומוזגה ל־SPAC בשווי 1.4 מיליארד דולר ביוני 2021.

הנפקת טוקספייס בנאסד''ק / צילום: צילום מסך מתוך אתר נאסד''ק
 הנפקת טוקספייס בנאסד''ק / צילום: צילום מסך מתוך אתר נאסד''ק

לאחר ירידה חדה בשוויה זמן קצר לאחר המיזוג, שני המייסדים הוזזו מתפקידיהם. מניית טוקספייס ירדה לאחרונה מתחת לדולר ונסחרת כיום במחיר של כ־83 סנט, המשקף לחברה שווי של 132 מיליון דולר (לעומת 167 מיליון דולר בקופה בסוף הרבעון השני). לאחרונה פורסם בגלובס כי אחת המשקיעות הוותיקות בטוקספייס, קרן Firstime, הביעה דאגה ממחיר המניה ומהאפשרות שהחברה תוזהר מפני מחיקה ממסחר.

חברות טכנולוגיה אחרות שנסחרות כיום מתחת לדולר כוללות את פורסייט , אקטליס הונפקה השנה) וסופרקום . מספר רב יחסית של חברות מתחומי מדעי החיים נסחרות גם הן מתחת לדולר, בהן ג'י מדיקל , אבוג'ן  וכן פייט .

בפאגאיה יכולים למכור מניות, אך בתמורה פחותה

כאמור, יש גם מספר דו־ספרתי של חברות ישראליות שמניותיהן נסחרות מעל למחיר של דולר, אך בפחות מ־2 דולרים. בין אלו: חברת אבטחת הסייבר סיירן , חברת הטכנולוגיה סייברוואן  שהונפקה השנה, חברת המלצות התוכן טאבולה  שמוזגה ל־SPAC בשנה שעברה, קלטורה  שהונפקה בשנה שעברה, וכן שתי חברות הטכנולוגיה הוותיקות סרגון  וסנסטאר  (לשעבר מגל).

פתיחת מסחר של חברת פאגאיה בנאסד''ק / צילום: עידו איז'ק  - יח''צ
 פתיחת מסחר של חברת פאגאיה בנאסד''ק / צילום: עידו איז'ק - יח''צ

מקרה נוסף של מניה שנסחרת בפחות מ־2 דולר הוא של חברת הפינטק פאגאיה , שבמחיר של 1.38 דולר למניה שווי החברה מגיע ל־939 מיליון דולר. בסוף השבוע שעבר נסחרה המניה בשפל של כל הזמנים (1.34 דולר), וזאת חודשיים וחצי אחרי שנסחרה במחיר של כמעט 30 דולר למניה, ששיקף לפאגאיה שווי של מעל 20 מיליארד דולר. מאז השיא איבדה פאגאיה 95% מערכה והיא נסחרת בשווי הנמוך ב־89% מהשווי שניתן לה במיזוג ל־SPAC.

פאגאיה השלימה מיזוג ל־SPAC בחודש יוני האחרון. לאחר שבועות ראשונים של מסחר בהם המניה ירדה, המגמה התהפכה בפתאומיות וללא הסבר, ובתוך שבועיים בלבד, עד תחילת אוגוסט, הוכפל שווי החברה ביותר מפי 10. ההערכות דיברו אז על מקרה קיצוני של "שורט סקוויז", כלומר מהלך שורט שנתקל במיעוט מניות שניתן לסחור בהן (float) ומוביל לזינוק במחיר המניה.

העליות במניה הובילו לכך שפאגאיה עקפה רף מסוים שנקבע במסמכי ההנפקה, ותקופת החסימה שמנעה ממייסדי החברה ומשקיעיה הוותיקים למכור מניות, קוצרה. נכון להיום הם יכולים למכור חלק ממניותיהם, אך מניות אלה, שהיו שוות בשיא מיליארדי דולרים, שוות היום הרבה פחות.