שלוש דרכים שיאפשרו לכם להרוויח מכסף מזומן

כדי לשמור חלק מתיק ההשקעות בטוח ונזיל כבר לא חייבים להסכים שהוא בקושי יהיה רווחי - כל עוד אתם מוכנים להעביר כסף מהבנק שלכם

לעשות כסף מכסף מזומן / צילום: Unsplash
לעשות כסף מכסף מזומן / צילום: Unsplash

אודות המשקיע האינטליגנט

הטור שבועי של 'המשקיע האינטליגנט' מאת ג'ייסון צוויג, מתפרסם ב־Wall Street Journal מזה כעשור ומתפרסם בגלובס באופן בלעדי. לדברי צוויג: "המטרה שלי היא לסייע לכם להבחין בין העצה הטובה לבין זו שרק נשמעת טוב"

אודות ג'ייסון צוויג

מבכירי העיתונאים של The Wall Street Journal. מחברו של הספר "הכסף שלך והמוח שלך: איך מדעי המוח יכולים לסייע לכם להיות עשירים", והעורך של הגרסה המעודכנת של רב־המכר "המשקיע הנבון", שהוגדר על ידי וורן באפט כ"ספר ההשקעות הטוב ביותר שנכתב אי־פעם"

לאחר שמניות - וכמעט כל נכס אחר - ספגו מכות השנה, אפילו המשקיעים האגרסיביים ביותר יכולים פתאום לראות את הערך שבשמירה על חלק מהכסף נזיל, ובטוח מטלטלות השווקים. וגם, סוף כל סוף, המזומנים שלכם יכולים להביא הכנסה שלא צריך מיקרוסקופ כדי להבחין בה.

כדי להצליח טוב יותר, עם זאת, תצטרכו לגרום לכסף שלכם להיות בתנועה. חשבונות בנקים כמעט לא הרוויחו כלום במשך עשור וחצי כמעט - וזה עדיין המצב. בעוד שהפדרל ריזרב מעלה את הריביות, התשואה הממוצעת בארה"ב על חסכונות וחשבונות של שוקי כספים הוכפלה השנה ל-0.14%, רמה שגרג מקברייד, אנליסט פיננסי ראשי ב־Bankrate.com, מגדיר כ"פתטית במקרה הטוב".

למרבה המזל, העלאת התשואה על הכסף המזומן קלה מאי פעם. עבור רוב המשקיעים, שתי הבחירות הטובות ביותר הן קרנות נאמנות כספיות ואג"ח של משרד האוצר האמריקאי.

במשך שנים, התשואה של הקרנות הכספיות הייתה תקועה קרוב לאפס, ומשקיעים אינדיבידואלים משכו מהן בשנה שעברה 43 מיליארד דולר, על פי Investment Company Institute.

בחודשים האחרונים, עם זאת, הקרנות האלה סוף כל סוף החלו להניב יותר הכנסה. מדד Crane 100 של הקרנות הכספיות הגדולות ביותר הביא השבוע תשואה של 2.64%, לעומת 0.02% בלבד בפברואר ו-2.01% בסוף אוגוסט.

"לעדכן את התשואות באופן יום-יומי, לפי השוק"

לדברי הארי סיט, המנהל בלוג בשם The Finance Buff. "במקום להצטרך לחכות לכך שבנקים מקוונים כמו Ally או Synchrony או Marcus יעדכנו את שיעורי הריבית שלהם על חשבונות חיסכון או פיקדונות מזומנים, ניתן לעדכן את התשואות על קרנות כספיות באופן יומיומי בהתאם לשוק".

חברת הברוקראז' שלכם עשויה לאלץ אתכם להיכנס ל"cash sweep" שלה, חשבון אצל בנק הקשור לחברה, שצפוי לתת תשואות הרבה יותר נמוכות - ממוצע עלוב של 0.29% נכון ל־23 בספטמבר, על פי Crane Data.

חשבונות sweep נועדו להוות כלי קיבול לתשלומי הריבית והדיבידנד מהמניות ומההשקעות האחרות שלכם. לעתים קרובות יותר מדי הם מתפקדים כבית סוהר, ונועלים את המזומנים שלכם במקום שבו הכסף מספק תשואה עלובה ביותר.

הממשלה מציעה תשואה טובה על כסף מזומן

עם זאת, אמורה להיות לכם האפשרות להעביר את החשבון שלכם מכל חשבון sweep לקרנות כספיות, המציעות הכנסה הרבה יותר גבוהה.

השבוע, יותר מ־380 קרנות כספיות הניבו תשואה של 2.5% או יותר, בממוצע על שבעה ימים אחרונים, על פי Crane Data. הרבה מהן משתייכות לחברות מובילות כמו Fidelity Investments, צ'רלס שוואב וונגארד.

אתם יכולים לעשות עסקה אפילו יותר מוצלחת עם המדינה האמריקאית עצמה. איגרות חוב מוגנות מאינפלציה, המכונות I bonds, מציעות תשואה שנתית של 9.62% בשישה החודשים הקרובים למשקיעים שיקנו אותן לפני סוף אוקטובר. התשואה לקונים חדשים תשתנה ב־1 בנובמבר, תלוי בעדכון האחרון של רמת הריבית באוקטובר.

לא ניתן לקנות איגרות חוב I bonds ביותר מ־10,000 דולר בחשבון אחד בשנה, חייבים להחזיק באג"ח לפחות שנה, ואם תוציאו את הכסף תוך פחות מחמש שנים תיאלצו לוותר על ריבית של שלושה חודשים. כך שהן לא בדיוק גמישות ונזילות כמו מזומנים.

עם זאת, הממשלה מציעה תשואה טובה על כסף מזומן. התשואה על איגרות חוב של משרד האוצר לשלושה חודשים עלו ביותר מ־3.25% השנה, עלייה גדולה יותר בתשעה חודשים מכל שנה שלמה שנרשמה, החל מ־1981. התשואה על אג"ח של האוצר לחודש היא 2.6%, לעומת 0.05% קודם לכן בתחילת 2022.

אתם יכולים לקנות T-bills (אג"ח ארה"ב לתקופה של עד שנה) היישר מממשלת ארה"ב ב־TreasuryDirect.gov, או דרך חברת ברוקרים. TreasuryDirect לא גובה דמי שימוש או עמלות; כך גם רוב הברוקרים - על אג"ח חדשות של משרד האוצר.

שלא כמו קרנות כספיות, אג"ח של משרד האוצר מגובות על ידי האמון והאשראי של ממשלת ארה"ב, כך שהן נחשבות לחפות מסיכונים. ההכנסה על אג"ח האוצר לרוב מוחרגת מחבות מס ברמת המדינה וברמה מקומית.

"לעשות קרן כספית משלך עם אג"ח ממשלה"

"אף אחד לא מפרסם אג"ח של האוצר", אומר הארי סיט. "לממשלה אין תקציב שיווק, והברוקרים לא עושים עליהן כסף. אז הרבה אנשים שוכחים שאפשר לקנותן באופן ישיר, או פשוט לא יודעים זאת". מי שכן יודעים, שמחים לקבל שוב הכנסה כלשהי על המזומנים שלהם.

"כשהיינו ילדים שיחקנו מונופול", אמר ארמנדו אריאס, מהנדס תוכנה מאזור המפרץ, שקונה אג"ח של האוצר לחצי שנה פעמיים בחודש מאז אוגוסט ב־TreasuryDirect. לעשות יותר מ־3% על המזומן שלו "מזכיר לו את האושר של לבנות את כל המלונות האלה במונופול", אמר.

"בג'יי.פי מורגן צ'ייס עשיתי ריבית של 10 סנט באוגוסט - אבל על אג"ח האוצר הרווחנו 3% (בחישוב לשנה)", אמר אריק ליבר, מנהל טכנולוגיה בפנסיה שגר באזור לוס אנג'לס.

"אתה יכול לעשות קרן כספית קטנה משלך עם אג"ח של האוצר", אמר ג'ונתן קאהן, משקיע עצמאי מניו יורק שגם הוא רוכש ב־TreauryDirect. "אבל TreasuryDirect טוב יותר ובטוח יותר מקרן כספית, עם אותה שימושיות, ועדיף מבחינת מסי מדינה ומסים מקומיים". קאהן נצמד לאג"ח של האוצר לחודש, ובאופן אוטומטי "מגלגל" או משקיע מחדש כל איגרת לפרק זמן כולל של שנתיים.

כשאג"ח של האוצר לשנה עד שבע שנים מעניקות כיום תשואות גבוהות יותר מאג"ח של עשור לפחות, ניתן להתפתות לקנות רק אג"ח לטווח קצר.

שינויים בשיעורי הריבית הם בלתי צפויים, ולכן דייב קלברטסון, מנהל פיננסי לשעבר בתעשיית האנרגיה, המתגורר באיזור יוסטון, בנה סולם אג"ח עם התשואות הגבוהות ביותר המבשילות כל שנה עד 2032. "אם הריביות יעלו, מצוין", הוא אומר. "אם הן יירדו, לפחות יש לי כמה תשואות מובטחות לטווח ארוך".

טיפים להשקעה

1. הקרנות הכספיות, שהתשואות שלהן היו תקועות שנים קרוב לאפס, התחילו להניב רווחים בחודשים האחרונים

2. התשואה על אג"ח ארה"ב ל-3 חודשים עלו ביותר מ־3.25% השנה, עלייה גדולה יותר בתשעה חודשים מכל שנה שלמה שנרשמה, החל מ־1981

3. אג"ח מוגנות מאינפלציה, המכונות I bonds, מציעות תשואה שנתית של 9.62% בששת החודשים הקרובים למשקיעים שיקנו אותן לפני סוף אוקטובר