האינפלציה שוחקת את החיסכון הפנסיוני של כולנו

החסכונות שלנו לפנסיה מושפעים לרעה מהאינפלציה ומהריביות הגבוהות, וחשוב למצוא פתרונות מותאמים אישית, למשל: השקעה אלטרנטיבית

כבר כעת ניתן לראות את השינויים שהאינפלציה גורמת במסלולי ההשקעה של החסכונות שלנו / צילום: Shutterstock, Monster Ztudio
כבר כעת ניתן לראות את השינויים שהאינפלציה גורמת במסלולי ההשקעה של החסכונות שלנו / צילום: Shutterstock, Monster Ztudio

הכותב הוא מנכ"ל אלטרנטיב קפיטל מבית כלל ביטוח

האינפלציה שמאמירה חייבה את נגידי הבנקים המרכזיים להעלאות ריבית דרמטיות שלא הורגלנו להן מהשנים שקדמו למשבר 2008. המלחמה באמצעות העלאות ריבית באינפלציה מוגבלת בגלל השפעת צד ההיצע, שרשרת האספקה, מחסור בחומרי גלם וידיים עובדות. לכן, לאף אחד אין מושג כיצד עליות הריבית ישפיעו על האינפלציה והשווקים.

עם זאת, כבר כעת ניתן לראות את השינויים שהאינפלציה גורמת במסלולי ההשקעה של החסכונות שלנו. מניות ואג"ח סחירים שמכסים את רוב ההשקעה במסלולי החיסכון השונים הם נכסים שבימים רגילים אמורים לאזן אחד את השני. אולם, במציאות ראינו שבכניסה או ביציאה ממשבר הם נוטים לנוע באותו כיוון והאיזון מגיע מאוחר יותר. כך היה ב־2009 ביציאה ממשבר 2008 כשהמניות והאג"ח נעו יחד כלפי מעלה. כך התרחש בחצי הראשון של 2022, כשמניות והאג"ח ירדו יחד. ברבעון השלישי של 2022 התחלנו לראות יותר איזון ביניהם. כלומר מערכות האיזונים שהיו קיימים בשווקים התאדו ונעלמו.

סיכון ללא סיכוי

השפעתן של מניות ואג"ח על חוסכים שונה מהותית. במיוחד, כשעולם החיסכון המודרני מאפשר להתאים לכל חוסך את התוכנית הפנסיונית ולשנות את הבחירה בהתאם לרצונו ללא אירוע מס, זאת בניגוד להשקעה ישירה בשוק ההון. מנעד הבחירה שקיים לחוסך רחב, החל ממסלול אג"ח עם סיכון נמוך ועד למסלול מוטה מניות עם סיכון גבוה. אך חוקיות זו נשברה לאחרונה, כשנכסי האג"ח הגיעו ב־2021 לשיא כתוצאה ממדיניות מרחיבה וריבית אפסית, ולכן הכילו בתוכם סיכון ללא סיכוי. התוצאה התבטאה בתשואה שלילית לחוסכים, בעיקר עקב התרסקות מחירי האג"ח בעולם. המעבר בין המסלולים אפשרי בכל עת, ללא מיסוי. חוסכים שמניחים ששוק המניות יהיה תנודתי עם מגמה שלילית, יבחרו במסלול האג"ח שמצמצם סיכונים בימים נורמליים. חוסכים שמניחים ששוק המניות צפוי לעלות, יבחרו במסלול המנייתי.

אחת התוכניות לחיסכון פנסיוני שמיועדת רק לגמלאים שמקבלים קצבה חודשית בסך של כ־5,000 שקל ומעלה היא קופת גמל לפי תיקון 190. תוכנית זו מאפשרת למשוך את הכסף כפנסיה ללא מס, בניגוד לתוכניות אחרות, אך רק לאחר גיל 60. יש להדגיש שגם הרווח לא יהיה חייב במס בעת משיכה כפנסיה. בנוסף, תיקון 190 מאפשר להוריש את הכסף ללא מס על הרווח.

הטבה משמעותית נוספת של תיקון 190 היא תשלום מס נמוך יחסית למסלולי חיסכון אחרים. בתיקון 190 נשלם מס של 15% על הרווח הנומינלי, במקום 25% על הרווח הריאלי הקיים בכל שאר התוכניות. רווח נומינלי הוא הסכום בעת המשיכה פחות סכום ההשקעה. ברווח ריאלי מפחיתים מהרווח הנומינלי את השפעת האינפלציה. עם זאת, עליית האינפלציה מקטינה את הטבת המס והופכת את ההשקעה במסלולים שמעניקים רווח ריאלי לאטרקטיביים יותר.

השווקים איבדו איזונים

בחירת המוצר הפנסיוני ומסלול ההשקעה הנכונים לחוסך, יגדילו את פוטנציאל הרווח והתועלת עבורו. יש להביא בחשבון משתנים ומרכיבים מגוונים כשהתוצאה תהיה שונה בין חוסך לחוסך. חשוב לציין שלתיקון 190 יש חלופות, למשל פוליסת חיסכון, קרנות השקעה ואפילו פיקדונות הבנקים. עם זאת, סביר שהריביות שהבנקים יציעו יהיו נמוכים מהאינפלציה, כך שהמשקיעים לא יזכו מהגנה על כספם. לכן, גם אם האינפלציה פוגמת בהטבות המס בתיקון 190, צריך לקחת בחשבון את ההטבות הנוספות שיש במסלול ולהחליט לאחר ניתוח כל המרכיבים.

לאור העובדה שהשווקים איבדו את האיזונים ונוצרה תנודתיות גבוהה, משקיעים בעולם מבקשים לייצב את תיקי ההשקעות ולהקטין את התלות בעצבנות של הבורסות. הכלי שעשוי לספק יציבות לצד צמיחה שאינה כה פגיעה לריביות הגבוהות ותנודתיות הבורסות, היא ההשקעה האלטרנטיבית. התנהלות השווקים הציבוריים יוצרים כר פורה לתנודתיות גבוהה, ובוודאי בתקופת אי הוודאות הנוכחית. בניית תיק השקעות עם מרכיב השקעות אלטרנטיבי משמעותי, מייצר תיק השקעות "בריא" יותר, מפוזר במקסימום ובלתי תלוי בסיבות עונתיות ולא כלכליות. בהשקעה אלטרנטיבית יש לבחון היטב אצל מי מושקע הכסף, מי מנהל את ההשקעה והאם מדובר בגופים מפוקחים רגולטורית.