כל העיניים לפתיחת המסחר באירופה מחר: קרדיט סוויס "ברגע קריטי"

עוד מסמר בארון של בנק ההשקעות השוויצרי: המניה צנחה ב-25% בתוך שלושה שבועות, והשורטיסטים ממשיכים להמר נגדה • המנכ"ל מבקש מהעובדים: "תישארו מפוקסים ותתעלמו מתשומת-הלב התקשורתית"

סניף של קרדיט סוויס / צילום: Shutterstock
סניף של קרדיט סוויס / צילום: Shutterstock

בנק ההשקעות השוויצרי קרדיט סוויס  נמצא "ברגע קריטי" - כך הגדיר את המצב מנכ"ל הבנק אולריך קרנר במזכר ששלח לעובדים בשבוע שעבר, לאחר שמניית הבנק צנחה בשלושת השבועות האחרונים ב-25%. עם זאת, כשברקע שמועות על קריסה אפשרית, הוסיף המנכ"ל כי לבנק יש בסיס הוני חזק ונזילות. לדבריו, לא נכון לבלבל בין ביצועי המניה בתקופה האחרונה לבין הבסיס החזק של הבנק. מתחילת השנה נפלה מניית הבנק בבורסת ציריך ב-56%. 

הסערה התורנית מגיעה בעיצומו של תהליך גדול של ארגון מחדש שכולל שינויים משמעותיים במצבת העובדים, כשהמטרה של המנכ"ל קרנר היא להחזיר את הבנק לרווחיות ולשים קץ לשורה של שערוריות שליוו את הבנק בשנים האחרונות. כעת הוא מבקש מהצוות שלו להישאר מפוקס ונאמן ללקוחות ולהתעלם מתשומת-הלב התקשורתית לה זוכה הבנק. השאלה הגדולה היא מה תעשה מניית הבנק בפתיחת שבוע המסחר באירופה מחר (ב').

ברשת צצו עוד ועוד דיווחים על כך שהבנק נמצא לפני קריסה למרות הצהרות המנכ"ל. בנוסף לכך, חוזי ה-CDS (חוזה החלף לסיכוני אשראי, Credit Default Swap) על מניית הבנק מצביעים על רמות שיא שלא נרשמו מאז 2008, מה שבפועל אומר שהשורטיסטים מהמרים שהמניה בדרך למטה. חוזי CDS משמשים בפועל כביטוח מפני אירוע של חדלות פירעון.

המשבר הפיננסי האחרון הוא עוד מסמר בארון של בנק ההשקעות השוויצרי. עוד לפני שהחלה הטלטלה בשווקים, הודיע הבנק על הפסד ענק לאחר שהוציא מעל מיליארד פרנק שוויצרי בעקבות הפרשות המשפטיות שבהן היה מעורב. את 2021 סיים הבנק עם הפסד של 1.57 מיליארד פרנק - עמוק בהרבה מהתחזיות בשוק. גם ברבעון השני של השנה הנוכחית הדימום לא נפסק והוצאות התפעול של הבנק מנגד רק תפחו. בסוף החודש הנוכחי צפוי הבנק להציג דוח אסטרטגי על מצב הבנק.

הבעיות הפיננסיות הן לא היחידות שמלוות את הבנק השוויצרי. לאחרונה מספר בנקאים בכירים נטשו לטובת המתחרים. רק בשבוע שעבר עזב אחד מהם, ג'נס וולטר, לסיטי בנק, לאחר 27 שנים בקרדיט סוויס. לפני כחודש שני בכירים נוספים עברו למורגן סטנלי ול-BMO. מגמת הנטישה נמשכת כבר כשנתיים, במקביל לשערוריות שליוו את הבנק, בהן פרשת "ארקגוס", שזכתה גם לשם פרשת המרג'ין קול. במסגרת הפרשה, קרסה קרן "ארקגוס" של המשקיע ביל הואנג, שזכתה לאשראי ענק מקרדיט סוויס.