בזכות מכירת וולט והנפקת איירון סורס: 83North מגייסת קרן חדשה בהיקף של 400 מיליון דולר

קרן ההון סיכון הישראלית-בריטית 83North מגייסת קרן שביעית להשקעות בחברות סטארט-אפ צעירות ובוגרות • למרות הקושי למשוך משקיעים לקרנות הון סיכון חדשות בימים אלה בשל עליית הריביות ובשל אי-הוודאות הגיאופוליטית, הצליחו בקרן לגייס הון מאותם משקיעים מוגבלים שהשקיעו בעבר

השותפים בקרן 83North / צילום: 83North
השותפים בקרן 83North / צילום: 83North

קרן ההון סיכון הישראלית-בריטית 83North מגייסת קרן שביעית להשקעות בחברות סטארט-אפ צעירות ובוגרות בהיקף של 400 מיליון דולר. בשל אי-הוודאות הכלכלית העולמית ובשונה מגיוסים קודמים, החליטו בקרן לאחד השקעות בחברות צעירות ובוגרות בקרן אחת.

לשם השוואה, במאי בשנה שעברה גייסה 83North שתי קרנות בעלות ייעוד להשקעה בשלבים שונים בסכום משותף של 550 מיליון דולר. סך ההון המגויס של הקבוצה עומד כיום על 2.2 מיליארד דולר.

למרות הקושי למשוך משקיעים לקרנות הון סיכון חדשות בימים אלה בשל עליית הריביות שהופכת את ההשקעה בכלים מוטי סיכון לכדאית פחות ובשל אי-הוודאות הגיאופוליטית, הצליחו בקרן לגייס הון מאותם המשקיעים המוגבלים שהשקיעו בעבר. 

רצף של אקזיטים

לפי ההערכה, רצף של אקזיטים בשנה וחצי האחרונות הביאו את התשואה של הקרן להיכלל באחוזון גבוה ביחס לתעשיית ההון סיכון: בשל החשש מבועה כלכלית מנופחת בשנה שעברה, העדיפו למכור בקרן את החזקותיהם בחברות המצויות לקראת הנפקה, כמו איירון סורס, פיוניר ומרקטה. אומנם הקרן לא הייתה שותפה למשל למיזוג הענק של איירון סורס, בשווי של 11 מיליארד דולר, בשנה שעברה, אך מהצד השני היא חסכה לעצמה את ירידת הערך הגדולה בחברות הציבוריות בשנה וחצי האחרונות.

בנוסף, הקרן נהנתה ממיזוגים ורכישות של חברות פרטיות לענקיות טכנולוגיה: היא הייתה שותפה בולטת למכירת אפליקציית המשלוחים וולט לדורדאש האמריקאית ב-8.2 מיליארד דולר, למכירת חברת הסייבר סימפליפיי לגוגל בחצי מיליארד דולר בחודש ינואר, והייתה המשקיעה החיצונית היחידה בחברת משחקי המובייל ביץ' בם של גיגי לוי, שנמכרה בסוף השנה שעברה ב- 275 מיליון דולר לוודו הצרפתית.

עם זאת, לא הכול ורוד בקרן: חברת אחסון וגיבוי המידע זרטו, שבעבר נחשבה לאחת המבטיחות בפורטפוליו, נמכרה ב- 374 מיליון דולר ל-HP - סכום לא גבוה ביחס להון שהושקע בה, כ-180 מיליון דולר. 

רוב השותפים ישראלים, מדיניות ההשקעה גלובלית 

ככל שנודע, המשקיעים המוגבלים בקרן לא השתנו. בקרן מסרבים לחשוף את זהותם, אך בעבר פורסם שמה של קרן העושר של אוניברסיטת פרינסטון כמשקיעה בולטת. על-פי חברת המחקר PitchBook, משקיעים מוגבלים נוספים הם בלקרוק, SAP הגרמנית וקרוס קריק.

83North היא קרן שונה מעט בנוף הישראלי: רוב השותפים בה ישראלים, אך מדיניות ההשקעה שלה גלובלית - החברה משקיעה בסטארט-אפים בישראל, באירופה, בבריטניה ובארה״ב. חברת הפינטק מרקטה, למשל, אחת ההנפקות הגדולות של הקרן בשנה האחרונה, ממוקמת בקליפורניה, ואין לה קשר לישראל.

הקרן גם דוגלת במבנה מצומצם: היא מונה לא יותר מארבעה שותפים שעושים את רוב העבודה לבדם, ללא צוות מייעץ: הישראלים ארנון דינור, גיל גורן ויורם שניר והשותפה הבריטית לורל באודן.