השורטיסט המפורסם מזהיר: זו הבעיה הכלכלית שכל העולם מפספס

השורטיסט המפורסם ג'ים צ'אנוס מאותת בראיון ל-CNBC על מה שהוא מזהה בתור הסיפור החם ביותר שהמשקיעים מפספסים – קריסת שוק הנדל"ן הסיני • סין מתמודדת עם משבר הולך ומעמיק, שנגרם ע"י מספר גורמים והוביל לצניחה החמורה ביותר במכירות בתים מאז סוף שנות ה-90

ג'ים צ'אנוס / צילום: Reuters, Mike Segar
ג'ים צ'אנוס / צילום: Reuters, Mike Segar

"מתחת לרעש סביב פלישת רוסיה לאוקראינה והמאמצים לצמצם את האינפלציה, המשקיעים מפספסים סיפור ענק בסין" - כך אמר ל-CNBC ג'ים צ'נוס, שורטיסט מפורסם ומייסד ומנהל קרן הגידור קיניקוס. צ'אנוס ידוע בתור מי שיש לו היסטוריה ארוכה של הימורים נגד סין, כשבאחד מהם הצליח לצפות את התפוצצות בועת הנדל"ן הסיני בעבר.

הכלכלה הסינית לא תעקוף את האמריקאית עד סוף העשור, אם בכלל
ההאטה בסין עוזרת לרסן את האינפלציה ברחבי העולם
הירידה הכלכלית בסין לא מבשרת טובות לנתוני הילודה
הבנקים בסין מקצצים את הריביות כדי לעודד צמיחה כלכלית  

משבר הנדל"ן הנוכחי בסין תפס את הכותרות עם קריסתה של Evergrande, מפתחת הנכסים השנייה בגודלה בסין, שהפכה מאז לסמל של בועת הנדל"ן בסין. אז, Evergrande, שלא הייתה מוכרת עוד מחוץ לסין, הזהירה כי תזרים המזומנים שלה נמצא תחת "לחץ אדיר", וכי ייתכן שהיא לא תוכל להחזיר חלק מהחובות שלה בסך 300 מיליארד דולר. מאז הפכה החברה לסמל של הקשיים הכלכליים של סין בכלל ובועת הנדל"ן בפרט.

המשבר התפשט בענף הנדל"ן הסיני: מחירי הבתים ירדו בכל אחד מ-12 החודשים שבאו אחרי האזהרה הנבואית של Evergrande בספטמבר 2021. כמעט שליש מכל הלוואות הנדל"ן מסווג כעת כחובות אבודים; מחירי הבתים החדשים ב-70 ערים סיניות ירדו באוגוסט בשיעור גרוע מהצפוי של 1.3% משנה לשנה. בנוסף, מגמה מדאיגה תופסת תאוצה, של רוכשי דירות ברחבי סין שעברו לנכסים "המרקיבים" שלהם, בין אם כדי ללחוץ על היזמים והרשויות שישלימו את הבנייה, או מתוך הכרח פיננסי, על רקע עצירות בנייה רבות בעקבות המחסור במזומנים נזילים. 

בנייה תעשייתית בעיר קונמינג בסין / צילום: Shutterstock
 בנייה תעשייתית בעיר קונמינג בסין / צילום: Shutterstock

השלטון הסיני, בבואו לבלום את המשבר, מתכוון להזרים מיליארדי דולרים לשוק הנכסים במדינה, שלדעת מומחים נעשה דומה יותר ויותר להונאת פונזי ענקית. השבוע הבטיח השלטון הזרמה של 200 מיליארד יואן - כ-27 מיליארד דולר - עבור הזנקה של השקעות.

בנוסף, מוקדם יותר השבוע, הרשויות בסין הורידו את שיעורי המשכנתאות לחמש שנים ושיעורי ריבית הפריים לשנה, כדי להפיג את החששות שהיו לבונים לגבי מימון פרטי. על רקע כל זה, מגפת הקורונה מחמירה את הבעיות, כאשר מדיניות אפס הדבקה של השלטון פוגעת בפעילות הכלכלית.

כך הפך מגזר הדיור בסין ממנוע בלתי ניתן לעצירה של צמיחה ושגשוג לאיום העיקרי על הכלכלה השנייה בעולם. 

השלכות מרחיקות לכת 

מול התמונה הלא פשוטה הזאת, צא'נוס טוען כי הבעיות אף עמוקות יותר ומשפיעות גם מחוץ לסין: "צריך להבין שכמו טוקיו, כמעט לכל חברה גדולה בסין יש זרוע לפיתוח נדל"ן. אז זה לא רק המפתחים", אמר. "זה אנדמי לכל הכלכלה שם, ואני חושב שאנחנו מתעלמים מזה שלא בטובתנו".

צ'אנוס מבקש להדגיש כי הצרות בשוק הנדל"ן הסיני לא נופלות בהרבה בחשיבותן מהמלחמה באירופה והעלאות הריבית בתגובה לאינפלציה, וכי מדובר בסיפור גדול בעל השלכות מרחיקות לכת, במיוחד בתקופה שבה השווקים העולמיים נמצאים במצב שברירי.

"אם מה שקורה בעולם - בין אם זה המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, הבנקים המרכזיים שמאבדים שליטה, מה שזה לא יהיה - לא היה קורה עכשיו, אני חושב שמה שקורה בשוק הנדל"ן הסיני היה במרכז העניינים של המשקיעים", אמר צ'אנוס בכנס של רשת CNBC בניו יורק.

סין מתמודדת עם משבר הולך ומעמיק שנגרם על-ידי מספר גורמים והוביל לצניחה החמורה ביותר במכירות בתים מאז החלה סין לאפשר מכירת נכסים פרטיים בסוף שנות ה-90.

מחירי הדירות הסיניים הם, כנראה, "אחרי אג"ח האוצר, סוג הנכסים החשוב ביותר בעולם. והם יורדים", אמר צא'נוס. "אנחנו רואים בעיית נדל"ן בסין במהלך 18 החודשים האחרונים, שנראה שהממשלה לא מתמודדת איתה, והסיבה שזה חשוב היא שהשקעות הן עדיין כמעט 50% מהכלכלה הסינית".