הממונה על שוק ההון: גופים ישראליים ישמרו מטבעות קריפטו בנאמנות בלבד

הממונה היוצא על שוק ההון משה ברקת פרסם טיוטת חוזר משמעותית הקובעת הוראות לגבי ניהול במשמורת של נכסים פיננסיים, ובין היתר – מטבעות קריפטו • "באופן זה יישמר באופן הולם האינטרס של הלקוחות"

הממונה על רשות שוק ההון, ד"ר משה ברקת / צילום: יוסי זמיר
הממונה על רשות שוק ההון, ד"ר משה ברקת / צילום: יוסי זמיר

הממונה היוצא על שוק ההון ד"ר משה ברקת פרסם היום טיוטת חוזר משמעותית הקובעת הוראות לגבי ניהול במשמורת של נכסים פיננסיים, ובין היתר - מטבעות קריפטו. גיבוש כללי המשמורת וניהול הנכסים הוא נדבך מהותי בפעילות של גופים שמנהלים מטבעות קריפטו בחשבונות של לקוחותיהם.

"מטרת החוזר היא לקבוע סטנדרט פעולה במטרה להבטיח את שמירתם באופן הראוי של נכסים פיננסיים על ידי נותני שירותים פיננסיים", מציין ברקת בדברי ההסבר.

לפי הטיוטה, "נכסי הלקוחות שאינם נכסים פיננסיים מוחשים שנשמרים באופן פיזי - בין אם כספי לקוחות במטבעות וירטואליים ובין אם בהילך חוקי - יישמרו בנאמנות על ידי נותן השירותים הפיננסיים. הטעם להוראה זו הינו שכל שמירה על נכס, למעט נכס הנשמר באופן פיזי, כרוכה בביצוע פעולות מסוימות אגב שמירת הנכסים. לפיכך, נדרש כי אותן פעולות תבוצענה בנאמנות - על כלל הוראות הדין הכרוכות בכך - עבור הלקוחות. באופן זה יישמר באופן הולם האינטרס של הלקוחות".

לשמירת נכסים בנאמנות יש משמעות במקרה של פשיטת רגל של הגוף המנהל, שכן כך הם לא נחשבים לחלק מהנכסים שמשמשים לשם פירעון חובותיו לנושים. בנוסף, עליהם להישמר בהפרדה מלאה מכספי הגוף המנהל, על מנת שיהיה ניתן לצבוע אותם במקרה של קשיים פיננסיים אליהם נקלע הגוף המנהל. כחלק מהוראות המשמורת, "נותן שירותים פיננסיים לא יהיה רשאי לבצע כל פעולה בנכסי הלקוח, שלא לפי בקשת הלקוח בכתב ובכפוף להוראות כל דין. הוראה זו נועדה לוודא שהפעולות שמבוצעות בנכסי הלקוח הם על דעתו ולפי בקשתו של הלקוח".

מיקור חוץ לשמירת נכסי הלקוחות

החוזר מאפשר לנותן שירותים פיננסים לשמור את נכסי הלקוחות באמצעות גורם שלישי (מיקור חוץ) שיחזיק בפועל בנכסי הלקוחות. עם זאת, החובות הקבועות בדין לרבות הוראות חוזר זה יחולו על נותן השירותים עצמו, גם אם הפעילות מתבצעת על ידי גורם אחר. אם הגוף הפיננסי פונה לקבלת שירותי משמורת במיקור חוץ, נותן שירותי המשמורת צריך לשמור את כספי הלקוחות בחשבון נפרד ובנאמנות אצלו.

"כאשר כספי הלקוחות נשמרים אצל צד ג' יש חשיבות שהכספים יוגדרו ויוצגו לנותן השירותים במיקור חוץ ככספי לקוחות שמנוהלים בנאמנות על ידי נותן השירותים הפיננסים", מציין ברקת.

סעיף 9 לטיוטת החוזר עוסק באופן ספציפי במשמורת על מטבעות קריפטו וקובע: "שמירה של מטבעות וירטואליים חושפת את השומר לסיכונים תפעוליים ברמה מוגברת מזו הקיימת בשמירה על נכסים שאינם וירטואליים. כך למשל, נכסים וירטואליים חשופים יותר לתקיפות סייבר שאירעו הלכה למעשה והביאו במהלך השנים לאבדן של נכסים בהיקף משמעותי ולכשלים נוספים המאפיינים את הפעילות במרחב הדיגיטלי. כמו כן קיים חשש לחשיפה מוגברת לאירוע של מעילה בנכסי הלקוחות או טיפול שאינו הולם את רצונותיו של הלקוח וזאת בין השאר לאור העובדה שמדובר בתחום פעילות עם רגולציה צעירה באופן יחסי ובלא מנגנונים מושרשים דיים להגנה על נכסי הלקוחות. בנוסף שמירה על מטבעות וירטואליים מערבת מאפיינים נוספים השונים משמירה על נכסים פיננסיים אחרים".

בשל הסיכון המוגבר הכרוך בשמירה על מטבעות וירטואליים נקבעו הוראות נוספות לשומר נכסים מסוג זה וזאת מעבר להוראות הכלליות, גם בנושאי העברת מטבעות, הגנה טכנולוגית עליהם וממשל תאגידי לביצוע פעולות בהם. בנוסף, נקבעו כללים לשירותי משמורת למטבעות קריפטו במיקור חוץ, ונקבע שאת השירותים הללו יכולים לספק רק גופים שיוכלו לשמור כיאות על מטבעות וירטואליים בכפוף לפיקוח הרגולטור המקומי במקום בו הם פועלים.

תנאים נוספים נקבעו לעניין הניסיון והיכולת של גופים שבהם ניתן לבחור כנותני שירותי משמורת במיקור חוץ לקריפטו, וכן הגבלות על היקף הנכסים הוירטואליים אותם רשאי לשמור נותן השירות בהתאם לניסיון אותו צבר. עוד מונה החוזר הוראות לגבי הממשל התאגידי של הגוף ביחס לניהול הכספים במשמורת, הוראות למניעת מתקפות סייבר, ונושאי תפעול אחרים.

למעשה, באופן פרקטי החוזר קובע שהגופים הפועלים בתחום הקריפטו לא יוכלו לבצע, לפחות בשנים הקרובות, משמורת באופן עצמאי, בשל דרישות הנסיון, כאשר הפתרון הוא או משמורת בארץ אצל גוף מוסדי או בנק, או משמורת על ידי גוף מתמחה בחו"ל.