הפרופ׳ מוורטון שמצטרף למצעד הביקורות נגד מדיניות הפד

ג'רמי סיגל, פרופ' לכלכלה מוורטון מצטרף לביקורות על מדיניות הפד האגרסיבית ואומר שהיא עלולה לפגוע באזרחי ארה"ב • "אני חושב שג'רום פאוול חייב להתנצל בפני הציבור על המדיניות הגרועה בשנים האחרונות", אמר בראיון השבוע

פרופ' ג'רמי סיגל / צילום: Reuters, Reuters
פרופ' ג'רמי סיגל / צילום: Reuters, Reuters

בשבוע שעבר הודיע הפדרל ריזרב על העלאת ריבית נוספת בגובה של 0.75%, כך שהריבית תעמוד על 3%-3.25%. בנוסף, הבנק מעדכן את התחזיות ומעריך כי הריבית תגיע ל-4.6% במהלך השנה הבאה. 

ג'רמי סיגל, פרופ' לכלכלה מוורטון, מצטרף לשורה של כלכלנים בכירים, ביניהם האנליסט הראשי של בלקרוק וריי דאליו מייסד קרן ברידג'ווטר, שמבקרים את החלטות העלאת הריבית הגבוהות של הפד. סיגל טוען שהצעדים אגרסיבים מדי, ויפגעו בציבור בארה"ב.

● מייסד קרן הגידור הגדולה בעולם: ריבית של 4.5% תפיל את השווקים ב־20%
● הכלכלנים הבכירים בבלקרוק במאמר מיוחד: הפד אולי ינצח את האינפלציה, אבל הכלכלה תמות בדרך

● על רקע האינפלציה הגבוהה: הפד מקפיץ את הריבית בארה"ב בעוד 0.75%

בראיון לרשת CNBC טען סיגל שהסיבה לאינפלציה הגבוהה ב-2022 היא התנהלות שגויה של הפד ביציאה ממגפת הקורונה, שגרמה לנפילות חדות מסביב לעולם.

"בכנות", אמר סיגל, "אני חושב שג'רום פאוול חייב להתנצל בפני הציבור על המדיניות הגרועה בשנים האחרונות".

הביקורת מגיעה לאחר העלאת הריבית האחרונה של הפד ב-0.75%, והחשש שהריבית תעבור בחודשים הקרובים את ה-4%. סיגל טען בראיון שהפד צריכים לחשוש ממיתון. בנוסף אמר סיגל שהבנק המרכזי משתמש בנתונים כלכליים בצורה לא אמינה. "יו"ר הפד דיבר לא מעט על נתוני התעסוקה ועל כך שהם לחוצים, אבל אם מסתכלים על הנתונים שנה אחורה, הם זהים לנתונים היום, ואז הוא לא אמר מילה על אינפלציה".

נכון להיום, האינפלציה בארה"ב עולה במהירות הגבוה ביותר מאז שנות ה-80. כמובן שחלק מהעליות המחירים נובעות מבעיות בשרשרת האספקה העולמית, בגלל מלחמת רוסיה- אוקראינה, ובגלל הקורונה.

אחד החששות העיקריים של הכלכלנים בארה"ב הוא העלאת שכר במשק, שיוביל להעלאות מחירים וחוזר חלילה. אולם לפי סיגל, העלאות השכר האחרונות בארה"ב הן לא הסיבה לאינפלציה הגואה, אלא נסיון להתמודד איתה, "אני חושב שפאוול טועה כשהוא מדבר על 'ניצחון מול העלאות השכר', הן לא הסיבה לאינפלציה, הסיבה היא המדיניות המוניטרית בשנתיים האחרונות".