כך הפך שוק האופטיקה לזירה קמעונאית שמגלגלת מיליארדי שקלים בשנה העסקאות הגדולות

שלוש עסקאות משמעותיות נחתמו בישראל בחודשים האחרונים בתחום המשקפיים ע"י לוקסוטיקה, קבוצת פוקס וסופר־פארם • איך הן עשויות לשנות את מאזן הכוחות בענף, ממה מוטרדים השחקנים הקיימים, והאם הכסף הגדול נמצא במשקפי הראייה

סניף OPTIC / צילום: אייל טואג
סניף OPTIC / צילום: אייל טואג

שוק משקפי הראייה רותח. שלוש עסקות משמעותיות שנחתמו בחודשים האחרונים מצביעות על התחממות ענף האופטיקה בישראל בכלל, ובתחום משקפי הראייה בפרט. למעשה, ייתכן כי הן מסמנות את קפיצת המדרגה שענף האופטיקה כולו מחכה לה. 

רשת משקפי השמש Sunglass Hut של הענקית העולמית לוקסוטיקה נכנסת לישראל 
סופר-פארם רוכשת את אירוקה בסכום של כ-75 מיליון שקל 
אקזיט לאחד הקיבוצים העשירים בישראל: שמיר מכר את יתרת החזקותיו בחברת האופטיקה במאות מיליוני דולרים 

הראשונה, והמשמעותית מכולן, היא זו של קבוצת פוקס שבהובלת הראל ויזל, עם חתימה על זיכיון המותג sunglass hut השייך לקבוצת לוקסוטיקה. זוהי למעשה כניסה של שחקנית בינלאומית ראשונה לקמעונאות האופטיקה בישראל, והיא צפויה להביא חדשנות לפחות בחוויית הקנייה ובמגוון שתציע לצרכנים.

בפוקס מדברים על כ־50 חנויות בתוך שבע שנים, בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים. בדוחות הרבעוניים העריכה החברה כי הפעילות בארץ תחל עד סוף השנה, ולדברי גורם בשוק ברשת קניוני עזריאלי ייפתחו 10 סניפים בתחילת 2023.

שחקנית נוספת שמתכננת להעמיק את הנוכחות שלה בתחום היא סופר־פארם, שחתמה לאחרונה על עסקה לרכישת רשת משקפי השמש אירוקה תמורת 75 מיליון שקל, שנה בלבד לאחר שניהלה משא־ומתן עם אופטיקנה.

העסקה השלישית נחתמה בשבועות האחרונים, ובמסגרתה השלימה לוקסוטיקה את בעלותה על עדשות שמיר, ורכשה עוד 50% ממנה לפי שווי של כחצי מיליארד דולר. מדובר בשווי כפול מזה שבו נרכשה החברה בסיבוב הקודם, לפני כ־11 שנים.

 
  

שוק של 1,100 חנויות

שוק האופטיקה בישראל מגלגל כ־2 מיליארד שקל בשנה, לפי נתוני חברת המידע העסקי Coface Bdi. כמחצית מההכנסות בענף מגיעות ממשקפי ראייה (כ־930 מיליון שקל), כ־35% ממשקפי שמש (כ־720 מיליון שקל), והיתר מתחלק בין עדשות מגע, תמיסות ואביזרים משלימים. ההערכות הן כי בשנת 2022 הכנסות שוק האופטיקה ירשמו צמיחה של כ־8% ביחס ל־2021.

ב־Coface Bdi מעריכים כי מספר החנויות בישראל עומד על כ־1,100, מתוכן כ־500 בבעלות רשתות והיתר בבעלות פרטית. השחקניות הבולטות בשוק הן אופטיקה הלפרין עם 122 סניפים, אופטיקנה עם 72 סניפים, סופר־פארם אופטיק עם 72 סניפים, קרולינה למקה עם 66 סניפים, ואירוקה עם 60 סניפים. בסך־הכול מפעילות חמש הרשתות המרכזיות בשוק כ־400 סניפים, והכנסותיהן מהוות כ־45% מסך הכנסות השוק. כאמור, בשנה הקרובה מאזן הכוחות הזה צפוי להשתנות.

"נראה כי שוק האופטיקה חזר לרמת הביקושים מתקופת טרום הקורונה, ומצליח לייצר התעניינות רבה בקרב שחקנים בשוק ומחוצה לו", אומרת תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת ב־CofaceBDi. "ההתפתחויות האחרונות עשויות לערער את יחסי הכוחות בשוק, ולא מן הנמנע כי רשתות נוספות בוחנות כניסה אפשרית לשוק האופטיקה. אגב, מנהלים בענף מביעים חשש שפתיחת הרשת החדשה של קבוצת פוקס תייצר לה יתרון משמעותי, בשל העדיפות שהיא צפויה לקבל במכירת מותגי לוקסוטיקה".

רכישת רשת אירוקה עדיין טעונה אישור של רשות התחרות. ההערכות הן שמבחינת סופר־פארם מדובר במהלך אסטרטגי שמצד אחד נועד למצות את פוטנציאל האופטיקה והראייה שבו היא מתמחה, ומצד שני נועד להשתמש בתשתית החזקה של משקפי השמש באירוקה כדי ליצור מהלך משלים למשקפי שמש אופטיים.

סופר־פארם, שכאמור עד כה התמקדה בעיקר במשקפי ראייה ועדשות מגע, צפויה להכניס לחנויות שלה או לשלב בחנויות אירוקה את שירותי בדיקות הראייה ומכירת משקפי הראייה. בענף מעריכים כי עם קבלת אישור הרשות תחל סופר־פארם לגייס עשרות אופטמטריסטים, במטרה להרחיב את מגוון השירותים והמיקומים שלה.

חנות של SUNGLASS HUT / צילום: Shutterstock
 חנות של SUNGLASS HUT / צילום: Shutterstock

תחרות מול כל השוק

"הקבוצות הענקיות משתלטות על הקטנות, ומשאירות אותן בלי צ'אנס. זה לא כוחות, מי יכול על הראל ויזל?", אומר גורם בענף. כדי להבין את החשש, צריך להכיר את הרשת, ובעיקר את הקבוצה שאליה היא שייכת.

לפני חמש שנים התמזגה לוקסוטיקה האיטלקית עם יצרנית העדשות הצרפתית הגדולה בעולם, אסילור. החיבור של השתיים יצר מעצמה בקנה מידה בינלאומי, ששולטת על כל שרשרת האספקה - התכנון, הייצור, ההפצה והמכירה. שווי השוק של החברה הממוזגת נאמד בכ־65 מיליארד אירו, עם הכנסות של כ־20 מיליארד אירו ב־2021.

פורטפוליו המותגים של לוקסוטיקה כולל לא רק את רייבאן, ווג ואוקלי, אלא גם את פרסול,Oliver Peoples ומותגים שהיא מפיצה בהסכמי רישיון, כמו ג'ורג'יו ארמני, בולגרי, ורסאצ'ה, דולצ'ה וגבאנה, פראדה ומייקל קורס. לצד אלו, היא משווקת בסיטונאות לרשתות ולחנויות פרטיות.

רשת Sunglass Hut, שאותה כאמור מביא ויזל לארץ, היא אחת מתוך רשתות רבות שפועלת תחת לוקסוטיקה. בענף מאמינים שויזל ירחיב את פעילותה גם לתחום משקפי הראייה, וכשזה בא במקביל למהלך שבו נרכשה עדשות שמיר, ניתן להבין שלוקסוטיקה מתכננת להעמיק את האחיזה והדומיננטיות שלה בתחום זה - שם נמצא הכסף הגדול.

ופה, העלילה מסתבכת. "זו רשת משקפי השמש של המותגים הכי גדולים בעולם, והיא שייכת ליצרנית משקפי השמש הכי גדולה בעולם", אומר גורם בשוק. "עד היום היא שיווקה סיטונאית לכולם בארץ. ממחר בבוקר היא תשווק גם באופן נפרד לחנויות של ויזל, ויש לה אינטרס גדול בחנויות האלו.

"הם פותחים תחרות עם כל השוק באמצעות ויזל, הקמעונאי הכי גדול בארץ. השוק הולך להשתנות גם עבור החנויות הקטנות והפרטיות, וגם עבור הרשתות הקיימות. זה שסופר־פארם קונה את אירוקה זו הצלה לשוק, כי מי יעמוד מול הראל ויזל? כולם יודעים שאי אפשר מולו לבד, אז כשהוא מביא את יצרנית המשקפיים הגדולה בעולם?" (ויזל בחר שלא להגיב).

התחרות על הלקוחות

בענף נשמעים גם קולות אחרים. "תחרות זה דבר טוב לכולם", אומר גורם בשוק. "בסוף כולם מתלוננים על יוקר המחיה, ותחרות מורידה מחירים. יש רשתות חזקות כמו אופטיקנה, קרולינה למקה ואירוקה שעכשיו קיבלו חיזוק מסופר־פארם, לצד המון חנויות פרטיות של אופטיקה ששורדות שנים ויש להן לקוחות קבועים. ויזל בסך־הכול יוסיף עוד 20, 30, 50 חנויות. זה לא שהוא יבוא וייקח 50% מנתח השוק".

לגבי החששות שמביעים גורמים בנוגע לכוח המשמעותי שיש לקבוצות הגדולות מול מרכזי הקניות, מוסיף הגורם "זה בולשיט. יש עשרות קניונים בארץ, בכל אחד מהם יש כמה חנויות אופטיקה. מה, יוציאו אותן בגללו עכשיו? מי שמדבר כך כדאי מאוד שיבדוק את עצמו, ואיך הוא הופך את הרשת שלו ליותר אטרקטיבית. הדור הצעיר לא רוצה חנות אופטיקה בת 20, הוא רוצה חנות מגניבה. ומי שלא יידע לתת חוויית לקוח, אין לו זכות קיום.

"בשורה התחתונה, אין איך לעצור את ויזל מיזמות, ולכל החנויות שמדברות עכשיו יש את היתרון שהן כבר קיימות ופעילות. הוא יצטרך להילחם על הלקוחות, ועד ש־Sunglass Hut יגיעו לכמות שלהם ייקח חמש שנים".