הצעת החוק שמקרבת את הפטור מוויזה לארה"ב אושרה בקריאה ראשונה

הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת החוק של שר המשפטים גדעון סער לאסוף מידע על הנכנסים והיוצאים מהמדינה • מדובר בחלק מחבילת חוקים שמנסים לקדם במשרד הפנים של איילת שקד למען כניסת התוכנית האמריקאית לפטור מוויזות לישראל

נתב''ג / צילום: מיכל רז חיימוביץ
נתב''ג / צילום: מיכל רז חיימוביץ

עוד צעד בדרך לפטור מוויזות: הכנסת אישרה היום (ב') בקריאה ראשונה את הצעת החוק של משרד המשפטים לאסוף נתונים על היוצאים והנכנסים מישראל. מדובר בהצעת חוק של שר המשפטים גדעון סער כחלק מחבילת חוקים שמקדם משרד הפנים לטובת כניסה לתוכנית האמריקאית לפטור מוויזות. לעומת החוק למסירת מידע לארה"ב על נוסעים שקידמה שרת הפנים איילת שקד בסמוך לפיזור הכנסת ונבלם מסיבות פוליטיות על ידי הליכוד, החוק של סער אושר בצהריים לקריאה ראשונה ויחול עליו דין רציפות - כלומר הכנסת הבאה תוכל להשלים את חקיקתו בקריאה שנייה ושלישית.

על פי החוק הנתונים הנאספים מקודדים בקוד המכונה PNR (Passenger Name Record) המוצמד לנוסע בהזמנה ספציפית. איסוף הנתונים על ידי חברות התעופה מאפשרים מידע מהימן ומיידי אודות נוסעים באופן חוצה מדינות. יש לציין כי החוק הזה הוא תנאי של ממשלת ארצות הברית להצטרפותה של ישראל לרשימת המדינות המשתתפות בתכנית הפטור מוויזה בהקמת מערכת להנפקת קוד PNR כזה בישראל.

החוק יאפשר איסוף מידע שנמסר על ידי הנוסע במהלך הזמנת כרטיס טיסה, ונאסף על ידי חברות התעופה כחלק ממהלך העסקים הרגיל שלהן. במקביל, על פי הודעת משרד המשפטים "המידע יועבר למרכז הלאומי שיוקם ברשות המסים וישמש את רשויות המדינה לצורך מאבק בטרור ובפשיעה חמורה, לטובת שיפור אבטחת התעופה האזרחית, לטיוב הליכי ביקורת הגבולות ומאבק בהגירה בלתי חוקית ולצורך שמירה על בריאות הציבור מפני התפשטות מגפות".

מה כוללים הנתונים שיימסרו?

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "נתוני API‏ Information Passenger) Advanced) כוללים פרטים בסיסיים מאומתים המופיעים במסמכי הנסיעה של נוסע בטיסה, המונפקים על ידי מדינות (כגון דרכון), וכן נתונים על אודות הטיסה. נתונים אלה נאספים על ידי חברות התעופה לצורכיהן, וכוללים, בין השאר, את הפרטים האלה: שם הנוסע, תאריך לידה, מין, לאום, סוג תעודת הזיהוי דרכון, דרכון זמני, ויזה, מספר תעודת הזיהוי, ושם המדינה שהנפיקה את תעודת הזיהוי.

"נתוני PNR (Record Name Passenger) כוללים מידע רחב יותר, שחברות תעופה אוספות במהלך עסקיהן הרגיל, לצורכיהן, ונתונים אלה עשויים להשתנות מחברה לחברה בהתאם לצורכיהן התפעוליים. מדובר במידע אישי לא מאומת הנמסר מרצון על ידי נוסעים בעת הזמנת טיסה, וכוללים, בין השאר, את אלה: מספר טלפון נייד, כתובת דואר אלקטרוני, אמצעי התשלום, כתובת למשלוח חשבונית, תאריכי הנסיעה, מסלול הנסיעה, נתוני הכבודה מספר תיקים, משקלם , היסטוריית הנסיעות של הנוסע ועוד".