ברקע המיזוג עם ביו וויו: חברת אומגה זכתה במכרז לריצוף גנטי לקורונה

חברת אומגה זכתה השבוע במכרז של משרד הבריאות לריצוף גנטי לקורונה • לאחרונה החלה החברה במהלך התמזגות עם חברת ביו וויו הבורסאית, אך נתקלה בהתנגדות של המשקיע שיר חן • מחר תתקיים הצבעה של בעלי המניות של ביו וויו לגבי הצעותיו של חן

מעבדת הקורונה של אומגה / צילום: אוהד צויגנברג ידיעות אחרונות
מעבדת הקורונה של אומגה / צילום: אוהד צויגנברג ידיעות אחרונות

בימים אלה, כאשר שוב נראה כי הקורונה מרימה ראש בישראל, עולה השאלה האם זכינו בווריאנט חדש, או האם מדובר באותו וריאנט BA.5 המוכר מן הגל הקודם, שעושה אצלנו קאמבק? השאלה רלוונטית גם למדיניות החיסונים, כאשר בימים הקרובים צפויים לנחות בישראל חיסונים ייעודיים לוריאנט BA.5. לכן, גם בתקופה זו שבה הקורונה הופכת למחלה שהציבור חי איתה ולצידה, ומספר הבדיקות המוסדיות הכולל נמצא בירידה, עדיין ישנה חשיבות למיפוי הגנטי של הקורונה.

שכחנו מהמגפה? מספר המאומתים לקורונה בישראל חזר לעלות
האם יכול להיות שחלקיקי פלסטיק מאיצים את מגפת ההשמנה?
מחדל ההפרייה של אסותא: תביעות הענק שבדרך והדילמה המשפטית - מי היא אם התינוק? 

חברת אומגה, המפעילה את מעבדת Check2fly לבדיקות קורונה בתל אביב, זכתה השבוע במכרז של משרד הבריאות לריצוף גנטי לקורונה. אומגה, הזוכה היחידה במכרז, תבצע כ-6,000 בדיקות ריצוף גנטי בשבוע וכך תגדיל משמעותית את קיבולת הריצוף לעומת זו שהציעה המעבדה של משרד הבריאות עד כה. השימוש של משרד הבריאות ביכולות ריצוף של חברות פרטיות תפנה את מעבדות משרד הבריאות לעיסוק בנושאים נוספים.

לירון קרסין, מבעלי אומגה, מסביר כי ההשקעה במעבדה הייתה בהיקף של מיליוני שקלים, אך גם אם בעוד כמה חודשים תדעך הקורונה ולא יהיה צורך עוד בקיבולת הבדיקות הנוספת, החברה מאמינה כי תוכל להשתמש ביכולות שנבנו במעבדה לסוגים נוספים של בדיקות גנטיות, מעבר לקורונה. למשל, בדיקות גנטיות טרום לידה, או מיפוי של סוגי סרטן כדי לקבל החלטות לגבי טיפול במחלה. בעתיד, צפוי להיות למיפוי גנטי ככל הנראה משמעות במחלות רבות נוספות, תורשתיות ולא תורשתיות. אומגה היא חברת בדיקות ותיקה, ואין ספק שהקורונה הקפיצה אותה מדרגה, אך כעת עליה להתנהל בחוכמה כדי לנצל את המזומנים והיכולות שבנתה, ליום שאחרי המגפה.

תוכניות למיזוג עם ביו וויו

ההתפתחות הזו מגיעה על רקע תוכניותיה של אומגה להתמזג עם חברת ביו וויו  הבורסאית, הנסחרת כיום לפי שווי של 57 מיליון שקל. על פי מתווה ההסכם, אומגה תמוזג במלואה לתוך ביו וויו, אשר תקצה 82% ממניותיה לבעלי אומגה. על פי התוכנית, קרסין יהיה מנכ"ל החברה הממוזגת. ההסכם טרם נחתם ונמצא עדיין בשלב מזכר ההבנות, אך על פי דוחות ביו וויו, החברות עדיין ממשיכות לקדם את ההסכם.

המיזוג אמנם מבוצע במתווה דומה להכנסת פעילות לשלד, אך לביו וויו דווקא יש פעילות בתחום האוטומציה של מערכות בדיקות, שאפילו רושמת הכנסות כבר לאורך שנים רבות. ב-2021 רשמה הכנסות של 30 מיליון שקל, עם רווח של 2.1 מיליון שקל. קיימת סינרגיה אפשרית בין המערכות של ביו וויו לבין היכולות הקיימות של אומגה, והיכולות החדשות שהיא רוצה כעת לפתח בתחום הריצוף הגנטי.

ההכרזה על התוכנית בוצעה כנראה בין היתר גם כמהלך בלימה נגד תוכניות השתלטות על החברה מטעם המשקיע האקטיביסט שיר חן, אשר הגיע לאחזקה של כ-10% מהחברה. חן כינס כבר אסיפה למינוי דירקטורים חדשים מטעמו. ביוני נערכה אסיפה ראשונה בנושא, אך הצעותיו של חן לא התקבלו.

מחר (ג') צפויה אסיפה נוספת במסגרתה מבקש חן למנות דירקטורים חדשים לחברה. היא מתקיימת לאחר שבית ההשקעות ילין לפידות מכר את מניותיו בחברה, כ-10%, לגורמים שככל הנראה מזוהים עם חן, באופן שחיזק את כוחו בחברה.

משקיעים בולטים נוספים בחברה הם עמנואל גיל, היו"ר, המחזיק היום 17% בחברה. המשקיעים הפרטיים דוד מימון וסונדרה רפפורט מחזיקים 8% ו-7% בהתאמה. קרן ברבור כחול של המשקיע עמית ברגר מחזיקה עוד 6% מהחברה.

בינתיים, הדרמה בחברה הובילה לעליה של 27% במחיר המניה מאז החל ניסיון ההשתלטות על החברה באפריל. זאת בניגוד לכיוון סקטור הביומד בבורסה בתל אביב.