אחרי ההודעה על העלאת המחירים: יוניליוור מנסה להגיע להסכמות מול הרשתות

רגע לפני ראש השנה, יוניליוור הודיעה כי תעלה מחירים במגוון רחב של מוצרים כבר בנובמבר • לגלובס נודע כי ביממה האחרונה ביקשה יוניליוור להיפגש עם חלק מרשתות המזון, ככל הנראה במטרה להגיע להסכמות • סמנכ"ל הסחר של טיב טעם: "נגמרו הימים שספק יכול לשלוח מחירון, והקמעונאים עוברים לדום ומצדיעים" • וגם: איך תגיב ההסתדרות?

מפעל של יוניליוור / צילום: Shutterstock, JPstock
מפעל של יוניליוור / צילום: Shutterstock, JPstock

בתזמון מאוד לא נוח -רגע לפני ראש השנה וחודש וחצי אחרי מחאת ענק נגד יבואניות שהודיעו על העלאות מחירים - הודיעה אתמול (ב') ענקית המזון יוניליוור לקמעונאיות על העלאת מחירים שתיכנס לתוקף ב-1 בנובמבר על מגוון גדול של מוצרים. ההודעה של יוניליוור לרשתות המזון על ההתייקרויות הצפויה לא מציינת את שיעורי ההעלאה ולא את המחיר הקודם, אלא רק את המחירון החדש והמעודכן. 

גל התייקרויות? הרווחיות התפעולית של הספקים הגדולים לרשתות המזון נחתכה בעשרות אחוזים
כניסת רשתות השיווק הבינלאומיות לישראל: 70% מאמינים כי המהלך יוביל להורדת מחירים
לא רק היבואניות: גם רשתות השיווק אשמות ביוקר המחיה|פרשנות

ספק אם הצרכנים כבר מבינים על איזו כמות של מוצרים הם צפויים לשלם בקרוב מחירים גבוהים יותר. יוניליוור משווקת מאות מותגים שממלאים את המקררים והארונות בבתים רבים בישראל ובעולם, כמו קורנפלקס כריות, חטיפי דגנים, רטבים לסלט, אבקות מרק, בייגלה, חטיף השוקולד קליק, שוקולד ורד הגליל, תה ליפטון, מיונז וחרדל הלמנס, רטבי עגבניות של קנור, ארטיקים כמו מגנום וסולרו, תחליבי רחצה ושמפו של המותג פינוק, מוצרי הטיפוח של דאב, מרככי הכביסה של בדין ורבים נוספים. מחיר אחד המוצרים האהובים על הישראלים בתקופת החורף, הקרמבו, יעלה כבר ב-2 באוקטובר.

מוצרים אלה מתווספים למאות מותגים של יבואניות נוספות שהודיעו כבר לפני חודשיים על העלאות מחירים, ביניהן דיפלומט, שסטוביץ וקימברלי קלארק.

אי-אפשר להגיד שההודעה של יוניליוור מגיעה בהפתעה. ברגע שחברות אחרות כבר הודיעו על העלאת מחירים אחרי החגים, צפוי שהמתחרות לא יישארו מאחור ויצטרפו לגל, בעיקר כשהן רואות שבסופו של דבר החברות שעמדו במוקד הזעם הגיעו להסדרים עם הקמעונאיות, והדרך סלולה להתייקרויות נוספות. בנוסף, הכתובת היתה על הקיר, לאחר שיוניליוור העולמית הודיעה בתחילת הקיץ על העלאת מחירים בשיעור של כ־11.2% לגבי כל המוצרים שלה. 

יוניליוור ביקשה להיפגש עם חלק מהרשתות

לגלובס נודע כי ביממה האחרונה ביקשה יוניליוור להיפגש עם חלק מרשתות המזון, ככל הנראה במטרה להגיע להידברות ולהסכמות. רשתות המזון הגדולות, שיצאו בקיץ נגד היבואניות שהודיעו על התייקרות, מתכוננות גם הפעם להיאבק בכוונה להעלות מחירים.

משופרסל, רשת קמעונאות המזון הגדולה בישראל, נמסר כי אין בכוונתם להעלות מחירים בעת הזו. גם מחסני השוק הודיעה כי בשלב זה לא תעלה את מחירי המוצרים של יוניליוור, ורשת טיב טעם מתכוונת גם היא לא להעלות את המחירים בחנויות.

"נגמרו הימים בהם ספק יכול לשלוח מחירון, והקמעונאים עוברים לדום מתוח ומצדיעים. אנחנו דנים לגופו של עניין, דנים, מתמקחים, לא מאשרים חלק נכבד מהבקשות, דוחים אם צריך ובחלק מהמקרים מבטלים את העליות גם במחיר של אי-הימצאות המוצר על המדף, למרות שהציבור הישראלי מאוד קשה בעניין הזה", אמר לגלובס יוסי שליו, סמנכ"ל הסחר של רשת טיב טעם.

תאריך ההתייקרות המיועד אינו מיידי אלא מיועד לקרות בעוד יותר מחודש, אחרי החגים, מה שמותיר מספיק זמן למשא ומתן אפשרי או להיערכויות מצד הקמעונאיות. שליו מסביר כי "אנחנו מוטרדים כרגע יותר מהחוסר הגדול של המוצרים שיהיו על המדפים ברשתות השיווק בסוף ספטמבר ובמהלך חודש אוקטובר. אין ימי עבודה, אין ימי אספקה, אין נמלים, יש חוסר בעובדים ובעובדי ייצור וקטיף, כל הדברים האלו יקרינו באופן מובהק על חוסרים. המדינה לא למדה מהחגים הקודמים.

"למזלנו הרב, נערכנו כמו שצריך, ובטיב טעם יהיה הכול. הבעיות יתחדדו במהלך אוקטובר בגלל מיעוט ימי העבודה, אבל בספטמבר ובאוגוסט רמת החוסרים בקרב הספקים גדלה. זה נובע מהחופשות, היעדר ידיים עובדות, מחסור בחומרי גלם, בכל העולם. כל הדברים האלה מקרינים.

"המהלך של יוניליוור נותן לגיטימציה לספקים אחרים לשוב לשולחן הדיונים לגבי העלאות מחירים אחרי החגים. אבל הרשתות יעמדו מנגד, ואני מאוד מקווה שהצרכנים גם ישנו ממנהגם ויעדיפו להושיט את היד בקניות גם למוצרים שבעבר לא היו נותנים להם צ'אנס, כי עצם העובדה שהציבור הישראלי נצמד למותגים, מקשה על אופן המיקוח של הרשתות ומסייע ליצרנים וליבואנים הגדולים של המותגים להחזיק את המחיר". 

ההסתדרות בוחרת להמתין 

גם ההסתדרות, שהובילה חרם צרכנים על חברות הענק שסטוביץ, דיפלומט וקימברלי קלארק בחודש יולי, בוחרת להמתין עם תגובה חריפה על ההודעה של יוניליוור בגלל תאריך היעד שעומד על אחרי החגים, ככל הנראה בתקווה שהרשת תחזור בה.

מההסתדרות נמסר כי הם בודקים את דרכי הפעולה, ומעניין יהיה לעקוב אחר התגובה של היו"ר ארנון בר-דוד, שבחודש יולי אמר כי "חברה שתתחזר על האזרחים, תצטרך להתמודד עם ההשלכות של המהלכים שלה על-ידי חרם צרכנים".

זו לא הפעם הראשונה שיוליוור מודיעה על העלאת מחירים בישראל. ב-2021 החברה הודיעה כי היא בוחנת העלאת מחירים, אולם ככל הנראה הביקורת שהתעוררה לצד התערבות שר האוצר ושרת הכלכלה מאוחר יותר הובילו להקפאה, כל זאת ברקע חקירות פרשת תיאום המחירים במסגרתה נחקרו בכירים ביוניליוור, בשטראוס, בשופרסל ובחברות נוספות. באוקטובר 2019 הודיעה ענקית המזון על העלאת מחירים של כמה ממוצריה בדרך של הקטנת אריזות. גם ב-2016 היא הקטינה את אריזת חטיף השוקולד קליק, וב-2014 הפחיתה את כמות הקרמבו באריזה אולם השאירה את המחיר על כנו. 

גל העלאת המחירים אינו ייחודי לישראל

גל העלאת המחירים אינו ייחודי לישראל. לפני כמה חודשים נרשמה בבריטניה התנגשות חריפה בין רשת הסופרמרקטים הגדולה במדינה, טסקו, לבין יצרנית המזון הענקית היינץ. ביוני פרסמה טסקו הודעה פומבית לפיה היא מסרבת לגלגל על הצרכנים את העלאות המחירים שהיינץ הציבה בפניה כעובדה מוגמרת כמה שבועות לפני כן. "לא נעביר עליות מחירים בלתי מוצדקות לצרכנים", מסרה. היינץ בתגובה הפסיקה את אספקת המוצרים לטסקו, ולקוחות שנכנסו לחנויות הרשת ולאתר האונליין גילו מדפים ריקים ממיונז, קטשופ, שעועית ברוטב עגבניות ושאר מוצרים של היצרנית.

בסופו של דבר הסתיימה הפרשה באמצע יולי ב"הסכם שלום" חשאי בין הצדדים. חברת היינץ התחייבה לספק מיידית את המוצרים בכמויות גדולות לטסקו, וזו ככל הנראה נעתרה להעלאת מחירים מסוימת. ה"פייננשל טיימס" הבריטי דיווח אז כי הסכם הפשרה, שפרטיו לא פורסמו, ככל הנראה מאפשר להיינץ להעלות מחירים, אולם לא בשיעור שהיא רצתה במקור.

אין זו הפעם הראשונה שטסקו נכנסת לעימות עם ספק גדול כדי למנוע העלאת מחירים לצרכנים. ב-2016 הרשת נכנסה לעימות דומה עם לא אחרת מאשר יוניליוור העולמית, שהודיעה אז על העלאת מחיר של כ-10% על כלל מוצריה. טסקו סירבה להעלאה, יוניליוור הפסיקה לספק לרשת את מוצריה, ולאחר כמה שבועות בהם הרשת לא מכרה את מוצרי יוניליוור, נפתר הסכסוך, והמוצרים חזרו למדפים. בשיטת פעולה דומה, גם אז יוניליוור וטסקו לא הסכימו לחשוף את פרטי הפשרה אליה הגיעו.

בצל האינפלציה וההתייקרויות של חומרי הגלם, השילוח וההובלה גם בארה"ב נתקלים בהודעות על העלאות מחירים, והגזרה בין הקמעונאים וחברות מוצרי הצריכה מתחממת. המחירים צריכים לעלות כדי שהחברות ישמרו על הרווחיות שלהן, אבל הפחד הוא לאבד את הלקוחות. כנראה שהפחד לא גדול מספיק כשהקמעונאים והספקים מנסים להגיע להחלטה כמה מהעלויות הנוספות שלהם הם יכולים לגלגל לצרכנים. "זה כמו לקנות מכונית", אמרה ל-CNBC אוליביה טונג, אנליסטית בריימונד ג'יימס. "בדרך-כלל יש משא-ומתן. תמיד יהיה שלב של 'אולי, לא, זה יותר מדי', ואז מגיעים לנקודה שבה אף אחד לא מאושר".

מנכ"ל וולמארט דאג מקמילן אמר ביולי כי על-מנת להימנע מעליית מחירים, בוולמארט מנהלים שיחות עם ספקים בניסיונות למצוא דרכים חדשניות להימנע מעליות מחירים, כמו שינוי אריזות ורכישת מלאי מוקדם יותר, אבל אם זה לא יעבוד הוא ישתמש בדרך אחרת של תחרות. "נגיד לספקים, 'הנה מה שאנחנו מנסים להשיג. מי מכם רוצה לעזור לנו?’, וחלק מהספקים בטח ימצאו דרך להגדיל את נתח השוק שלהם ולעזור לנו לא לגלגל את ההתייקרויות לצרכנים".

יצרניות מזון וטואלטיקה מספרות גם הן על המשא-ומתן המתנהל עם קמעונאים סביב גל ההתייקרויות. "אף אחד לא מרוצה מהמגמות ומהאינפלציה המתמשכת", אמר אנדרה שולטן, סמנכ"ל הכספים של ענקית מוצרי הצריכה פרוקטר אנד גמבל, בשיחת משקיעים שהתקיימה בסוף יולי. לדברי החברה, העלאות המחירים לא מכסות את כל ההוצאות והעלויות שלה.

שון קונולי, מנכ"ל חברת המזון הארוז קונגרה ברנדס, אמר ל-CNBC כי אם לא יעלו מחירים, והרווחיות שלהם תיפגע, לא יוכלו להשקיע במוצרים חדשים או בשדרוג הקיימים, מה שיוביל לסיכון של המכירות העתידיות.