רכבת ההרים במניות הטכנולוגיה לא מתקדמת בכיוון חיובי מבחינת הענף

מניות התחום מושפעות בעיקר משינויי הסנטימנט בשוק האג"ח האמריקאי, שנובעים ממהלכי הפד, שמעלה ריבית באגרסיביות במסגרת מלחמתו באינפלציה • התחזיות לרווחי הרבעון השלישי בתחומי ה־IT ושירותי התקשורת ב־S&P 500 כבר הופחתו לאחרונה ב־9%-13%

מניות הטכנולוגיה מושפעות בעיקר משינויי הסנטימנט בשוק האג''ח האמריקאי / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
מניות הטכנולוגיה מושפעות בעיקר משינויי הסנטימנט בשוק האג''ח האמריקאי / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

ראלי במניות הטכנולוגיה בתקופה האחרונה עזר לשוק המניות לעצור רצף הפסדים של שלושה שבועות. אבל כבר עתה נראה כי ההקלה הייתה קצרת מועד.

משקיעים בורחים מקרנות סל וקרנות נאמנות הממוקדות בטכנולוגיה בקצב המהיר ביותר מאז תחילת פברואר, כשהמכירות הגדולות (sellof) במניות הטק החלו לתפוס תאוצה, על פי נתוני Refinitiv Lipper. משקיעים משכו כ-2.4 מיליארד דולר מקרנות מסוגים אלה בשלושת השבועות שנגמרו ביום רביעי שעבר.

קבוצת הקרנות הזו הייתה בין הגופים שספגו את המכה הקשה ביותר מאז התמוססות הראלי במניות בתחילת הקיץ, לאחר שהתקוות לשינוי כיוון המדיניות של הפדרל ריזרב דעכו. בשבוע שעבר, רמזים לגבי מגמת הריבית של הבנק המרכזי המשיכו לגרום לתנודות גדולות במניות, ובשלישי שעבר מדד נאסד"ק המשולב היה בעיצומו של רצף הפסדים שנמשך שבעה ימי מסחר - הארוך ביותר מאז 2016, לפני שעלה לרמה גבוהה יותר בשלושת הימים הבאים.

אפילו אחרי ראלי של 4.1% בשבוע שחלף, המדד עתיר מניות הטכנולוגיה עדיין יורד ב-3.1% בחודש האחרון, חלש גם לעומת מדד S&P 500, שירד רק ב-1.3%. מתחילת השנה הנאסד"ק כבר יורד 23% והוא בדרכו לביצועים השנתיים הגרועים ביותר ביחס לבנצ'מרק הרחב מאז 2002.

"זו שנה תנודתית - אף אחד לא יעז להשמיע צפירת הרגעה על בסיס נתוני טווח קצר", אמר ג'ורג'יו קפוטו, מנהל קרנות בכיר ב -J O Hambro Capital Management Group.

עדיין, קפוטו מאמין שבעת הנוכחית כניסה להשקעה במניות טכנולוגיה עדיפה לעומת מוקדם יותר השנה.

בשבוע הקרוב, סוחרים יבדקו את הנתונים שיתפרסמו בדבר המחירים לצרכן בארה"ב, כדי לקבל רמזים לגבי תוואי העלאות הריבית העתידיות, והנתונים הללו עשויים לגרום לתזוזות עצומות בשוקי האג"ח והמניות.

מניות טכנולוגיה חשופות יותר להשפעה משינוי חד בסנטימנט בשוק האג"ח - שחווה את אחת הירידות האינטנסיביות שלו זה עשרות שנים - לעומת סקטורים אחרים. זאת בין היתר משום שעליית התשואה הופכת את תזרים המזומנים העתידי של החברות לפחות אטרקטיבי, מה שגרם למשקיעים רבים לברוח מהמניות.

מניות המעבדים חוטפות ונחתכות בשוויין

אפילו לאחר הירידות השנה, אנליסטים רבים סבורים שמחירן של מניות טכנולוגיה רבות גבוה מדי. אצל אפל, אלפבית, אמזון, טסלה, מטא ואנבידיה יחס המחיר לרווחי 12 החודשים הבאים עומד על 38, בהשוואה לממוצע במדד S&P 500 שהוא 16.7, על פי נתוני DataTrek Research.

"אם אתה צופה רוחות פנים כלכליות חדשות ולוקח בחשבון שהפד נמצא במוד של מאבק באינפלציה, אתה יכול להעריך שהתחזיות האלו עוד יכולות לרדת אף יותר", אמר ג'ייק ג'ולי, אסטרטג השקעות בכיר ב-BNY Mellon Investment Management, המנהלת נכסים בהיקף כ-1.9 טריליון דולר בנכסים, בהתייחסו למניות טכנולוגיה.

סוחרים רבים צופים שהפדרל ריזרב יעלה את הריבית ב-0.75% בפעם השלישית ברציפות בהמשך החודש, במסגרת מאבקו באינפלציה המרקיעה שחקים.

ובינתיים, אנליסטים אימצו גישה אגרסיבית במיוחד בתחזיות הרווח שלהם לחברות טכנולוגיה.

התחזיות לרווחי הרבעון השלישי בתחומי ה-IT ושירותי התקשורת במדד S&P 500 - הכולל את חברות האם של פייסבוק וגוגל - הופחתו בכ-9% ו-13% בהתאמה בחודשיים האחרונים. אלה היו הירידות התלולות ביותר מכל הקבוצות במדד, על פי נתוני FactSet. הפחתת תחזיות האנליסטים נוגעת לכל סקטור הטכנולוגיה, מטוויטר ועד מטא ואלפבית.

לדברי צ'רלי מקאליגוט, מנהל ב-Nomura Securities International, במקרה של מניות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ואנבידיה, נעשה שימוש מוגבר במדד אופציות בשם SKEW (עקום סטיות תקן), המודד עד כמה יקר יהיה להתגונן מפני ירידות נוספות במניות.

בינתיים, מניות של חברות מעבדים, כמו אנבידיה ו-AMD, ניצבו מול לחץ רב מאוד לאחרונה ורשמו ירידה של יותר מ-10% בחודש האחרון, מה שמחק עשרות מיליארדי דולרים משוויין בשוק.

בסיטיגרופ כתבו ללקוחותיהם כי "אנו ממשיכים להאמין שאנחנו נכנסים לירידה הגדולה ביותר בתחום המעבדים בעשור האחרון, בגלל המיתון ומצב המלאי". האנליסטים של סיטי צפו שמדד המעבדים PHLX יירד בעוד 25% בעתיד הקרוב.

הביצועים הגרועים בתחום הטק הם חדשות רעות לשוק הרחב, שכן במדד S&P 500 לחברות הטכנולוגיה משקל לא מבוטל.

הרע ביותר כבר מאחורינו? תשואות האג"ח יקבעו

המכירות הגדולות לאחרונה - והראלי של סוף השבוע בטכנולוגיה - גרמו לחלק מהמשקיעים לתהות האם החלק הגרוע כבר מאחורינו, לאחר שנה לא ממש מפנקת לפני כן. הרבה מהדיון על ביצועי הטק מותנה בכיוון תשואות אג"ח האוצר בחודשים הקרובים.

אם האינפלציה ממשיכה להיחלש והצמיחה הכלכלית מדשדשת, זה יכול להיות טוב לענף, בייחוד אם בסופו של דבר הפד ימתן את העלאות הריבית, לדברי חלק מהמשקיעים.

לאנליסטים של גולדמן זאקס זה הזכיר את 2019, אז מניות של חברות צמיחה הציגו ביצועים טובים יותר ממניות הערך, והפד במקביל עבר להורדות ריבית אחרי שלפני כן העלה אותה בעקביות. עם זאת, בגולדמן עדיין צופים שמניותיהן של חלק מחברות הערך - באופן מסורתי, אלה שנסחרו במכפיל נמוך יותר משוויין בספרים - יבלטו לטובה.

חלק מהמשקיעים הלכו לחפש עסקה טובה, כלומר מניות לרכישה בזול, מתוך מחשבה שהשוק יזנק חזרה. קרן אחת שבה חשיפה גדולה במיוחד לנאסד"ק 100, הקרן ProShares UltraPro QQQ, רשמה לאחרונה את כניסת הכספים הגדולה ביותר ליום אחד מאז תחילת יוני, כך לפי נתוני FactSet.

כריסטופר גריסנטי, מנהל אקוויטי ראשי ב -MAI Capital Management, סיפר כי החברה שלו צמצמה חלק מפוזיציות הטק שלה מוקדם יותר השנה. כעת, לאחר הימשכות ה -selloff, הוא סבור שכמה חברות בקבוצה, כולל אלפבית, נראות אטרקטיביות.

"אם אתה מחפש את הבית הטוב ביותר לרכישה, בשכונה הגרועה שהשוק הפך להיות כיום, אני חושב שתחום הטכנולוגיה יחסית אטרקטיבי", אמר גריסנטי. "אם נתדרדר למיתון, הן יפסידו לי פחות כסף לעומת תחומים אחרים".

מחיר הנפילות בנאסד"ק: מובילאיי דוחה את ההנפקה וחותכת השווי ל־30 מיליארד דולר |  דובי בן גדליהו

אינטל עשויה לדחות את הנפקת מובילאיי בשנה ולהנפיק אותה בשווי מופחת של כ־30 מיליארד דולר, לעומת 50 מיליארד דולר בתכנון המקורי - כך דיווחה סוכנות הידיעות בלומברג ביום ב'. האפשרות של דחיית ההנפקה, שתוכננה למחצית השנייה של 2022, נחשפה במכתב של יו"ר חברת הטכנולוגיה לרכב, אמנון שעשוע לעובדי החברה, שפורסם לראשונה בגלובס.

אתר בלומברג מצטט "מקורות יודעי דבר", אך טרם התקבל לידיעה כל אישור רשמי. על פי דוחות אינטל, מובילאיי היוותה במחצית הראשונה השנה אחד ממנועי הצמיחה של החברה כולה, וביצועיה החזקים, הכנסות של 460 מיליון דולר, צמיחה של 41%, בלטו על רקע הירידה בהכנסות בכמה מחטיבות הליבה של אינטל. יצוין כי גם אחרי ההנפקה אמורה אינטל להישאר בעלת המניות הגדולה במובילאיי.

דחיית ההנפקה נובעת מהמשבר המתמשך בשוקי ההון בעולם, המורגש במיוחד בנאסד"ק, שבעטיו "התייבשו" בחודשים האחרונים רוב ההנפקות המרכזיות שתוכננו. ענף האוטוטק ספציפית ספג לא מעט מהלומות בתקופה זו, כשחברות רבות איבדו למעלה מ־50% משוויין בסוף 2021.

עם זאת בעולם ממשיך תחום הרכב האוטונומי להתקדם במהירות, בהובלת סין, שקבעה יעד לאומי להעלות כלי רכב אוטונומיים על כבישי המדינה עד 2025. בנוסף נערכים כיום מספר יצרני רכב גלובליים להשיק בשנתיים הקרובות כלי רכב בעלי יכולות אוטונומיות גבוהות, חלקן על בסיס טכנולוגיות של מובילאיי עצמה.

יצוין כי בסין, להבדיל משאר העולם, ממשיכות חברות הפועלות בתחום הרכב האוטונומי ורכיביו לגייס בחודשים האחרונים מיליארדי דולרים.