כבר לא רק מר מאזדה: גיל אגמון מוביל עסקאות ענק של תשתיות ותעשייה

ארבע שנים לאחר שאגמון הימר בהצלחה על הרחבת עסקיה של דלק רכב לתחומי הקיימות באמצעות רכישת ורידיס, הוא נכנס באמצעותה לתחום מיחזור פסולת קרטון באמצעות רכישת אינפיניה • בינתיים זה עובד לו: מניית דלק רכב זינקה 480% בשלוש השנים האחרונות

גיל אגמון, מנכ''ל ובעל השליטה בדלק רכב / צילום: איל יצהר
גיל אגמון, מנכ''ל ובעל השליטה בדלק רכב / צילום: איל יצהר

בינואר 2018 הפתיע גיל אגמון את המשקיעים בשוק ההון. אגמון, בעל השליטה בדלק רכב ומנכ"ל החברה, החליט במפתיע להרחיב את תחומי הפעילות שלה, ולהפוך אותה מיבואנית מצליחה של כלי רכב לחברת החזקות הפועלת גם בתחומי התשתיות ואיכות הסביבה, באמצעות רכישתה של חברת הקיימות ורידיס.

בדלק רכב טענו בזמנו, כי "העסקה מהווה הזדמנות עסקית המאפשרת לה לחדור לתחומי פעילות חדשים, אשר, להערכת החברה, הם בעלי פוטנציאל צמיחה משמעותי, אשר פירותיה יבואו לידי ביטוי בעיקר בטווח הארוך".

עוד הסבירו שם, כי "במסגרת שאיפות החברה להתפתח לתחומים נוספים, ובין השאר בשל האי-ודאות לגבי שיעורי הצמיחה לטווח הארוך של יצרניות הרכב, ובהתאמה - לגבי ענף יבוא הרכב בישראל, החברה בחנה כניסה לתחומי פעילות מעבר לענף זה". היה זה לאחר שלאורך שנת 2017 ירד מספר כלי הרכב שמכרה דלק רכב ב-7.7% ואילו נתח השוק של החברה ירד ל-7%.

פחות מחמש שנים לאחר מכן, ברור לחלוטין כי הייתה זו אחת ההחלטות הניהוליות הטובות שקיבל דירקטוריון דלק רכב, אשר תרמה לתשואה של 480% שהניבה מניית החברה בשלוש השנים האחרונות. כעת עומדת ורידיס עצמה בפני קפיצת מדרגה בהיקף עסקיה, לאחר שסיכמה על רכישת השליטה בחברת אינפיניה (נייר חדרה).

 
  

החזר של 80% על ההשקעה בארבע שנים

ורידיס הוקמה בישראל בשנת 1993 בידי קונצרן הענק הצרפתי ויאוליה, ופעלה תחת השם ויאוליה ישראל. בשנת 2015 נמכרה לקרן הזרה "אוקטרי" ובהמשך שונה שמה לורידיס.

פעילות החברה מחולקת כיום, ערב רכישתה של אינפיניה, לשלושה מגזרים עיקריים: איכות הסביבה, התפלת מים ואנרגיה. תחום איכות הסביבה כולל בין היתר טיפול בפסולת מוצקה, תפעול אתרי מיון והטמנה ותפעול של משרפה לפסולת אורגנית.

תחום התפלת המים של ורידיס כולל החזקה ב-50% ממתקן ההתפלה באשקלון, ואילו תחום האנרגיה כולל החזקה ב-20% ממניות תחנת הכוח במישור רותם, מזרחית לעיר דימונה.

במרץ 2018, חודשיים לאחר ההודעה על המו"מ לרכישת השליטה בורידיס, דיווחה דלק רכב כי חתמה על עסקה לרכישת 70% ממניות חברה זרה שהחזיקה בבעלות על ורידיס תמורת קרוב למיליארד שקל, ששולמו למוכרת (קרן אוקטרי) לפי שווי חברה של כ-1.4 מיליארד שקל.

ביוני 2021 השלימה ורידיס הנפקה ראשונה של מניות בבורסה בתל אביב לפי שווי של 3.75 מיליארד שקל והפכה לחברה ציבורית. במסגרת ההנפקה גייסה החברה סכום של 177 מיליון שקל ואילו דלק רכב מכרה מניות תמורת 549 מיליון שקל, והקטינה את החזקתה בחברה ל-51%. בצירוף הדיבידנדים שחילקה ורידיס מאז רכישתה, מדובר בהחזר של כ-80% מההשקעה בתוך ארבע שנים בלבד.

חלקו של אגמון מגיע ל-2.3 מיליארד שקל

עם זאת, רק בתחילת נובמבר 2020 החלה הפריצה הגדולה של מניית דלק רכב, אשר הובילה את החברה לשווי שוק נוכחי של יותר כ-5.2 מיליארד שקל, ואת חלקו של גיל אגמון בחברה (44% מהמניות) ל-2.3 מיליארד שקל.

אגמון מסכם כיום 12 שנה כבעל השליטה בדלק רכב, מאז שרכש באוקטובר 2010 נתח של כ-22% ממניות החברה מידי קבוצת דלק של יצחק תשובה, בהשקעה של כ-1 מיליארד שקל - עסקה שנעשתה במימון בנקאי מלא ובפרמיה של כ-20% על מחיר השוק במועד שבו נחתמה.

עד לרכישת השליטה שימש אגמון כמנכ"ל דלק רכב, ונחשב לגורם מרכזי בהצלחתה הפנומנלית, עם המותג היפני מאזדה שכבש את כבישי הארץ (שאליו הצטרפו בהמשך גם מותגי פורד וב.מ.וו).

השנים הראשונות לאחר הרכישה היו אומנם מאתגרות עבור אגמון, עם סנטימנט שלילי בפעילות ובמחיר המניה. בהמשך הגלגל התהפך, והצמיחה המחודשת בפעילות יבוא הרכב (שנמשכת גם היום) אפשרה לאגמון להרחיב את פעילות החברה ולרכוש את ורידיס.

 
  

ורידיס, שאותה מוביל המנכ"ל אילן בן סימון, נסחרת כיום בבורסה לפי שווי של כ-4 מיליארד שקל. את המחצית הראשונה של 2022 סיימה החברה עם רווח נקי של 63 מיליון שקל, אשר שיקף צמיחה של 59% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

תחום איכות הסביבה תרם במחצית הראשונה רווח מגזרי של 57 מיליון שקל, ואילו ההתפלה והאנרגיה תרמו באותה תקופה רווחים מגזריים של 9 מיליון שקל ו-18 מיליון שקל, בהתאמה. ה-EBITDA (רווח לפני הוצאות מס, מימון, פחת והפחתות) גדל במחצית הראשונה ל-150 מיליון שקל, לעומת 142 מיליון שקל במחצית המקבילה.

ניסיון להתרחב לתחום התחבורה הציבורית

אגמון אינו מסתפק במגזרים הקיימים של ורידיס, ומבקש להרחיב את הפעילות לתחומים נוספים, כפי שעשה קודם לכן בחברה האם, דלק רכב.

מוקדם יותר השנה ביקשה לעצמה החברה דריסת רגל גם בתחום התחבורה הציבורית, כאשר הגישה עם בעלות השליטה (דלק רכב וקרן תש"י) וגופים נוספים, הצעה לרכישת השליטה בחברת התחבורה הציבורית אגד.

במסגרת המכרז שנערך באפריל השנה נבחרה לבסוף הצעה מתחרה שהוגשה בידי קרן קיסטון. עם זאת, אצל ורידיס לא שקטו על השמרים, וכבר בחודש שעבר דיווחה החברה על מו"מ מתקדם לרכישת השליטה בחברת ייצור ואיסוף נייר הקרטון, אינפיניה (לשעבר נייר חדרה) שבשליטת קרן פימי.

השבוע דיווחה ורידיס כי היא וקרן תש"י חתמו על הסכם לרכישת מלוא הבעלות על אינפיניה תמורת 2.37 מיליארד שקל בעסקת מיזוג, שבמסגרתה תרכוש ורידיס 70% ממניות אינפיניה תמורת 1.66 מיליארד שקל, ואילו את ה-30% הנותרים תרכוש קרן התשתיות תש"י.

"ורידיס רואה בעסקת המיזוג פוטנציאל להתרחבות וביסוס מעמדה בתחום המיחזור", הסבירה הנהלת החברה. "אינפיניה עברה תהליך מרשים של שינוי אסטרטגי, שבסופו הפכה למעשה לחברת מיחזור קרטון והפחיתה באופן משמעותי את החשיפה למחירי חומרי הגלם".

לדעת הנהלת ורידיס עסקת המיזוג מייצרת פוטנציאל לסינרגיה בתחום איסוף פסולת הקרטון ולשיפור רווחיות שתי החברות. "הפריסה הרחבה של ורידיס תאפשר לאינפיניה להמשיך בהגדלת כמויות הייצור של גלילי הנייר לקרטון, מפסולת הקרטון שלא נאספת כיום", הדגישה ההנהלה. "הביקוש לקרטון גדל לאורך השנים והשימושים מתרחבים לאור העובדה שקרטון הוא בר-מיחזור בשיעורים גבוהים".

ההחזקות בתחנת הכוח ברותם יעברו לאו.פי.סי

עוד קודם לכן חתמה ורידיס על הסכם עם חברת או.פי.סי שבשליטת עידן עופר, המחזיקה ב-80% ממניות תחנת הכוח במישור רותם. במסגרת ההסכם תעביר ורידיס את החזקותיה (20%) בתחנת הכוח, בתוספת תשלום של 425 מיליון שקל, לידיה של או.פי.סי, ותקבל בתמורה 20% ממניות כלל פעילות האנרגיה של או.פי.סי בישראל.

עסקה זו טרם הושלמה, אולם לדברי ורידיס היא כבר הגיעה להסכם מימון עם גוף מוסדי להעמדת האשראי הנדרש לעסקה בהיקף של עד 475 מיליון שקל. מהלך זה ירחיב עוד יותר את חשיפתה של ורידיס לשוק האנרגיה הפרטי בישראל, שנמצא במסלול מואץ של הקמת אמצעי ייצור חדשים והעברת אמצעי ייצור קיימים מחברת החשמל לגופים פרטיים בשוק.