חוות הסברס של משפחת בלום צלחה לא מעט מכשולים, אבל ההפתעה של רשות מקרקעי ישראל עלתה על כולם

שחר בלום, בן 44 מרחובות, נשוי ואב ל־3 בנות • בעל חוות צברי אורלי הממוקמת בין דימונה לירוחם • "יש לנו קושי גדול מאוד לקבל רישיון יצרן לחווה. כתוצאה מכך, עלויות הייצור של המוצרים גבוהות מאוד ולצערנו מגולגלות לצרכנים" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

שחר בלום, בעל חוות צברי אורלי / צילום: תמונה פרטית
שחר בלום, בעל חוות צברי אורלי / צילום: תמונה פרטית

לפני כמה שבועות נפטר נועם, אביו של שחר ומי שהקים את חוות הסברסים הממוקמת בין דימונה לירוחם. כבר שנים רבות נלחמים במשפחת בלום מול בירוקרטיה קשה, וכעת הגיע אתגר חדש: ברשות מקרקעי ישראל רוצים להפוך את החווה לפוטו־וולטאית, כלומר להקים בשטחה מתקנים סולאריים משמעותיים, מה שיקשה בשמירה על ייעודה.

חוות צברי אורלי הוקמה ב־1992 ע"י היזם נועם בלום ז"ל. החווה נטועה בשטח של 1,200 דונם ומגדלת זני פטנט, משווקת את פירות החווה בארץ ובעולם ומייצרת מוצרי מזון מהצבר. לאחר פטירת אביו, שחר בנו ממשיך את דרכו. "החווה התמודדה שנים ארוכות עם בירוקרטיה מכבידה מאוד בנושא המים להשקיית המטעים", מספר שחר.

"בנוסף, יש קושי גדול מאוד לקבל רישיון יצרן כדי לייצר בחווה. בשנים האחרונות היה רצון של משרד הבריאות לסייע בקבלת רישיון זה, אך הדברים נעצרו בגלל אי יכולת לקדם את הדברים מול רשות מקרקעי ישראל. כתוצאה מכך, עלויות הייצור של מוצרי החווה גבוהות מאוד ולצערנו הרב הדבר תורם ישירות לעליית המחיר של המוצרים שלנו מול הצרכנים".

שחר משתף כי עד הקורונה החווה ייצאה את פירותיה לחו"ל. "המגפה עצרה את הפעילות הכלכלית ברוב העולם. החווה פיתחה מוצרי מזון בריאות שמתוכננים להימכר וחלקם כבר נמכרים ברחבי הגלובוס, החל מפרי סברס טרי ועד אבקת סברס כתוסף תזונה".

אחד האתגרים של שחר הוא המיקום של העסק - בין דימונה לירוחם. "האתגר בפריפריה הוא ענק, גם המרחק הלוגיסטי, גם עניין העסקת עובדים, אבל בעיקר האתגר האמיתי שהתמודדנו איתו הוא לגדל סברס בלב המדבר.

"כעת, אנחנו נמצאים בלב מאבק מול רשות מקרקעי ישראל שרוצים לקחת לנו את האדמות ולהפוך אותן לחווה פוטו־וולטאית. אנחנו מקווים שנוכל למצוא פתרון שבו גם החווה שומרת על עצמה ל־100 שנים הקרובות וגם תוקם חווה פוטו־וולטאית מעל המטעים - כלומר שימוש כפול באדמה".

שחר מציין כי בישראל מגדלים צבר על שטחים של כ־2,500 דונם, כמחציתו בחוות צברי אורלי. "הצרכן הישראלי צורך בכל שנה יותר ויותר סברס אדום, עלייה של כ־10% מדי שנה, כיוון שהוא מבין שמדובר בסופר פוד עם יתרונות תזונתיים ייחודיים. העלייה מתבטאת גם בצריכה כפרי טרי אך גם במוצריו השונים בתעשיית המזון - משקאות, ארטיקים, אבקות כתוסף תזונה, קוביות סברס לשייקים ועוד".

לסיכום, שחר משתף בשאיפות החווה. "אנו קודם כל רוצים לשמור על החווה בשנים הקרובות ולהמשיך את הצוואה של אבא. בנוסף, בימים אלו אנחנו מחפשים שותפים פוטנציאליים להקמת פרויקטים משותפים, במטרה לייצא את הזנים המיוחדים של הסברס לגידול ברחבי הגלובוס. זני הסברס של חוות צברי אורלי הם זני הצבר המובילים בעולם והם עתיד המזון של האנושות".

מרמ"י נמסר: "הרשות בוחנת את כלל החלופות הקיימות, ובכלל זה אפשרות של שימוש בקרקע למטרה דו תכליתית".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל atzmaim@globes.co.il