בריטניה חושפת תוכנית למאבק במשבר האנרגיה: תקפיא את חשבונות הצריכה הביתית

ראשת הממשלה החדשה הציגה תוכנית סיוע מקיפה כדי לסייע לתושבים להתמודד עם מחירי האנרגיה העולים • בתוכנית: קביעת רף תשלום מקסימלי של 2,500 ליש"ט בשנה וסבסוד אנרגיה לעסקים קטנים

ראשת הממשלה הנכנסת, ליז טראס, בדאונינג 10 / צילום: Reuters
ראשת הממשלה הנכנסת, ליז טראס, בדאונינג 10 / צילום: Reuters

ראשת הממשלה החדשה של בריטניה, ליז טראס, הציגה ביומה השני בתפקיד תכנית מקיפה - ככל הנראה הגדולה ביותר שהושקה עד כה באירופה - לסייע לתושבים להתמודד עם הזינוק במחירי האנרגיה. התוכנית "תקפיא" את חשבונות החשמל והחימום של משקי הבית על רף מקסימלי של כ-2,500 ליש"ט לשנה. זאת, במקום התייקרות ל-3,549 ליש"ט שהיתה צפויה להתרחש מה-1 באוקטובר, וזינוק לקרוב ל-5,000 ליש"ט בינואר, על פי מחירי האנרגיה הקיימים. הקפאת חשבונות החשמל תתרחש לשנתיים הקרובות.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

בנוסף, התכנית תכלול סבסוד מסיבי של אנרגיה לעסקים קטנים, שרבים מהם מאיימים לפשוט רגל כתוצאה מההתייקרויות האחרונות, וכן תוכניות סיוע ממשלתיות בתחום האנרגיה למפעלים. שישה מתוך עשרה מפעלים, לפי סקר של "בלומברג", מאיימים לקרוס כתוצאה מהעלייה במחירים. טראס אמרה כי לא תציג בשלב זה את עלות התוכנית, וכי זו תוצג רק בהמשך החודש עם ההצעה הרשמית. עם זאת, לפי הערכות בנקי השקעות ואנליסטים, העלות תהיה כ-150 מיליארד ליש"ט בשנתיים הקרובות. "דויטשה בנק" העריך כי העלות תזנק ל-200 מיליארד ליש"ט. בנוסף הממשלה תציג תוכניות ערבויות בשווי 40 מיליארד אירו לחברות בתחום האנרגיה. לדבריה, התוכנית החדשה "תגלח" 5% מהאינפלציה בבריטניה.

חזרה לדלקים פוסיליים

טראס גם מבצעת סיבוב-פרסה משמעותית בתחום איכות הסביבה. היא אמורה להסיר את האיסור הממשלתי שהטיל קודמה בתפקיד, בוריס ג'ונסון, על "פראקינג" (סדיקה הידראולית). בהליך זה מופקים גז ונפט ממחצבים העשירים בהם באמצעות הזרמת נוזלים בלחץ גבוה למעבה האדמה. רשויות מקומיות יקבלו עידוד מהממשלה לבצע פרויקטים כאלו. טראס הודיעה בפרלמנט כי תבחן כיצד בריטניה יכולה להגיע ליעד של איפוס פליטות פחמן עד 2050 "בדרך שתהיה ידידותית לעסקים".

בנוסף, הממשלה הבריטית תעניק יותר מ-100 רשיונות חדשים להפקה ולחיפוש גז ונפט בים הצפוני. היא תעודד את החברות הפועלות בהן להפיק יותר מהשדות והבארות הקיימים. הליכים אלה עשויים לקחת שנים רבות, כעשור עד להפקת גז משדה חדש, ופרק זמן דומה למתקן "פראקינג" התלוי באישורים סביבתיים רבים ובקהילה מקומית שאינה מתנגדת לכך.