בורסות עולם | סיקור שוטף

עליות בנעילה בוול סטריט; סולאראדג' קפצה בכ-12%, מאנדיי ב-7.3%

החוזים על הנפט צנחו ביותר מ-5% • תשואת האיגרת של הממשל האמריקאי ל-10 שנים יורדת ל-3.26% • נעילה מעורבת באירופה • מניית צים צנחה בעוד כ-5% לשפל של השנה האחרונה

רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק / צילום: Reuters, Brendan McDermid
רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק / צילום: Reuters, Brendan McDermid

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

23:00

עליות חדות בנעילה בוול סטריט. מדד הנאסד"ק קפץ בכ-2.1%, ה-S&P 500 עלה ב-1.8% והדאו ג'ונס טיפס בכ-1.4%.

החוזים על הנפט צנחו ביותר מ-5%, מה שהוריד את מפלס החששות מהאינפלציה אבל הוביל לירידות חדות במניות האנרגיה. מנגד, במניות סקטור האנרגיות המתחדשות נרשמו עליות חדות.

מניית צים צנחה בעוד כ-5% לשפל של השנה האחרונה. מנגד, עליות חדות רשמו מאנדיי, סולאראדג', לייבפרסון, אורמת ולמונייד.

תשואת האיגרת של הממשל האמריקאי ל-10 שנים ירדה ל-3.26%. 

21:15

מתחזקות העליות בניו יורק. מדד הנאסד"ק מטפס ב-1.8%, ה-S&P 500 עולה ב-1.6%  והדאו ג'ונס מטפס בכ-1.4%.

טסלה  קופצת ב-2.4%, אורמת טכנולוגיות  ב-5.6%, סולאראדג' ב-9.7% ולייבפרסון ב-3.2%.

עוד בולטות בעליות מאנדיי , נטפליקס , אמזון, טרגט, טוויטר  ואלפאבית.

מנגד, ירידות חדות רושמות צים, קלטורה ואיי.סי.אל.

תשואות האג"ח בארה"ב נסוגות, תשואת האיגרת של הממשלה ל-10 שנים יורדת ל-3.26% 

20:05

נמשכת המגמה החיובית בניו יורק. מדד הנאסד"ק מטפס ב-1.3% והדאו ג'ונס עולה בכ-1%.

במקביל, תשואות האג"ח בארה"ב נסוגות ותשואת האיגרת של הממשל האמריקאי ל-10 שנים יורדת ל-3.39%.

ירידות חדות בשוק הנפט הגולמי, על רקע חששות ממיתון עולמי שיוביל לירידה בביקושים. חוזה על נפט מסוג WTI צונח בכ-5% לרמה של 82.3 דולר לחבית וחוזה על נפט מסוג ברנט לנובמבר יורד ב-4.6% ל-88.5 דולר לחבית.

18:45

בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת. הדאקס רשם עלייה של 0.5%, הקאק נותר ללא שינוי ואילו הפוטסי הבריטי ירד ב-0.7%. 

בוול סטריט מתחזקות העליות בהובלת הנאסד"ק שמטפס ב-1%.

17:33

הליש"ט צונחת לשפל של 37 שנים מול הדולר ונסחרת סביב 1.145 דולרים לליש"ט.

מניות האנרגיה צונחות במקביל לירידה החדה במחירי הנפט. דבון אנרג'י , האליברטון, אפאץ' ואוקסידנטל פטרוליום  בולטות בירידות חדות.

מניית צים ממשיכה לשקוע ויורדת בעוד 3% לשפל של השנה האחרונה. מנגד, סולאראדג'  בולטת בעלייה של כ-7%. 

17:05

ירידות חדות בשוק הנפט הגולמי, על רקע חששות ממיתון עולמי שיוביל לירידה בביקושים. חוזה על נפט מסוג WTI צונח בכ-4% לרמה של 83.5 דולר לחבית וחוזה על נפט מסוג ברנט לנובמבר יורד ב-3.6% מתחת ל-90 דולר לחבית, שפל של 7 חודשים (מתחילת פברואר השנה).

בוול סטריט נרשמות עליות של עד 0.7% במדדי המניות.

16:31

יום המסחר בבורסות של ארה"ב נפתח במגמה מעורבת. הדאו ג'ונס שומר על יציבות והנאסד"ק רושם עלייה קלה.

מניית צים  ממשיכה לשקוע ויורדת בעוד 2% לשפל של השנה האחרונה.

מנגד, סנאפ  בולטת בעלייה חדה.

תשואות האג"ח בארה"ב נסוגות, תשואת האיגרת של הממשלה ל-10 שנים יורדת ל-3.30%.

14:50

סטפן מונייה, מנהל ההשקעות הראשי של הבנק השוויצרי לומברד אודייר מציין ששוק העבודה בארה"ב לא מגיב להעלאת הריבית של הפד - דבר שעלול לבשר רעות לנכסי סיכון. "מצב שוק העבודה השתפר, אך הוא עדיין רחוק מלהיות טוב וכיוון שהבנק המרכזי לא יכול להגדיל את מספר המועסקים, ריביות גבוהות יותר יובילו בסופו של דבר לירידה בביקוש לעובדים. בעת הנוכחית יש פיגור מסוים בהשפעת המדיניות המוניטרית על שוק העבודה, אבל ככל שהשוק לא יגיב לריבית גבוהה יותר כך המדיניות המוניטרית תתהדק, מה שיגביר את הסיכון להעביר את כלכלת ארה"ב מהאטה קלה להתכווצות משמעותית", הוא מציין.

"אנו צופים שהריבית בארה"ב תגיע לשיא של 3.75% בתחילת 2023, ותוביל את הכלכלה למיתון קל. לדעתנו הכלכלה האמריקאית עומדת בפני שני תרחישים: הראשון והסביר יותר, הוא שהעלאת הריבית תבלום את האינפלציה ותוביל למיתון קל ב-2023. אם השווקים יתמחרו תרחיש זה, תהיה תמיכה לנכסי סיכון. השני הוא שאם האינפלציה תישאר גבוהה באופן מתמשך, הפד יצטרך לנקוט אמצעים מוניטריים מגבילים עוד יותר כדי לצנן את הפעילות הכלכלית, מה שעלול להוביל את כלכלת ארה"ב למיתון חמור, ומבשר רעות לנכסי סיכון", מסכם מונייה.

13:50

המסחר באירופה ממשיך להתנהל במגמה שלילית במרבית הבורסות, עם ירידות בשיעורים של 0.4% עד 0.7% לרוב. בליסבון בולט מדד הדגל בניגוד למגמה ועולה ב-0.5% ובווינה המדד מזנק ב-2%.

בוול סטריט עולים החוזים העתידיים ב-0.1%-0.2%. תשואת האג"ח ל-10 שנים ירדה ל-3.32% ותשואת האיגרת לשנתיים ל-3.47%. במסגרת המסחר המוקדם נרשמת יציבות במניותיהן של ענקיות הטכנולוגיה והאנרגיה.

11:35

הירידות באירופה התמתנו במרבית הבורסות המרכזיות. מדד דאקס הגרמני משיל 0.3% וכך גם קאק הצרפתי, ואילו פוטסי הבריטי ממשיך לסגת בשיעור גבוה יותר של כ-0.8%.

בוול סטריט עברו החוזים למגמה חיובית, עם עליות של 0.1% עד 0.3%. במקביל, תשואות האג"ח עברו לירידות. תשואת האיגרת ל-10 שנים יורדת ל-3.32% ותשואת האיגרת לשנתיים יורדת ל-3.46%.

בהונג קונג ננעל המסחר בירידה של 1%. בסין מדד שנגחאי עלה ב-0.1% ומדד שנזן הוסיף 0.4%, בדרום קוריאה נחתך הקוספי ב-1.4%.

10:15

בעוד שהבורסה בת"א נפתחה בעליות קלות, באירופה נפתח המסחר במגמה שלילית. מדד דאקס יורד ב-0.8%, קאק ב-0.9% ופוטסי נחתך ב-1%. יורו סטוקס 50 הכלל אירופי מאבד כ-0.9%. לצד זאת, החוזים בוול סטריט יורדים בכ-0.2%.

בשוק הקריפטו הביטקוין עדיין נסחר בירידה של 5.5% ברמה של 18.7 אלף דולר והאת'ריום צונח בקרוב ל-9% ונסחר סביב 1,511 דולר למטבע. איתי אבנרי, משנה למנכ"ל בחברת המסחר לנכסים דיגיטליים INX, מציין: "אנליסטים רבים טענו שלא קיים מתאם, או אף קיים מתאם שלילי, בין הקריפטו לשוק המסורתי. אך מתחילת השנה ובחודשים האחרונים אנו עדים לירידות בקריפטו לצד ירידות בנאסד"ק וניתן לראות מתאם של 0.6 - הרמה הגבוהה שנרשמה עד היום. משמעות הדבר היא שמוסדיים ומשקיעים פרטיים רואים בקריפטו אפיק לגיטימי בדומה לכל אפיק השקעה אחר. בימים של אינפלציה גואה, מלחמות ושינויים גיאו פוליטיים - משקיעים מחפשים יציבות ונמל מבטחים ולכן מנזילים נכסים מכל הסוגים. אך יחד עם זאת, בראייה כוללת וארוכת טווח, אני מאמין שבהמשך יהיה מתאם נמוך יותר בין שני הנכסים האלו - כיוון שקריפטו נחשב למכשיר שמגוון את תיק ההשקעות".

בהונג קונג התמתנה הירידה והיא עומדת על 1%, כאשר עדיין בולטות לרעה מניות הטכנולוגיה.

09:25

מדד ניקיי בטוקיו ננעל בירידה של 0.7%. יצרנית הרכב מיצובישי מוטורס הוסיפה 3.6% במחזור מסחר גבוה, וגם ניסאן, הונדה, סובארו, מאזדה ואיסוזו בלטו בניגוד למגמה השלילית. חברת התחבורה היפנית Mitsui O.S.K. Lines צנחה ביותר מ-7%.

בהונג קונג נמשכת ירידה בשיעור של 1.7%, בשנגחאי מדד המניות יציב ובשנזן הוא עולה ב-0.3%.

בוול סטריט התמתנו הירידות של החוזים העתידיים ל-0.1%-0.2%.

08:55

הירידות בשוק הגז התמתנו. החוזים על TTF Dutch יורדים ב-2.5% והחוזים על הגז הבריטי נחתכים ב-7.5%, לאחר שצנחו בכ-13% בשעות הבוקר המוקדמות יותר.

במט"ח, האירו נסוג בכ-0.1% מול הדולר ועדיין נסחר ברמה נמוכה של 98 סנט בלבד.

07:20

בורסות אסיה נסחרות בעיקר בירידות בשעה זו. מדד ניקיי היפני יורד ב-1.1%, בהונג קונג נסוג ההנג סנג ב-1.9%, באוסטרליה נחלש מדד הדגל ב-1.4%, ובסיאול יורד הקוספי ב-1.5%.

בטוקיו בולטות לטובה יצרניות הרכב. סובארו מוסיפה 3.8%, מיצובישי עולה ב-3.6%, וגם מאזדה, איסוזו, ניסאן וסוזוקי מתחזקות. בהונג קונג מובילות את הירידות מניות הטכנולוגיה, ובראשן ביידו שיורדת ב-4%. גם מייטואן, ג'יי.די קום, לנובו, טנסנט, שיאומי ועליבאבא יורדות ב-2% עד 3%.

כלכלת אוסטרליה צמחה בקצב של 3.6% ברבעון השני בחישוב שנתי, מעל התחזיות לצמיחה של 3.5%. ברבעון לבדו עלה התמ"ג ב-0.9%, נמוך בעשירית האחוז מהתחזית.

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל פיננסים, התייחס בסקירתו לסנטימנט החברות בסין שהיה מעורב באוגוסט. "בתעשייה נרשמה היחלשות ל-49.5 נקודות כאשר השיבושים באספקת החשמל (בצורת ונזקי מזג אוויר) לצד חולשה בביקושים ליצוא תרמו לכך. מנגד, בענפי השירותים המדד אמנם ירד ל-55, אך עדיין נותר בטריטוריה חיובית, כאשר הפחתות הריבית לצד המומנטום החיובי מהסרת ההגבלות תרמו לכך (הסקר לפני ההכרזה על סגר נוסף בעיר כתוצאה מהנגיף)".

החוזים בוול סטריט יורדים הבוקר בכ-0.5%. אמש, היום הראשון של שבוע המסחר המקוצר בשל חופשת יום העבודה שלשום בארה"ב, נפתח יום המסחר בניסיון התאוששות מהירידות אך לאחר תנודתיות רבה ננעל במגמה שלילית. מדד דאו ג'ונס איבד 0.5%, מדד נאסד"ק ירד 0.7%, ומדד S&P 500 נחלש 0.4%.

מדד מנהלי הרכש למגזר הלא-יצרני עלה באוגוסט בשיעור גבוה מהצפוי ועמד על 56.9%, לפי דוח ISM, הנתון הגבוה מאז אפריל. מדד מעל 50% מצביע על צמיחה. הדבר הוביל לזינוק של יותר מ-14 נקודות בסיס בתשואת האג"ח ל-10 שנים אמש, והבוקר היא ממשיכה לטפס ל-3.35%. התשואה לשנתיים, שגם זינקה אתמול, עולה כעת ל-3.51%.

בשוק הקריפטו נרשמות ירידות חדות. הביטקוין נופל ביותר מ-5% לרמה של 18.6 אלף דולר, והאת'ריום צונח ב-8.2% ונסחר סביב 1,500 דולר. גם המטבעות הקטנים, בהם ריפל, קרדנו, דוג'קוין ופולקה דוט, יורדים בשיעורים גבוהים של 5% עד 9%.

מחירי הנפט הגולמי יורדים בכ-1.5%, בהמשך לירידה של 3% במחירי החוזים על ברנט אמש. הברנט נסחר סביב 91.3 דולר לחבית, והנפט האמריקאי נסחר ברמה של 85.3 דולר לחבית.

גם מחירי הגז הטבעי באירופה נסוגים - מחיר החוזה למסירת גז באירופה (TTF September) צונח בקרוב ל-9%, לאחר זינוק חד בהמשך להחלטת רוסיה להפסיק בסוף השבוע את אספקת הגז ליבשת. דובר הקרמלין אמר כי לא ישוב לזרום גז "עד שהסנקציות על רוסיה לא יוסרו". בדנמרק החליטו להגביר את הפקת הגז "לזמן מוגבל בלבד", אמרה ראשת הממשלה מדה פרדריקסן. "יותר טוב להפיק אותו בים הצפוני מאשר לקנות אותו מוולדימיר פוטין".

מחר (חמישי) צפוי הבנק המרכזי האירופי להעלות את הריבית, כשברקע נמשכת העלייה בסביבת האינפלציה בגוש האירו מ-8.9% ביולי ל-9.1% באוגוסט. הכלכלנים מעריכים עלייה של 75 נקודות.