תימנע משיווק לצעירים: יצרנית הסיגריות האלקטרוניות תשלם 438.5 מיליון דולר

לאחר חקירה בת שנתיים שעסקה בשיטות הפרסום שלה, חברת הסיגריות האלקטרוניות ג'ול תשלם כ-440 מיליון דולר לעשרות מדינות בארה"ב • כחלק מהפשרה, החברה לא תוכל לשווק את מוצריה ישירות לבני נוער • ג'ול עדיין עומדת בפני תשע תביעות נפרדות ממדינות אחרות ובפני מאות תביעות אישיות שהגישו צעירים שטוענים כי הפכו למכורים למוצרי החברה

סיגריות אלקטרוניות של ג'ול / צילום: Shutterstock, Eyesonmilan
סיגריות אלקטרוניות של ג'ול / צילום: Shutterstock, Eyesonmilan

חברת הסיגריות האלקטרוניות ג'ול תשלם כמעט 440 מיליון דולר על מנת להגיע לפשרה בחקירה בת שנתיים שעסקה בנהלי השיווק והמכירה של החברה לבני נוער, ובטענות החברה בנוגע לבטיחות והיתרונות של הטכנולוגיה שלה כחלופת עישון. החקירה, שהוביל התובע הכללי של קונטיקט, וויליאם טונג, כללה 34 מדינות וטריטוריות אמריקאיות.

כלכלת הבחירות בטורקיה: ארדואן החליט למחוק חובות של 5.5 מיליון אזרחים 
אירופה שוב תפיק גז: "עדיף מאשר לקנות אותו מפוטין" 

לדברי טונג, ההסכם מחייב את ג'ול לציית לסדרת תנאים קפדניים המגבילים את נהלי השיווק והמכירות שלה. על החברה יהיה להימנע משימוש בסרטי אנימציה, ממתן דוגמיות בחינם וגם משיווק לבני נוער בתחבורה הציבורית או בשלטי חוצות. כמו כן, ג'ול גם לא תוכל לשלם למשפיעני רשת או להציג שחקנים מתחת לגיל 35 בפרסומותיה.

"בזכות ההסדר הזה, הבטחנו מאות מיליוני דולרים לסיוע בהפחתת השימוש בניקוטין ואילצנו את ג'ול לקבל שורת תנאים קפדניים כדי להפסיק את השיווק לבני נוער ולפגוע במכירות לקטינים", מסר טונג בהודעה לעיתונות.

התובע הכללי של טקסס, קן פקסטון, שלקח חלק בחקירה, אמר: "המטרה שלי הייתה לוודא שג'ול תישא באחריות לכל עוול שנעשה בעבר ולוודא שהיא תשנה כיוון כדי לציית לחוק במלואו בהמשך. הפשרה הזו עוזרת להשיג את שתי המטרות האלה".

החברה כלואה בסבך משפטי

ג'ול תשלם 438.5 מיליון דולר לאורך תקופה של שש עד 10 שנים למדינות שניהלו את החקירה. הפשרה הזו מביאה קץ לאחד מהאיומים המשפטיים הגדולים ביותר העומדים בפני החברה, שעדיין עומדת בפני תשע תביעות נפרדות ממדינות אחרות. בנוסף, ג'ול מתמודדת כעת גם עם מאות תביעות אישיות שהגישו בני נוער ואחרים שטוענים כי הפכו למכורים למוצרי החברה.

ג'ול הודיעה בהצהרה כי הפשרה הזו היא חלק מהמחויבות שלה לפתור את בעיותיה מהעבר: "תנאי ההסכם תואמים לנהלים העסקיים הנוכחיים שלנו, שהתחלנו ליישם לאחר 'איתחול' החברה שלנו בסתיו 2019. יחד עם ההכרזה של היום, הגענו להסדר עם 37 מדינות ועם פורטו ריקו, ואנו מעריכים את המאמצים של התובעים הכלליים לפרוס משאבים כדי להילחם בשימוש בקרב קטינים".

השימוש של בני נוער בסיגריות אלקטרוניות זינק לאחר ההשקה של ג'ול ב-2015, מה שהוביל את מינהל המזון והתרופות בארה"ב (FDA) להכריז על "מגפה" של שימוש במוצרים אלה בקרב קטינים. בזמנו, מומחי בריאות אמרו כי העלייה חסרת התקדים הזו בשימוש עלולה להוביל להתמכרות לניקוטין בקרב דור שלם של צעירים. במהלך הקיץ האחרון ה-FDA אסר על שיווקן של כל הסיגריות האלקטרוניות של ג'ול, אך החברה ערערה על ההנחייה הזו, ומאז ה-FDA התחיל לחקור מחדש את הטכנולוגיה.

בעוד שבעבר ג'ול התמקדה בצרכנים הצעירים, בשנים האחרונות החברה החלה לשווק את מוצריה כמקור ניקוטין אלטרנטיבי עבור המעשנים המבוגרים. "אנחנו נשארים ממוקדים בעתיד שלנו בזמן שאנחנו מבצעים את המשימה שלנו להרחיק מעשנים מבוגרים מסיגריות - הגורם מספר 1 למוות ניתן למניעה", הודיעה החברה.