ביטוח סיעודי דרך קרנות הפנסיה? משה ברקת מקדם מהפכה רגע לפני הפרישה

הממונה על שוק ההון, שיסיים את כהונתו בעוד כחודש, הסביר כי הפתרון לביטוחים הסיעודיים הפרטיים שיירדו מהמדף הוא לאפשר כיסוי דרך ההפקדות לפנסיה • "תוחלת החיים גדלה, והרבה מאוד אנשים יגיעו למצב סיעודי, אז ייתכן שצריך לחבר את הנושא הסיעודי למערכת הפנסיונית"

הממונה על רשות שוק ההון, ד"ר משה ברקת / צילום: יוסי זמיר
הממונה על רשות שוק ההון, ד"ר משה ברקת / צילום: יוסי זמיר

האם בקרוב יוכלו אזרחי ישראל לדאוג לעצמם לביטוח סיעודי דרך קרנות הפנסיה שלהם? הממונה על שוק ההון, ד"ר משה ברקת, אמר הבוקר (ג') כי זהו פתרון שנבחן כיום ברשות שוק ההון. "תוחלת החיים גדלה, והרבה מאוד אנשים יגיעו למצב סיעודי, אז ייתכן שצריך לחבר את הנושא הסיעודי למערכת הפנסיונית", אמר ברקת.

עד לפני כשנתיים שיווקו חברות הביטוח ביטוחים סיעודיים פרטיים, אולם התייקרות התביעות בשל התארכות תוחלת החיים והרפואה המתקדמת, שגרמו לכך שמטופלים סיעודיים נמצאים שנים רבות במצב כזה, הפכה את הפוליסות האלה להפסדיות עבור חברות הביטוח.

על מנת שלא להשאיר את הציבור ללא פתרון, הוחלט להעביר את הביטוחים הסיעודיים לקופות החולים, אולם זהו פתרון חלקי המוגבל הן בזמן והן בסכום הכיסוי.

"הנושא של הסיעוד לא יכול שיישאר כך", אמר ברקת בכנס של חברת עדיף תקשורת. "עשינו דברשהוא סופר נכון (בהעברת ביטוחי הבריאות לקופות החולים, ר"ו). המוצר הקודם היה בעייתי מאוד והיה מביא לחיכוך בין החברות למבוטחים. הוא היה קשה לתמחור, מוצר בעייתי שהחברות דרשו לייקר ב-100% ואנחנו לא הסכמנו. זה לא היה הפתרון. לכן הבאנו פתרון של הרחבת המוצר הבסיסי שנמכר בקופות החולים. אבל היו מי שעצרו אותנו בכמה מישורים, שהם אכן מוצדקים בראיה שלהם. לדוגמה, רצינו לייצר מחיר דיפרנציאלי ברובד השני של הסיעוד, אך משרד הבריאות התנגד. אשפר להביא פתרון אקטוארי שייצג סוג של ערבות (כמו בקרנות הפנסיה בהן המבוטחים מסבסדים זה את זה באמצעות גירעון או עודף אקטוארי, ר"ו), או ברמה התקציבית. אבל חייבים לפתור את העניין הזה".

"לא יכול להיות שזה המוצר הבסיסי של קופת החולים, כאשר היום השרידות של אנשים סיעודיים היא כבר לא חמש שנים. אם לא יתפרו את הבעיה המדינה תצטרך לפתור אותה באמצעים ממלכתיים וזה לא הפתרון. לא הצלחתי לעשות זאת בקדנציה שלי אבל האנשים של הרשות עדיין שם. זה נושא סופר קרדינלי".

לכן, לדבריו, דרך אפשרית להציע כיסוי סיעודי היא באמצעות קשירת הסיעוד לעולמות הפנסיה. "מה קשור פנסיה? פנסיה היא תקופת העבודה. וכאשר חושבים על מעסיקים בארה"ב, הם נותנים לעובדים שלהם ערך מוסף מעבר לשכר והביטוח הפנסיוני, למשל ביטוחי בריאות. לכן זה מתחבר. צריך לחשוב על זה שתוחלת החיים גדלה, והרבה מאוד אנשים יגיעו למצב סיעודי, ואז ייתכן שצריך לחבר את הסיעוד למערכת הפנסיונית. כי אי-אפשר שלא להתייחס לבעיה הזו ולפתור אותה", ציין ברקת.