לאן נעלם אייל רוזן מפרשת גיבוי החזקות

מנהל הסניף הצפוני של חברת האשראי החוץ־בנקאי שבמרכז העלמות עשרות מיליוני שקלים, עזב עם התפוצצות הפרשה • רוזן: "נמצא בדנמרק ומטפל בעסקי באירופה"

אייל רוזן, מנהל הפעילות בצפון של גיבוי אחזקות / צילום: אתר החברה
אייל רוזן, מנהל הפעילות בצפון של גיבוי אחזקות / צילום: אתר החברה

האם אייל רוזן, מי שנחשב לגורם מרכזי באי־הסדרים הכספיים בחברת האשראי החוץ־בנקאי גיבוי החזקות , יצא מהארץ בשל הטענות כלפיו?

רוזן, מנהל הסניף הצפוני של גיבוי, שכבר הודה בפני החברה כי נטל ממנה כספים במיליוני שקלים, ובכללם גם הלוואה שניתנה לכאורה לאביו, שוהה מחוץ לישראל. בחברה העריכו כי הוא נמצא בדובאי, אך רוזן עצמו מסר כי הוא נמצא בדנמרק ומטפל בעסקיו באירופה.

מאחורי הקלעים של ההונאה הגדולה ביותר מאז פרשת הבנק למסחר 
עלייתו ונפילתו של יהונתן כהן, נער הפוסטר שרצה להיות טייקון
תאונת שרשרת בגיבוי אחזקות: גם הבנקים עשויים להתקשות בגביית כספם

שהייתו של רוזן בדובאי עלתה בין היתר מתוך חקירה שביצע עבור גיבוי חוקר פרטי. במהלך פגישה עם חבר של רוזן שנערכה ב־22 ביולי בלטרון, מתאר החוקר כי בפגישה הציע לו החבר להיכנס להשקעות בדובאי באמצעות חברו המנהל קרן השקעות אשר ברשותו נכסים רבים. "בשיחת טלפון עם חברו הוברר כי מדובר באייל רוזן, ששהה בדובאי בעת השיחה. הנ"ל הסביר לנו אודות הקרן ופעילותה וכן על מבנה ההחזקות ועל שותף עסקי מדנמרק", נכתב בתמלול השיחה שהובע כחלק מהתביעה שהגישה גיבוי נגדו ונגד שלושה בכירים נוספים בעבר בגיבוי.

אם רוזן אכן נמצא בדובאי, הבחירה בעיר אינה מקרית. חקירה כלכלית פרטית שביצעה גיבוי - לאחר שנחשפה ההתנהלות הבעייתית של בכירי הסניף הצפוני של החברה הממוקם בקיבוץ מזרע - מלמדת בין היתר, כי רוזן, יחד עם בכירים נוספים פעלו לרשום באופן פיקטיבי את נכסיהם על שמם של צדדים שלישיים, לרבות על שמה של חברה השייכת לקאירי. הבכירים נתבעים על־ידי גיבוי בסך של 38 מיליון שקל.

עוד עולה מהחקירה המצוטטת בתביעה כי "בכוונתם למלט את נכסיהם מן הארץ לדובאי, שבה חברי הקנוניה מחזיקים בנכסי נדל"ן יוקרתיים, שנרכשו, ככל הנראה, מכספי המעילה". במסגרת חקירה זו, טוענים בגיבוי, התוודה רוזן באוזניו של חוקר פרטי כי משנחשפו מעשיו הפליליים, הוא פועל כדי להבריח את נכסיו מארץ על דרך "הנזלתם".

"אני מנזיל גם עכשיו הרבה קרקעות, אני אומר לך, אני רוצה להוציא את כל הכסף שלי מהארץ, התייאשתי. באמת, התייאשתי", הוקלט רוזן בשיחה שקיים עם החוקר הפרטי בסוף חודש יולי. "לא זו אף זו, כעולה מדוח החקירה הפרטית, רוזן מחזיק בצוותא עם קאירי בנכסים באיחוד האמירויות (דובאי), ורוזן מתכוון למכור את רכושו בדובאי על־מנת להתחמק מנושיו".

"הפרשת ענק בהשפעת המעילות הרבות"

גיבוי החזקות דיווחה בשבוע שעבר על הפרשת ענק צפויה להפסדי אשראי בדוחות הרבעון השני. החברה, שבשליטת החתם יהונתן כהן, דיווחה כי ההפרשה תעמוד על בין 80 ל־100 מיליון שקל - כפול מכפי שהוערך בעבר. מהדיווח עלה כי "החשד של הנהלת החברה הוא כי חלק משמעותי מתוך סכום זה נובע מההשפעות הישירות ו/או העקיפות של המעילות הרבות שנעשו בכספי החברה, אשר עלולות להיות להן גם השפעות נוספות על תוצאותיה הכספיות". אם אכן כך הדבר, הרי שמדובר כנראה במעילה הפיננסית הגדולה ביותר מאז פרשת אתי אלון והבנק למסחר שהתפוצצה לפני 20 שנה (ושהיקפה נאמד ברבע מיליארד שקל).

גיבוי ציינה כי "נכון למועד זה אין בידי החברה את מלוא המידע אודות המעילות הנ"ל, והחברה ממשיכה בבדיקת הנתונים והממצאים שעולים מבדיקותיה. בהתאם לכך, החברה ממשיכה ללמוד את הנושא ולבחון את האירוע, לנוכח העובדה שלהערכתה חלק משמעותי מסכומי ההפרשה מבוססים על מעילות רבות".

לאחר קריסת מניית גיבוי, שאיבדה כמעט את כל ערכה בחודשיים שחלפו מאז אי־הסדרים, צפוי ההפסד ברבעון השני למחוק את מלוא ההון העצמי של החברה, שעמד בסוף הרבעון הראשון על 89 מיליון שקל.