ניהול תקציב של 150 מיליארד שקל: אלה המועמדים לתפקיד ראש רשות המטרו

כפי שפורסם לראשונה בגלובס, אחת המועמדות היא דלית זילבר, לשעבר ראש מינהל התכנון, שאנשי משרד התחבורה פנו אליה • מי עוד מתמודדים על התפקיד, הכולל פיקוח על פרויקט התשתית הגדול ביותר שבוצע אי-פעם בישראל?

מטרו / אילוסטרציה: Shutterstock, prochasson frederic
מטרו / אילוסטרציה: Shutterstock, prochasson frederic

בורסת השמות המועמדים לתפקיד ראש רשות המטרו מתרחבת. כפי שפורסם לראשונה בגלובס, אחת המועמדות היא דלית זילבר, לשעבר ראש מינהל התכנון, שאנשי משרד התחבורה פנו אליה, והיא נחשבת למועמדת מטעם המשרד והשרה הממונה. 

במשרד התחבורה מחפשים מנהל לרשות המטרו 
תוכנית המתאר של המטרו מתקדמת: האם יש לה הצדקה? 
ממשלה בסימן שאלה: המינויים לתפקידים הבכירים שנתקעו 

בנוסף, לתפקיד הגיש מועמדות צחי דוד, סגן ראש אגף התקציבים במשרד האוצר הממונה על הנדל"ן, שמונה לתפקיד זה בסוף שנת 2020, כשקודם לכן ניהל את מחוז תל אביב ברשות מקרקעי ישראל. בענף יש מי שמעריכים כי במשרד האוצר ידחפו לקידומו של דוד שצמח במשרד.

בנוסף הגיש מועמדות איתי חוטר, לשעבר סמנכ"ל כלכלה של מרכז השלטון המקומי, שקודם לכן ביצע מספר תפקידים באגף החשב הכללי במשרד האוצר.

עוד הגיש מועמדותו בעז צפריר, לשעבר מנכ"ל חברת ממן מסופי מטען וניטול, שלפני כן שימש בתפקיד מנכ"ל רכבת ישראל.

בשונה מההערכות בענף, מנכ"לית משרד החדשנות והמדע הילה חדד-חמלניק, שכיהנה כבכירה במשרד התחבורה ובחברת נתיבי ישראל לא הגישה את מועמדותה לתפקיד.

בכל אופן, ועדת האיתור תוכל לפנות למועמדים מטעמה גם לכאלה שלא הגישו את מועמדותם, כך שבכל מקרה הרשימה עוד צפויה להתרחב. 

פרויקט התשתית הגדול ביותר

הפנייה להגשת מועמדות מטעם ועדת האיתור תיארה את תפקיד מנהל רשות המטרו כמי שיהיה או תהיה אחראי/ת על ניהול וקידום רשות המטרו, איוש תפקידים והקמת צוותי עבודה, ניהול תקציב של 150 מיליארד שקל - עלות הפרויקט, וכן ניהול היחידה שצפויה למנות כ-30 עובדים.

ניסיונו הנדרש של המועמד עומד על שמונה שנים בתפקיד ניהולי וניסיון מקצועי של חמש שנים בתחומי האסדרה שנדרשים למטרו, או ניסיון מקצועי של שמונה שנים בתחום התשתיות או האסדרה וכן חמש שנים בתפקיד ניהולי בכיר.

בוועדת האיתור, בראשות מנכ"לית משרד התחבורה, חברים נציגי נציבות שירות המדינה, אגף התקציבים באוצר, החשב הכללי באוצר ונציג ציבור. נציגי האוצר והתחבורה יהיו שווים במספרם, ונציג הציבור שנבחר לכהן בוועדה הוא אייל גבאי, יו"ר קופת-חולים מאוחדת ולשעבר מנכ"ל משרד ראש הממשלה ומנהל רשות החברות.

המנהל שייבחר יהיה אחראי על הפיקוח על פרויקט התשתית הגדול ביותר שבוצע אי-פעם בישראל במורכבותו, בגודלו ובתקציבו, לחפירת שלושה קווי מטרו באורך 150 קילומטרים מתחת ל-24 רשויות מקומיות.

בטיוטות חוק ההסדרים היו ויכוחים בין משרד האוצר ומשרד התחבורה תחת איזה משרד רשות המטרו תשב, וטבעי שכל אחד מהמשרדים ינסה לדחוף למועמד מטעמו. הרשות תקבע איזו חברת תשתית או חברות תשתית יבצעו את הפרויקט ובאיזה אופן. מינהלת מטרו הוקמה בחברת נת"ע לתכנון ופרסום מכרזים, אך במשרדי הממשלה ברור שנת"ע במתכונתה הנוכחית לא תהיה החברה שתנהל את הפרויקט. על הפרק עומד שינוי ארגוני משמעותי שיתאים להובלה של פרויקט כזה או פיצולו בין כמה חברות.