האם והבת שמובילות משרד לעיצוב פרויקטים: "בישראל יש כישרונות אדירים, אבל הבירוקרטיה תוקעת"

דניאלה וקארן ראובני מהרצליה • דניאלה היא מייסדת ומנכ"לית משרד "ראובני אדריכלי פנים", קארן היא שותפה במשרד • "הקורונה ומשבר השינוע העולמי מקשים. הרבה יבואנים הפסיקו לעבוד עם מפעלים בסין, זו מכה קשה ליזמים" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

דניאלה ראובני, מייסדת ומנכ''לית משרד "ראובני אדריכלי פנים", וקארן ראובני, שותפה במשרד / צילום: שרון דותן
דניאלה ראובני, מייסדת ומנכ''לית משרד "ראובני אדריכלי פנים", וקארן ראובני, שותפה במשרד / צילום: שרון דותן

המשרד "ראובני אדריכלי פנים" הוקם ב־1977 כעסק משפחתי המתמחה בעיצוב פרויקטים ציבוריים ופרטיים בארץ ובחו"ל, על ידי מאיר ודניאלה ראובני. בתם, קארן, הצטרפה לצוות בשנת 2000 והפכה עם השנים לשותפה מובילה בעסק.

האם ההתפטרות השקטה בכלל קיימת? 3 הערות על הטרנד הכי מדובר בשוק העבודה 
בעלת מסעדת החוף שמנהלת מאבק לפני שתפונה: "שנים ידעו על קיומנו ולא עשו כלום, נפלנו בין הכיסאות"

כיום האמא והבת - דניאלה וקארן - עובדת על הפרויקטים במשותף וחלוקת התפקידים בינן ברורה: קארן אמונה על הצד הקריאטיבי והקונספט העיצובי, ודניאלה אחראית על הפן הטכני ועל מציאת פתרונות בפרויקטים מורכבים.

"אמא מקבלת אותי כפי שאני ולא מנסה להפוך אותי להיות מי שהיא כאשת מקצוע. קשה לקבל שינויים בעסק קיים ומצליח שעבדת עליו שנים, וזו הגדולה שלה", מעידה קארן. "עם השנים הכנסתי לעסק פרויקטים מסוגים שונים והטמעתי דרך ניהולית חדשה, שני דברים שהתקבלו באהבה.

"הקשר ביננו היה תמיד הדוק ורק התחזק לפני כשמונה שנים, אז נפטר אבי. אני מעריכה את אמא ורואה בה מודל לאשת מקצוע מהמעלה הראשונה. אני לומדת ממנה כל הזמן ובזכותה התייעלתי. אנחנו מבינות האחת את השנייה מהר, השילוב בין שתינו מביא לפרויקטים ידע וניסיון שמתורגמים לקו צעיר ועדכני. כמו בכל שותפות, יש מקרים של חוסר הסכמה, אבל אנחנו צולחות את המשוכות האלה מהר מאוד. נדירים המקרים שיש ביננו חילוקי דעות".

בשנים האחרונות מובילות השתיים פרויקטים גדולים בבנייה הרוויה, תחנות רכבת, תחנות מרכזיות, קניונים, בתי מלון ודיור מוגן. "הפרויקטים האלה דורשים ידע במערכות מורכבות", מסבירה דניאלה. "אתה יושב עם המון יועצים ותפקידך כמעצב הוא לספק מענה יצירתי גם לסוגיות טכניות סבוכות ומורכבות. אנחנו עומדות על הרגליים האחוריות ומתעקשות על פתרונות פונקציונליים שהם גם אסתטיים, יש מקרים שהיועצים רואים בנו כביכול 'אויבות' שמסבכות את העבודה.

"יש בעולם פתרונות יצירתיים להכול, וחלק מהעבודה שלנו היא לשכנע ולפתוח גם את היועצים המקובעים ביותר לטכנולוגיות חדשות, לפעמים זאת המלחמה הכי קשה. אנחנו רואות בעבודה שלנו סוג של שליחות, ליצור מרחב עתידי טוב יותר".

קארן משתפת באחת הנקודות הכואבות - הבירוקרטיה. "בישראל יש המון כישרונות אדירים בתחום התכנון והבנייה. אנשים יצירתיים עם דרייב מטורף ומעוף שהבירוקרטיה פשוט תוקעת אותם. יש שפע של מקומות ייעודיים לבנייה, אבל הכול תקוע בצינורות הבירוקרטיה. יש המון תוכניות מגרה שלא ממומשות, המעט שבונים לא מספיק וברור שבמצב הקיים המחירים רק יילכו ויאמירו.

"גם הקורונה ומשבר השינוע העולמי לא תורמים לענף, בלשון המעטה. הרבה יבואנים הפסיקו לעבוד עם מפעלים בסין וזאת מכה קשה עבור יזמים שצריכים עכשיו להתמודד עם סחורה יקרה בהרבה. בסופו של דבר העלויות מתגלגלות, שלא במפתיע, לצרכני הקצה".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל atzmaim@globes.co.il