בין הנושים של יונט קרדיט: חברת המימון של שאול נאוי ועוד גורמים בענף

מבקשה לאישור הסדר חוב שהגישה יונט לביהמ"ש עולה כי לחברה יש בסך-הכול חובות בהיקף של כ-112 מיליון שקל בגין אגרות חוב פרטיות והחזר הלוואות • עוד עולה כי ליונט יש חוב של 4 מיליון שקל ליעקב פיננסים של שאול נאוי וחוב של כ-9 מיליון שקל (החזר הלוואה) למתן בן גור, שעומד לפירעון מיידי

פרשת יונט קרדיט / צילום: אלכס קולומויסקי; עיבוד: טלי בוגדנובסקי
פרשת יונט קרדיט / צילום: אלכס קולומויסקי; עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאירועים החמורים שנחשפו בחברת גיבוי אחזקות קדמו אי-סדרים בחברת אשראי חוץ-בנקאי אחרת - יונט קרדיט . בקשה לאישור הסדר חוב שהגישה יונט לבית המשפט, בהיקף של 112 מיליון שקל, חושפת כי בין נושיה נמנים כמה שמות מוכרים מעולם המימון החוץ-בנקאי, ובראשם חברת יעקב פיננסים שבשליטת שאול נאוי.

הלכתם לאיבוד בפרשת יונט קרדיט? הנה כל הסיפור מההתחלה 
■ "איך אף אחד לא יודע איפה הצ'קים?": מנכ"ל חברת האשראי החוץ-בנקאי אופל בלאנס יוצא להגנה על התחום
שתי חברות אשראי חוץ-בנקאי, שתי נפילות - ואיך קשורה אליהן משפחה אחת מנצרת

יונט נקלעה לסחרור בתחילת מאי, עת דיווחה על שורה של אי-סדרים, ובין היתר אשראי בסיכון, שספק אם יוחזר לחברה, בסכום של 37 מיליון שקל, וצ'קים שנעלמו מסניף נצרת של החברה, בסכום של 10.6 מיליון שקל. בהמשך לגילויים הללו נחקרו שורה של בכירים בחברה ברשות ניירות ערך, בהם היו"ר לשעבר משה כחלון, שהתפטר מתפקידו עם תחילת הפרשה, ושלושת בעלי השליטה ביונט - שלמה אייזיק, שי פנסו וצחי אזר.

בבקשה לבית המשפט מציינת יונט כי בעלי השליטה אינם עומדים מאחורי התחייבויותיהם לחברה, וכי משרד רואי החשבון שלה לשעבר, EY ישראל, "לא רק נטש את החברה, כיוון שלטענתו לא סיפקה לו כביכול התייחסות לתיקונים נדרשים בדוחות הכספיים, אלא שהוא גם הודיע על 'משיכת' כל הדוחות וחוות-הדעת מטעמו בקשר לחברה בשנתיים האחרונות. כך, למעשה, מי שהיו קברניטי החברה, בחרו לנטוש אותה בלב הסערה עת עלתה על שרטון. ובדרך המשל: הם הפרו את הבטחותיהם לספק לספינה הפגועה סירות הצלה, ואף פעלו לייצר בדפנותיה חורים נוספים".

לפי בקשת ההסדר שהוגשה לבית המשפט, נכסיה של יונט קרדיט נאמדים ב-200 מיליון שקל וכוללים מזומנים בהיקף של 15.5 מיליון שקל, תיק אשראי (המחאות לגבייה) של 126 מיליון שקל, תביעות נגד נושאי משרה וגורמים נוספים לפירעון החובות בהיקף של 60 מיליון שקל.

מנגד, סך חובות החברה נאמדים ב-112 מיליון שקל. עיקר החוב הוא למחזיקי אג"ח פרטיות של החברה, והוא נאמד ב-91.7 מיליון שקל, מתוכו סך של 40 מיליון שקל לפירעון השנה. בנוסף, עולה מהבקשה כי ליונט חוב של 9 מיליון שקל למתן בן גור, וחוב בהיקף של 4 מיליון שקל לחברת האשראי החוץ-בנקאי יעקב פיננסים של שאול נאוי - לשעבר מבעלי השליטה בחברת אחים נאוי. החוב משולם מדי חודש באמצעות המחאות בסך של כחצי מיליון שקל, ומובטח בביטחונות. יעקב פיננסים הונפקה במרץ השנה, ושווי השוק שלה כיום עומד על 390 מיליון שקל - ירידה של כמעט 30% מאז ההנפקה.

עוד עולה מהבקשה לבית המשפט כי יונט חייבת כספים בהיקפים קטנים יותר גם לחברות אחרות בעולם האשראי החוץ-בנקאי, מיכמן (חצי מיליון שקל) וגמא ניהול וסליקה (142 אלף שקל). כמו כן, ישנן התחייבויות למנכי משנה (גמא, מיכמן וחברת פנינסולה) בהיקף של 4.4 מיליון שקל, אשר עלולים להפוך לחוב, אם לקוחות יונט לא ישלמו את כספם.

חובות יונט לעובדיה נאמדים ב-555 אלף שקל, ויש לה הוצאות לשלם בגובה של 1.4 מיליון שקל.

תוכנית הסדר החוב המוצע מבוססת על העברת כל הנכסים והתקבולים שלהם זכאית החברה לידי הנושים, מלבד סכום של כ-20 מיליון שקל שלו היא זקוקה בקופתה בכל עת, לצורך המשך פעילותה. מטרת ההסדר היא למנוע חדלות פירעון של החברה ולהביא ככל הניתן לשיקומה והבראתה.

בהתאם למתווה ההסדר, מציינת יונט, יש עדיפות ברורה להמשך הפעלת החברה כ"עסק חי", וזאת כדי שתהיה לה היכולת לפרוע ממקורותיה היא את חובותיה. זאת נוסף על כספים שהחברה מאמינה כי באפשרותה לגבות באמצעות הגשת תביעות נגד גורמים רלוונטיים בקשר לאירועים מהעת האחרונה. 

*** חזקת החפות: משה כחלון ויתר הנחקרים בפרשה הם בגדר חשודים בלבד. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי, ועומדת להם חזקת החפות.