העיירה בדרום שמחביאה כמה אוצרות קולינריים מפתיעים במיוחד

הספינג' של דור המייסדים, ברטון האגסים שנחטף מבית הקפה הביתי ובירה שתעשה לכם חשק לטפס על הר אבנון: יום קולינרי מפתיע בירוחם

סדנת אמנות מרוקאית בסטודיו זואק / צילום: מירי משה
סדנת אמנות מרוקאית בסטודיו זואק / צילום: מירי משה

"ירדנו לירוחם / לשתות פחית של צהרים / במרכז המסחרי המאובק"

(מאיר אריאל)

ב-2009 הוזמנתי לכתוב אודות מיזם "המבשלות של ירוחם", פרויקט חדשני דאז, שהקדים את מיזמי הסעודות בבתים. אני זוכרת את עצמי מתפעלת מנשות ירוחם, שלקחו אחריות על גורלן והמירו עלבון כואב בגאווה כובשת. כזאת השמורה למי שהצליחה לטוות במו ידיה חוסן כלכלי איתן. ישבתי שעות במטבחיהן של לאה, שולה ורחל, טעמתי ממעשה ידיהן להתפעל והאזנתי לסיפוריהן. הנרטיב ששלט אז בשיחה היה אחד: לירוחם לא מגיעים כי רוצים, ומצליחן נחשב מי שמצליח להימלט ממנה.

נתוני ההגירה השלילית דיברו בעד עצמם - מספר העוזבים את המקום היה גדול בהרבה מאלו שהגיעו אליה. לפני כשבע שנים התהפכה המגמה, ולירוחם החלו להגיע מהגרים חדשים. צעירים שרואים דווקא בירוחם הזדמנות להגשמה עצמית. האם הם יכו שורשים במקום או יחלפו בו כתחנת ביניים בלבד, רק הזמן ידע לספר. בינתיים נהנה היישוב, כמו גם המבקרים בו, מתסיסה של מיזמים תיירותיים וקהילתיים המאפשרים ליהנות מתיירות מדברית שוקקת, ולעוסקים בה, להוציא את לחמם בכבוד.

10:00 - מי הזיז את הפרנה שלי

ואם בלחם עסקינן, הרי שאין כמו פחמימה טובה כדי לפתות מבקר תמים להכיר את הווייתו של יישוב. ידוע הרי שהתייר צועד על קיבתו, וסיור המאפיות בירוחם מאפשר הצצה לסיפורה התרבותי של העיר.אנחנו יושבות אצל "אלאלוף", המאפייה הראשונה של ירוחם, שנוסדה לפני 40 שנה. המניע לפתיחתה היה מעשי.

"משאית חלוקת הלחם הגיעה רק בצהריים ולא הייתה לנו אפשרות להכין סנדוויצ'ים בבוקר לילדים", נזכרת ורד אלאלוף. "באחד מביקורינו באשקלון ראיתי מכונה שפלטה פיתות טריות בכל שעות היום. אמרתי לבעלי שמעניין אותי אם עסק כזה יצליח גם אצלנו", היא משחזרת בעודה מאיצה בי לנגוס בספינג' מנומש בגרגרי סוכר. "ברגע שהגיעו זהרה ופרחה, מלכות הפרנה, לקנות אצלנו פיתות, ידעתי שהצלחנו", היא מחייכת ועורכת לנו סיבוב טעימות בין מגשי הפריקסה, הפרנות, לחמניות השום וגלגלי הספינג' שזה עתה הפציעו מטיגון.

בייגלס ב''לחם זה'' במסגרת סיור מאפיות
 בייגלס ב''לחם זה'' במסגרת סיור מאפיות

אם מאפיית אלאלוף מסמלת את דור המייסדים, הרי שמאפיית "לחם זה" באחד הרחובות הצדדיים, מסמלת את הדור החדש והצעיר של היזמים הקולינריים. ובמקרה הזה, היזמיות. אריאל פולוק סטאר הקימה את "לחם זה" מתוך געגועים לבייגל'ס של עיר הולדתה בארה"ב. ובכלל "לחם זה" אינה עוד מאפייה. היא מרחב של יצירה, מטבח שיתופי שבאמצעותו מקדמים חזון קהילתי וגם אישי. כל אלה ועוד הן מילים שחזרו על עצמם במהלך היום, והפכו למעין המנון "ירוחמי" של רוח היזמות החדשה המנשבת כבריזה רעננה על העיר.

סיור מאפיות, ירוחם. במהלך הסיור מבקרים ב-4-5 מאפיות. כשר. בתיאום מראש.
050-5923455

13:00 - שותים עם כוכבים

"כל העניין הוא לשתות משהו קר בלב מדבר", נאנחו דיוויד ברוזה ומאיר אריאל, ואנחנו שמנו מבטחנו במשה גלנץ, איש הבירה והכוכבים, המייצר בירה ביתית צוננת מלווה בסיפורים, שירים וכוכבים.

עוד נשוב למעלליו של גלנץ, אבל לפני כן אקדים ואשתף בתובנה שהבליחה לי בעת ביקורי. תושבי ירוחם פותחים עסקים בעיקר כדי לספק חשקים ומאווים אישיים, פרטיים, אגואיסטיים לגמרי. בין אם מדובר בכמיהה ללחם טרי, בלגימה של בירה צוננת או בישיבה בבית קפה איכותי, בירוחם לא אומרים "יום יבוא", בירוחם מביאים את היום.

בחזרה למשה גלנץ, ברייה מוכשרת וחדת לשון, שלדבריו לא הגיע לירוחם בעקבות קריאתו של בן גוריון, אלא התגלגל לכאן בעקבות הזדמנות נדל"נית שהשתבשה. בהיותו למדן וסקרן וחובב בירה, בישל משה לתת, כשות, שעורה ומים לחברים ולמקומיים שפקדו את סלון ביתו, שהפך עד מהרה למקום התכנסות ושתייה, ובהמשך למרכז מבקרים מקומי.

סדנאות בירה אצל משה גלנץ / צילום: באדיבות בירה גלנץ
 סדנאות בירה אצל משה גלנץ / צילום: באדיבות בירה גלנץ

גלנץ מארח בו לטעימות גינס מרירה וכהה, עוד אחת בהירה, עוד אחת אדמונית ואחרונה חביבה עשויה כולה מחיטה. על התוויות מוטבעים פרטי טריוויה מקומיים כמו היסטוריית פסל הזהות של ירוחם או טיפ לטיפוס על הר אבנון. מלבד סדנאות וטעימות הבירה, מקיים גלנץ ערביי צפייה ברקיע זרוע כוכבים, תוך שהוא מתחייב על הצצה בדובה הגדולה גם בלילות מעוננים.

בירה גלנץ, נחל צין 68, ירוחם. כשר. לטעימות בירה, סדנאות ו/או צפייה מודרכת בכוכבים. בתיאום מראש. 052-7276100.

15:00 - ערבסקות בשוק של מרקש

​הדסה יצחק שרת היא צעירה מאירת פנים מטבעה, מה שעוזר לה לקבל את פני המשתתפים בסדנת עיצוב האריחים המרוקאים בחיוך מרגיע. למאותגרת יצירה שכמותי מדובר במשימה השקולה לטיפוס על פסגתו של אותו הר אבנון.

הדסה מוזגת תה מרוקאי לגביעים מעוטרים, ומספרת בשלווה כיצד התגלגלה ממעלות תרשיחא עד לירוחם, כשבדרך עצרה ללמוד את רזי אמנות העיטור המרוקאית מפי אמן במרקש שעל שמו קרויה הטכניקה הייחודית שפיתחה - זואק. גם אצל הדסה משורבבים לשיחה ולעשייה מילים כמו מנהיגות ומרחב תרבותי כבסיס לחיבור בין אנשים. אני מקשיבה ומשתדלת לא לצאת מהקווים, דווקא במקום בו הם נחצים ומתחברים לכדי יצירה מקומית-קהילתית מרהיבה.

זואק - אמנות מרוקאית. ירוחם. סדנאות בתיאום מראש. בימי שישי מתקיימת סדנה פתוחה לקהל. 055-5694546

17:00 - לגלות את גלו

תתפלאו - אבל אפילו במדבר מתרחשת צניחת סוכר, המחייבת עצירה לקפה ולדבר מתיקה. בהמשך למסורת העסקים הביתיים, שהחלה עוד בתקופת המבשלות של ירוחם, פתח גל לוי בית קפה בסלון ביתו. לוי שהיגר לפרבר המדברי לפני מספר שנים, הגיע חדור מטרה עסקית: לפתוח בית קפה שבו כל קוץ עשוי להפוך לפרח. ואפילו לפרח לב הזהב, כמו הפרחים הקטנטנים המוזהבים המעטרים את קציצות הסלק הנפלאות.

מאפה מתוק בגלו / צילום: חן איילה גרוס
 מאפה מתוק בגלו / צילום: חן איילה גרוס

הגישה הפרקטית של לוי השיבה לו אהבה, ומרגע פתיחת בית הקפה לא מפסיקים לפקוד אותו גדודים של מעריצי הקרואסונים שנגמרים אם לא מזדרזים - תענוג לשוחרי שניק הקינמון ואוהבי ברטון האגסים.

גלו - אופים אהבה במדבר. ירוחם. כשר ללא תעודה. מומלץ להזמין מקום מראש.
052-3141912