הבנק המרכזי בסינגפור קוטל את המסחר בקריפטו, אך משבח את הפוטנציאל של נכסים דיגיטליים

הרגולטור הראשי בסינגפור מנסה להבהיר את עמדתו לגבי מטבעות קריפטו, אחרי הקריסות בשוק הזה • זהו שינוי כיוון לאחר שבעבר הזמינה אליה סינגפור פלטפורמות מסחר, ברוקרים ונותני הלוואות בקריפטו

בסינגפור מותחים ביקור על המסחר בקריפטו: ''למטבעות אין אף שימוש מחוץ לרשת הבלוקצ'יין'' / צילום: Shutterstock
בסינגפור מותחים ביקור על המסחר בקריפטו: ''למטבעות אין אף שימוש מחוץ לרשת הבלוקצ'יין'' / צילום: Shutterstock

הרגולטור הפיננסי הראשי בסינגפור אמר שמטבעות קריפטו "מסוכנים מאוד" למשקיעים רבים, אבל הבהיר שעיר⁻המדינה עדיין רוצה לפתח ולקדם באופן פעיל סביבת עבודה לנכסים דיגיטליים.

רבי מנון, מנהל הרשות המוניטרית של סינגפור, הבנק המרכזי במדינה, מתח ביקורת ביום שני על המסחר במטבעות קריפטו על ידי משקיעים פרטיים. הוא אמר שלמטבעות קריפטו חסרות האיכויות הייחודיות של כסף ואין להם אף שימוש בהם מחוץ לרשת הבלוקצ'יין, למעט כנכס ספקולטיבי.

"מטבעות הקריפטו קיבלו חיים משל עצמם מחוץ למרשם המבוזר, וזה מקור הבעיות של עולם הקריפטו", אמר. הוא תיאר את השימוש היחיד בהם כתגמול למי שעוזרים לוודא ולשמר רישום של העסקאות בבלוקצ'יין.

בעבר הזמינה אליה סינגפור פלטפורמות מסחר בקריפטו, ברוקרים ונותני הלוואות שיבקשו רשיונות לפעול במדינה. אבל לאחרונה התמודדה סינגפור עם השאלה איך להגן על המוניטין שלה לאור הקריסה של שחקני קריפטו רבים שקבעו בה את מושבם.

ההתרסקות האחרונה גרמה למחיקה של כ⁻2 טריליון דולר מהשוק הזה ברחבי העולם. הקריסה של המטבע היציב (stablecoin) האלגוריתמי TerraUSD ושל חברות כמו קרן הגידור בקריפטו Three Arrows Capital הפנו זרקור חזק לסינגפור. Terraform Labs, הישות שמאחורי TerraUSD, נרשמה בסינגפור, ו⁻Three Arrows הייתה מבוססת שם שנים, אם כי הראשונה לא הייתה בעלת רישיון לפעול בעיר ו⁻ Three Arrows לא נתונה לרגולציה במסגרת חוק שירותי התשלומים הסינגפורי הנוגע לספקיות שירותים בנכסים דיגיטליים. Zipmex, בורסת קריפטו, ו­⁻Hodlnaut, בית הלוואות בקריפטו, מבוססות שתיהן בסינגפור ונתקלו לאחרונה בקשיים פיננסיים.

שוקלים הגבלות חדשות, אך לא יאסרו על מסחר יומי

מנון הכיר בכך שהמסר של הרגולטור - לרצות שסינגפור תהפוך למרכז של טכנולוגיה פיננסית חדשנית ומצד שני להגן על התהליך הארוך והקפדני בעיר לרישום חברות קריפטו - גרם לבלבול.

במדינה הקטנה, מרכז פיננסי בדרום מזרח אסיה, רוצים לפתח אספקטים אחרים של טכנולוגיית בלוקצ'ייין ונכסים דיגיטליים בנפרד ממטבעות קריפטו, כך אמר מנון. הוא הוסיף שהמקורות המבטיחים ביותר לעסקים חדשים בסינגפור כוללים האצה של הסדרי תשלומים ונכסים מחוץ לגבולות העיר­⁻מדינה.

מנון אמר שהוא רואה פוטנציאל לחדשנות בתחום האסימונים הדיגיטליים (tokenization), התהליך של הפיכת זכויות בעלות למטבעות דיגיטליים. זה יכול להיות מיושם על נכסים פיננסיים כמו מזומנים ואג"ח וכן על נכסים לא מוחשיים כמו אשראי פליטות פחמן, כך אמר.

בעיר המדינה אסרו על פרסום מסחר בקריפטו מוקדם יותר השנה, והרגולטור אמר שהוא שוקל צעדים נוספים כדי להגן על צרכנים, אם כי הוסיף שאיסור על מסחר יומי בקריפטו כנראה לא יצליח בגלל אופיו של מסחר כזה, שאינו מוגבל לגבולות לאומיים. הרגולטור לא פירט איך בכוונתו להתמודד עם הנפילות בעת האחרונה של חברות קריפטו שחלקן קבעו מושבן בעיר.

שחקנים בתעשייה אמרו ששיתוף פעולה בינלאומי נחוץ על מנת לפתח רגולציית קריפטו טובה יותר ולמנוע, או לפחות לצמצם, קריסות עתידיות בשוק. אנדי מיהן, מנהל ציות ראשי לאסיה ב⁻Gemini Trust Co, אמר שמצב בו רק כמה איזורי שיפוט יחזקו את הרגולציה לא יספיק, בגלל שמשקיעים יוכלו להשתמש בבורסות הנמצאות במקומות אחרים שאינם כפופים לאותם כללים ואין לבורסות אחריות כלפי המשתמשים.

מנון אמר שהאחריות בסופו של דבר נמצאת בידי האזרחים. "אף רמה של רגולציה מצד הרשות המוניטרית של סינגפור, שיתוף פעולה בינלאומי או הגנות בתעשייה לא יגנו על צרכנים מהפסדים אם האחזקות שלהם במטבעות קריפטו יאבדו ערך", אמר.