הבלגן בגיבוי מאלץ את קרנות הנאמנות של מור והראל למכור את האג"ח

במדיניות ההשקעות של הקרנות נכלל סעיף שלפיו לא ייצרו חשיפה לאג"ח שאינן בדירוג השקעה

יהונתן כהן, בעלי גיבוי אחזקות / צילום: איל יצהר
יהונתן כהן, בעלי גיבוי אחזקות / צילום: איל יצהר

האי-סדרים הכספיים בחברת גיבוי אחזקות , והחשש כי חברת האשראי החוץ-בנקאי לא תוכל להשיב חובות אבודים בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, הביאו לצניחת מניית החברה בכ-90%. בד-בבד, החשש שהעלה השבוע יו"ר גיבוי ובעל השליטה בחברה, יהונתן כהן, שלפיו החברה לא תצליח לפדות את האג"ח שהנפיקה במועד, הביא לצניחה במחיר שתי סדרות האג"ח שלה, והוביל אותן להיסחר בתשואה תלת-ספרתית.

תאונת שרשרת בגיבוי אחזקות: לא רק בעלי המניות והאג"ח - גם הבנקים עשויים להתקשות בגביית כספם 
שתי חברות אשראי חוץ-בנקאי, שתי נפילות ואיך קשורה אליהן משפחה אחת מנצרת 

בעקבות התשואה החריגה, הורידה בתחילת השבוע חברת מידרוג בפעם השנייה בשבועות האחרונים את הדירוג של שתי הסדרות - א' וב'. עבור קרנות הנאמנות של בתי ההשקעות מור והראל זו הייתה הורדה אחת יותר מדי, והאג"ח, אשר דורגו עד לימים האחרונים בדירוג המאפשר השקעה, הפכו לבעלות דירוג הנמוך מ"דירוג השקעה".

בתי ההשקעות, שלא יהיו היחידים ככל הנראה, ציינו כי במדיניות ההשקעות של הקרנות המחזיקות בסדרות נכלל סעיף שלפיו הקרנות לא ייצרו חשיפה לאג"ח שאינן בדירוג השקעה. לכן, הם הודיעו שבכוונתם למכור את האג"ח בתוך שלושה חודשים מהיום שבו ירד הדירוג שלהן. במור הוסיפו כי המכירה תתבצע ככל שניתן יהיה בנסיבות שנוצרו סביב גיבוי אחזקות. אך ייתכן כי יהיה קשה לעשות זאת אם גיבוי לא תתאושש ולא יתאפשר למצוא קונים לסחורה.

השבוע התברר כאמור כי החוב של גיבוי למחזיקי האג"ח שלה בסכנה, וכי היא תתקשה לעמוד בהחזרי החוב שגייסה מהציבור (אג"ח בהיקף כולל של יותר מ-130 מיליון שקל). זאת לנוכח אי-סדרים כספיים שנתגלו בחברה, וחובות אבודים של 40-50 מיליון שקל לפחות שהיא צפויה לספוג על רקע התנהלות בעייתית בסניף הצפוני שלה.

גיבוי אחזקות נדרשת לפדות בדצמבר הקרוב את האג"ח שהנפיקה מסדרה א' בהיקף של 10 מיליון שקל, והיא ציינה כי התשלום במועד זה מותנה ביכולתה להגיע להבנות מול הגופים הבנקאיים, שהעמידו אשראי לחברה. בגין סדרה ב', שמועד פירעונה דצמבר 2025, עומדת יתרת החוב על 127 מיליון שקל, ולאור מצבה של גיבוי עולה ספק אם תוכל להשיבו גם במועד מאוחר זה.

מידרוג, שהורידה השבוע את דירוג האג"ח של גיבוי ל-Ba1, והכניסה אותה לבחינה עם השלכות שליליות, ציינה כי "להערכתנו, קיים חשש להפרה צפויה באמות מידה פיננסיות מול המממנים השונים, באופן המגדיל את הסבירות לכשל פירעון.

"בנוסף, הורדת הדירוג משקפת שחיקה משמעותית בפרופיל הנזילות, בנגישות למקורות מימון ובגמישות הפיננסית, אשר באה לידי ביטוי בהיעדר מסגרות אשראי פנויות נוספות לניצול מול המערכת הבנקאית. זאת, במידה המגבירה את המאפיינים הספקולטיביים בפרופיל סיכון האשראי של החברה ואת הסבירות לכשל פירעון".