הקרן שהשקיעה ב-WIZ ופיירבלוקס גייסה 60 מיליון דולר

פירמת ההון סיכון סייברסטארטס סגרה סופית את הקרן השלישית שלה להשקעות בחברות סייבר בשלב מוקדם • המשקיעים מאחורי סייברסטארטס הם יזמי סייבר מוכרים, כמו ניר צוק מפאלו אלטו נטוורקס, שמשקיעים באופן עקיף במתחרים פוטנציאליים שלהם

ליאור סיימון וגילי רענן, קרן סייברסטארטס / צילום: יוסי זליגר
ליאור סיימון וגילי רענן, קרן סייברסטארטס / צילום: יוסי זליגר

סייברסטארטס (Cyberstarts), פירמת ההון סיכון הישראלית המתמחה בסייבר, הודיעה היום (ד') על גיוס 60 מיליון דולר לקרן השלישית שלה להשקעה בחברות בשלב ראשוני (סיד). הקרן נסגרה סופית החודש ועדיין לא בוצעו השקעות ממנה.

סייברסטארטס, שמנוהלת על ידי גילי רענן (שותף לשעבר בקרן סקויה) וליאור סיימון (לשעבר סקויה ו-Arbor Ventures), הוקמה ב-2018 וגייסה מאז ממשקיעים 374 מיליון דולר, מתוכם 174 לקרנות סיד להשקעות ראשוניות ועוד 200 מיליון דולר להשקעות המשך בחברות פורטפוליו בסבבי A ו-B.

ההתמחות של סייברסטארטס היא בהשקעה מוקדמת בצוותי יזמים, שחלק גדול מהם יוצאי יחידות מודיעין וסייבר בצה"ל. הצוותים מגיעים לעיתים עם רעיון כללי ולעיתים ללא רעיון בכלל והפירמה מפגישה אותם עם רשת של כ-65 מנהלי אבטחת מידע (CISO’s) בארגונים בינלאומיים גדולים שבנתה, כדי שיבינו איפה נמצאות נקודות הכאב של הארגונים ואיזה פתרון דרוש להם. "התפיסה שלנו היא שהתשובות נמצאות בשוק וחברות שקמות בדרך הזאת צומחות מהר יותר", אומרת סיימון.

הגישה של סייברסטארטס זוכה להצלחה

כתבה שהתפרסמה בשבוע שעבר על סייברסטארטס באתר הטכנולוגיה האמריקאי הנחשב The Information ציינה כי לרשת מנהלי אבטחת המידע שבנתה הפירמה יש שימוש נוסף, אולי חשוב אפילו יותר - כאשר הם עצמם רוכשים את הפתרונות של הסטארט-אפים בפורטפוליו של סייברסטארטס, מה שנותן לאלו יתרון על מתחרים בשוק. כך למשל אחד הלקוחות הראשונים של וויז היה חברת הביטוח MassMutual, שמנהל האבטחה שלה באותו הזמן היה חלק מהרשת של סייברסטארטס. "בדרך כלל סטארט-אפים יתחילו בהתמקדות בחברות קטנות או בינוניות ואז יתקדמו ביהלומים שבכתר (התאגידים הגדולים - א"ד), עם גילי וסייברסטארטס אתה יכול לקבל קיצור דרך לפסגה", אמר אסף רפפורט, מנכ"ל ומייסד וויז, שבה סייברסטארטס השקיעה.

הגישה הזאת זכתה להצלחה בשנים האחרונות וסייברסטארטס ביצעה השקעות מוקדמות בחברת אבטחת הענן וויז, חברת הגנת הקריפטו פיירבלוקס, סטארט-אפ הגנת ממשקי ה- API נו-ניים סקיוריטי ומפתחת הדפדפן המוגן איילנד. כל החברות האלו קיבלו בשנה החולפת שווי של מעל מיליארד דולר ולפעמים הגיעו עד 6 מיליארד דולר (וויז) ו-8 מיליארד דולר (פיירבלוקס). קרן סייברסטארטס לא גובה דמי ניהול אבל היא לוקחת דמי הצלחה של 30%-35% מהרווחים של הקרן, יותר מהמקובל בענף.

לפי הכתבה, סייברסטארטס מחזיקה בלפחות 3% בוויז ולפחות 5% בפיירבלוקס, כאשר היא קנתה את ההחזקות בשלב מוקדם ב-7-10 מיליון דולר.

מוקדם יותר השנה חשף רענן כי קרן הסיד הראשונה של הפירמה, שהשקיעה ב-2018 עד 2020, רשמה החזר שנתי משוכלל נטו למשקיעים (Net IRR) של 300% והפכה השקעה של 54 מיליון דולר לשווי של מעל מיליארד דולר על הנייר. עם זאת, צריך לזכור שכאמור רוב התשואות הללו עדיין לא מומשו והשאלה החשובה היא האם החברות יצליחו לממש את השוויים החלומיים שקיבלו בימי הבועה של 2021 גם ב-2022, כשהשוק הרבה פחות נדיב.

החברות שסייברסטארטס משקיעה בהן מתחרות ביוזמות של המשקיעים שמאחורי הפירמה

סיפור לא פחות מעניין הוא המשקיעים מאחורי סייברסטארטס שהם יזמי סייבר מוכרים ומצליחים כמו שלמה קרמר, מריוס נכט, ניר צוק, מיקי בודאי, אסף רפפורט, יבגני דיברוב ונדיר יזרעאל, אודי מוקדי ומיכאל שאולוב. באופן משעשע חלק מהחברות שסייברסטארטס משקיעה בהן מנסות להתחרות בחברות שהקימו אותם המשקיעים שמאחורי הקרן.

כך למשל, וויז של אסף רפפורט מתחרה בשוק אבטחת הענן בפאלו אלטו נטוורקס שהקים ניר צוק בארה"ב. צוק גם התבטא לא פעם נגד השווי האסטרונומי שקיבלה וויז בשלב מוקדם של חייה, שווי שהוא כמשקיע אמור היה דווקא לברך עליו. "בחלק מהמקרים יש חפיפה אבל השוק הוא גדול והבעיות בו משתנות ומחדשנות. בסופו של דבר היזמים האלו מאמינים ביכולת שלנו להשקיע", אומרת סיימון.

במקביל להודעה על הגיוס, הכריזה סייברסטארטס על מינוי דאג מריט, לשעבר מנכ"ל ספלאנק, כיועץ שיוביל צוות מומחים מעולם השיווק והמכירות שיעזרו לחברות הפורטפוליו של הפירמה לחדור לשוק.

לדברי סיימון, משיחות עם מנהלי אבטחה עולה כי הם לא הקטינו משמעותית את ההשקעה שלהם בסייבר גם לאור המיתון המתפתח בשוק. "אני מבלה 6-7 שעות בשבוע בשיחה עם מנהלי אבטחה . יש כאלו שקיצצו 5% בהוצאות האבטחה ואחרים דווקא הגדילו אותה. אנחנו נראה שוויים נמוכים יותר לחברות סייבר בהשוואה לשנה-שנתיים החרונות, אבל חברות טובות יוכלו להמשיך לגייס סכומים משמעותיים", היא אומרת.