NFT | פרשנות

אנו חוזים כעת במשמעות האמיתית של מהפכת הקריפטו

בניגוד לשיח הצבעוני שמאפיין את הטכנולוגיה החדשה בחדווה, המהפך הגדול של ה־NFT יגיע מכיוון אפור, ולא יסתכם רק בתמונה של קוף משועמם • החל מתארים אקדמיים, דרך מסמכי טאבו ועד הצבעה בקלפי - לטכנולוגיית ה־NFT יש פוטנציאל השפעה רחב ומשמעותי על כל תחומי החיים

NFTs של קופים משועממים / צילום: Shutterstock, Rokas Tenys
NFTs של קופים משועממים / צילום: Shutterstock, Rokas Tenys

NFT יצר עניין רב בכל רחבי העולם. רק בשנה שעברה, הוא נחשב למונח שהכי הרבה גולשים חיפשו בגוגל. ההתעניינות סביבו הייתה בשיאה, והוא נתפס כעולם אמנות סוער: מיצירות דיגיטליות של קופים משועממים ועד תמונות מפוקסלות. ולא בכך זה נגמר - עולם האספנות גילה אפיק חדש, NFT על רגעי ספורט גדולים, וגופים מסחריים הצטרפו למיזם והוציאו NFT על פריטים שונים. 

■ תקדים בבריטניה: ביהמ"ש אישר למסור ב־NFT תביעה נגד גורם אנונימי | אתי אפללו, פרשנות
אחת ולתמיד, מה זה NFT? מדריך פשוט וברור שיעשה לכם סדר 

בניגוד לשיח הצבעוני שמאפיין את הטכנולוגיה החדשה בחדווה, המהפכה האמיתית של ה־NFT תגיע מכיוון אפור יותר, הרבה יותר אפור, אך היא תהיה משמעותית מאוד, ולא תסתכם רק בתמונה של קוף משועמם.

ה־NFT ישמש לכל דבר ועניין: תארים, טאבו ואפילו הצבעה

למה בעצם משמשת טכנולוגיית ה־NFT? היא מאפשרת זיהוי חד־ערכי ללא יכולת לזייף אותה. כך למשל, תואר אקדמי שיתקבל כ־NFT, יוכל לזהות בוודאות מי למד במוסד, והוא יהיה בלעדי אך ורק אליו. כך גם בעלות על דירה - מסמך הטאבו יתנהל בבלוקצ'יין, והמחלוקות למי שייכת הדירה תיפטר בקלות ובמהירות. ואם נסתכל קדימה, ייתכן שגם הצבעות בקלפיות ייעשו באמצעות NFT.

בעולם המשפט, כפי שראינו בהחלטת בית המשפט הכלכלי באנגליה, מסירת כתבי בית דין יכולה להיעשות כך, ולבסוף הרבה מאוד מסמכים טכניים ובירוקרטיים יעברו לבלוקצ'יין.

פוטנציאל השפעה רחב ומשמעותי על כל תחומי החיים

לאחרונה ערך בנק ישראל ניסוי בשקל דיגיטלי. בנק ישראל, כמו בנקים מרכזיים נוספים ברחבי העולם, נערך להנפקת מטבע דיגיטלי מדינתי - CBDC. לצורך הניסוי בחר הבנק לעבוד בבלוק האתריום, ובחן כיצד מעבירים טרנזקציות על הרשת.

במסגרת זו, בנק ישראל ביצע ניסוי בהעברות מתוחכמות יותר שכוללות חוזים חכמים, בהם גם עסקה של שני צדדים: העברת מטבע מול העברת NFT, בעלות על רכב ועוד.

בעתיד, ברגע שיעבור הכסף באמצעות טכנולוגיית ה־NFT, באופן אוטומטי תהיה עסקת העברת בעלות נגדית. בלי ללכת לדואר, לחכות, לתת ייפוי־כוח ולראות אם הגיע הכסף או לא. אלא הכול יהיה פשוט יותר - העברת כסף בחוזה חכם שהוגדר על סכום מסוים. הסכום עבר? הבעלות עברה. אומנם זה הרבה פחות מסקרן ומעורר עניין מיצירת אמנות דיגיטלית של פלמינגו או קוף משועמם, אבל בעל פוטנציאל השפעה הרבה יותר נרחב.