ספקית הקוקאין הגדולה בעולם שוקלת אי-הפללה

הנשיא החדש של קולומביה, גוסטבו פטרו, מתכנן להפסיק את המלחמה בסמים, ולפתוח שוק מפוקח למסחר בקוקאין • בארצות הברית מביטים מהצד בדאגה, ומבהירים כי לא יתמכו במהלך • לפי האו"ם, היקף ייצור הקוקאין העולמי הגיע במהלך 2020 לשיא חדש

שוטר בשדה קוקה בקולומביה, מוקדם יותר השנה / צילום: Associated Press, Fernando Vergara
שוטר בשדה קוקה בקולומביה, מוקדם יותר השנה / צילום: Associated Press, Fernando Vergara

ב-19 ביוני, קולומביה בחרה בגוסטבו פטרו לנשיא שלה. בחירתו של ראש עיריית בוגוטה לשעבר ולוחם גרילה לשעבר ב-M-19 מייצגת הפסקה היסטורית מניהול רצוף של כ-200 שנה על ידי אליטות מסטיסוס לבנות. כעת, שבועות ספורים אחרי שהושבע לתפקידו, פטרו מתכנן להוביל את יצרנית הקוקאין הגדולה ביותר בעולם, המקור ליותר מ-90% מהסם שנתפס בארצות הברית, לאי-הפללה.

ממשלת השמאל הראשונה במדינה, בראשות פטרו, מציעה להפסיק את ה"גזירה" ולהחיל שוק קוקאין בפיקוח ממשלתי. באמצעות חקיקה ובריתות עם ממשלות שמאל אחרות באזור, גורמים רשמיים במדינה הדרום-אמריקאית מאמינים שיוכלו להפוך את ארצם למעין מעבדת ניסוי לאי-הפללה של סמים.

"הגיע הזמן לאמנה בינלאומית חדשה, שמקבלת את הכישלון במלחמה בסמים", אמר פטרו בנאום ההשבעה שלו. מדובר בתפנית קיצונית במדינה השמרנית, מה שעלול להוביל לשינוי דרמטי במערכת היחסים הוותיקה עם ארצות הברית.

בארצות הברית מראים חשש

פקידים אמריקאים בעבר ובהווה מראים סימני דאגה - הסם היה אחראי לכ-25 אלף מקרי מוות ממנת יתר בארצות הברית בשנה שעברה. "ארצות הברית וממשל ביידן לא תומכים באי-ההפללה", אמר ג'ונתן פיינר, סגן היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, שפגש את פטרו לפני השבעתו.

לדבריו, הגישה של ממשל פטרו למדיניות הסמים חופפת לאסטרטגיה ההוליסטית שממשל ביידן הכריז עליה בשנה שעברה עבור קולומביה. אבל מהלך של אי-הפללה לא היה משהו שצפו בבית הלבן. "קולומביה היא מדינה ריבונית. היא תקבל את ההחלטות שלה", אמר פיינר, והוסיף: "זו מערכת יחסים גדולה ורחבה יותר מרק שיתוף הפעולה שלנו בנושא סמים".

פקיד לשעבר במנהל לאכיפת הסמים בארצות הברית (DEA), אמר כי הוא חושש שמהלך כזה יגביל את יכולת הסוכנות לשתף פעולה עם הקולומביאנים בחקירות בנוגע לסחר בסמים. "זה יהרוג בהדרגה את שיתוף הפעולה. זה יהיה הרסני, לא רק באזור אלא בעולם. כולם יילחמו מבחוץ כלפי פנים", אמר.

מיליארדי דולרים אמריקאיים מימנו את האסטרטגיה להשמדת המסחר בקוקאין בנקודת המוצא שלו - השדות של קולומביה הכפרית. האימונים והמודיעין שסיפקה ארצות הברית הניעו את המאמצים ארוכי השנים של קולומביה למגר את גידול הקוקה, מין שיח שממנו מופק הקוקאין, ולפרק את ארגוני הפשע העוסקים בסחר בסם. ובכל זאת, יותר מ-50 שנה אחרי שהנשיא ריצ'רד ניקסון הכריז על הסמים "האויב הציבורי מספר 1 של אמריקה", הסחר הקולומביאני הגיע לרמות שיא.

על פי נתונים אמריקאיים, גידול הקוקה התרחב פי שלושה במהלך העשור האחרון. לפי דוח שהוציא משרד האו"ם למאבק בסמים ובפשיעה (UNDOC) בחודש יוני השנה, למרות ששטח שדות שיחי הקוקה נותר יציב, ייצור הקוקאין העולמי הגיע במהלך 2020 לשיא של כ-1,982 טונות של סם טהור, עלייה של 11% ביחס לשנה שקדמה לו.

שוטרים הולכים ליד חבילות של קוקאין שנתפסו בנמל בבואנוונטורה, קולומביה / צילום: Associated Press, Fernando Vergara
 שוטרים הולכים ליד חבילות של קוקאין שנתפסו בנמל בבואנוונטורה, קולומביה / צילום: Associated Press, Fernando Vergara

הנתונים האלה משקפים עלייה באיכות ייצור הקוקאין, בעיקר בקולומביה, שם, למרות ירידה ברורה בשטח שיחי הקוקה, היה גידול מרוכז ומתמשך של שיחים באזורים עם רמות גבוהות של תפוקה וידע בייצור קוקאין - וכתוצאה מכך חלה עלייה בריכוז הסם בבדיקת מעבדה.  

המשבר הכלכלי שנגרם כתוצאה מהתפרצות הקורונה והכישלונות המתמשכים של השלטון בבלימת הסחר בקוקאין הפכו את ייצור הסם לחלק חשוב יותר ויותר בכלכלה. לפי שר האוצר לשעבר חואן קרלוס אצ'ברי, ייצור הקוקאין הניב למדינה ב-2020 בין 8 מיליארד ל-12 מיליארד דולר, שהם שווי ערך לכ-2.6% או 4% מהתוצר המקומי הגולמי של קולומביה. לדברי אצ'ברי, הירידה בייצוא שנגרמה במהלך המגפה גרמה לקוקאין להפוך לכרבע מכלל הייצוא של המדינה - מה שהופך את ייצוא הסם מקולומביה לגדול כמעט כמו ייצוא נפט ומחצבים מהמדינה ביחד. לפי UNDOC, בשנת 2020, קולומביה הייתה אחראית לרוב גידול הקוקה בעולם (61%). אחריה ממוקמות פרו (26%) ובוליביה (12.5%).

ניצול המצב הגיאו-פוליטי

פליפה טסקון, המנהל את מדיניות הרגולציה על סמים בממשל של פטרו, אמר כי הקולומביאנים שואפים לנצל רגע נדיר בו ממשלות מפתח רבות באזור, כולל מדינות המייצרות קוקאין - קולומביה, פרו ובוליביה, מובלות על ידי ממשלות שמאל.

בריאיון הראשון שלו מאז כניסתו לתפקיד אמר הכלכלן שהוא מעוניין לפגוש את עמיתיו בותן מדינות על מנת לדון באי-הפללה ברמה האזורית. טסקון אמר כי הוא מקווה שכגוש אזורי מאוחד, המדינות יוכלו לנהל משא ומתן מחודש על אמנות הסמים הבינלאומיות של האו"ם.

מבחינה מקומית, הממשל של פטרו מתכנן לתמוך בחקיקה לביטול הפללת צרכני הקוקאין והמריחואנה. הממשל מתכנן להפסיק לרסס מהאוויר ולהשמיד באופן ידני את שיחי הקוקה - מהלכים שנטען נגדם כי הם מכוונים באופן לא הוגן כלפי כפרים עניים.

על ידי הסדרת מכירת הקוקאין, הדגיש טסקון, הממשלה תסלק קבוצות חמושות וקרטלים מהשוק. "סוחרי הסמים יודעים שהעסקים שלהם תלויים בכך שזה אסור", הסביר. "אם נסדיר את זה כמו שוק ציבורי... הרווחים הגבוהים ייעלמו והמסחר בסמים ייעלם".

לדברי טסקון, "התוכניות של הממשלה לא מדברות על בעיית הסמים - אלא על הבעיות שנוצרות בעקבות האיסור על שימוש בהם". הוא דיבר על תוכניותיו עם עמיתיו בפרו. ריקרדו סוברון, ראש הסוכנות הפרואנית למלחמה בסמים (DEVIDA), אמר כי מוקדם מדי לקבוע אם לימה תתמוך באי-הפללה, אך הוא יברך על דיון אזורי לגבי גישות חדשות לנושא.

פטרו עשוי למצוא בעל ברית לנושא בבוליביה, שם בשנות ה-2000 התחיל ממשלו של אבו מוראלס לאפשר לחקלאים לגדל קוקה באופן חוקי בכמויות מוגבלות.

נשיא קולומביה, גוסטבו פטרו / צילום: Associated Press, Fernando Vergara
 נשיא קולומביה, גוסטבו פטרו / צילום: Associated Press, Fernando Vergara

המהלך הנוכחי מונע על ידי ועדת האמת והפיוס של קולומביה. חבריה, שמונו כחלק מהסכם השלום משנת 2016 בין הממשלה ובין כוחות המורדים מארגון FARC, המליץ ביוני האחרון לממשל להתקדם לעבר "רגולוציה חוקית קפדנית של סמים".

בדוח שפרסמה, הוועדה כתבה כי הגישה הצבאית נגד סחר בסמים העצימה את הלחימה ב-50 שנות הסכסוך, שהוביל למותם של מאות אלפי קולומביאנים.

ארכיון הביטחון הלאומי בוושינגטון, ארגון עצמאי, סיפק לוועדה מסמכים מסווגים המראים שממשלת ארצות הברית ידעה שהגישה שקידמה תוביל לשנים רבות של שפיכות דמים בקולומביה. "אנחנו לא רואים סיכוי לדיכוי הגידול והמסחר בסמים בקולומביה ולשמור על המצב... ללא מאמץ עקוב מדם, יקר וממושך", נכתב בהערכת מודיעין משנת 1983 שסיפק הארכיון לוושינגטון פוסט.

"חייבים לפתוח את הדיון ולשבור את הטאבו"

אסטפניה צ'ירו, שהובילה את ועדת האמת והפיוס בתחום חקירת מדיניות הסמים, אמרה כי "אחת הדרכים למנוע מהמלחמה הזו להתרחש שוב היא לחשוב מחדש על האופן בו אנחנו מתייחסים לקוקה ולקוקאין". לדבריה, "הדבר החשוב הוא לא קיום השווקים או הקוקה, אלא האלימות ששוק הקוקאין מייצר".

משלחת של פקידים אמריקאים מתכננת להיפגש עם בכירי ממשל פטרו השבוע. מנהלת הסוכנות האמריקנית לפיתוח בינלאומי (USAID), שהגיעה לטקס ההשבעה של פטרו, אמרה כי הפקידים האמריקאים "שמעו בבירור את המסר". ג'ים קרוטי, בכיר לשעבר ב-DEA, טען שסחר חוקי בקוקאין "לא הולך לעצור את המסחר הבלתי חוקי". "כפי שראינו בעבר בקולומביה ובמקומות אחרים, תמיד יש מישהו שימלא את החלל הזה", הסביר.

הקולומביאנים מורשים כיום לשאת כמויות קטנות של מריחואנה ושל קוקאין. החקיקה המוצעת קיצונית הרבה יותר, ולפיה ההפללה תבוטל והשימוש בסמים האלה יוסדר.

המהלך לביטול הפללת הקוקאין ייתקל בקונגרס מפולג ולאחר מכן, אם יתקדם, הדיון בבמה הבינלאומית יהיה אף קשה יותר. אך זה דיון שכבר התרחש בעבר - על מריחואנה. ב-2013, אורוגוואי הפרה את אמנת האו"ם והייתה למדינה הראשונה בעולם שהפכה את הקנאביס לחוקי.

"חייבים לפתוח את הדיון ולשבור את הטאבו", אמר מילטון רומאני, ששימש כמזכ"ל מועצת הסמים הלאומית של אורוגוואי. "זו אולי תהיה דרך ארוכה, אבל אני לא חושב שזה בלתי אפשרי". לדבריו, לקולומביה יש את "הסמכות המוסרית" להוביל את המהלך, משום ש"כל כך הרבה אנשים מתו בשביל זה".