צעד חסר תקדים: עליבאבא, בייטדאנס ועשרות חברות נוספות מסרו מידע על האלגוריתמים שלהן לרגולטורים בסין

חברות טכנולוגיה סיניות, ביניהן בייטדאנס, עליבאבא וענקית האינטרנט טנסנט, שיתפו פרטים על האלגוריתמים שלהן עם הרגולטור של מרחב הסייבר במדינה • המהלך התרחש לאחר שבמרץ עבר בסין חוק להסדרת האופן בו חברות הטכנולוגיה משתמשות באלגוריתמים להמלצות • לא ברור כמה מידע נמסר לגבי אותם אלגוריתמים

מטה עליבאבא / צילום: Shutterstock, zhu difeng
מטה עליבאבא / צילום: Shutterstock, zhu difeng

בייג'ינג ממשיכה להדק את הפיקוח על סקטור האינטרנט הסיני: בצעד חסר תקדים, ענקיות הטכנולוגיה במדינה שיתפו פרטים על האלגוריתמים שלהן עם הרגולטורים. אותם אלגוריתמים למעשה "מחליטים" מה המשתמשים יראו ובאיזה סדר, והם מהווים חלק קריטי בצמיחתן של הפלטפורמות השונות, כך שהם נשמרים בסודיות על ידי החברות.

בקרוב יהיו 8 מיליארד איש בעולם. יש הערכות שמכאן המספר רק יירד
אדם נוימן חוזר עם חברה חדשה בתחום הנדל"ן ועם השקעה של 350 מיליון דולר

מינהל המרחב הקיברנטי של סין (CAC) אחד הרגולטורים החזקים ביותר במדינה, פרסם במהלך סוף השבוע רשימה של 30 אלגוריתמים מחברות שונות, לצד תיאור קצר של מטרתם ואופן פעילותם. בין החברות ברשימה: עליבאבא, תאגיד טנסנט וטיקטוק.

המהלך הזה מגיע כחצי שנה לאחר שעבר בסין חוק המסדיר את הדרך בה חברות טכנולוגיה משתמשות באלגוריתמי המלצות. הסעיפים בחוק כוללים מתן אפשרות למשתמשים לבטל את הסכמתם לשימוש באלגוריתמים מסוג זה, וכן דרישה מחברות הטכנולוגיה לקבל רישיון על מנת לספק תוכן חדשותי. החוק גם מחייב חברות להגיש ל-CAC פרטים על האלגוריתמים.

האלגוריתמים האלה הם למעשה המפתח מאחורי הצלחתן של רבות מחברות הטכנולוגיה בסין. ניתן להשתמש בהם על מנת להציג למשתמשים מוצרים או סרטונים ממוקדים, הכל על סמך מידע שהושג על הלקוחות.

במהלך השנתיים האחרונות בייג'ינג הקשיחה את הרגולציה על סקטור הטכנולוגיה הסיני, החל בתחומי ההגנה על פרטיות ועד להגבלים עסקיים, במטרה לרסן את כוחן של חברות הטכנולוגיה שצמחו במשך שנים כמעט ללא מעצורים.

לא ברור כמה מידע קיבל הרגולטור

הרשימה שפירסם מינהל המרחב הקיברנטי של סין כוללת פרטים דלים. לדוגמה, לפי הנתונים שפורסמו, האלגוריתם של ByteDance, הענקית שעומדת מאחורי טיקטוק ומפעילה בסין אפליקציה מקבילה בשם "Douyin", משמש ל"המלצה על גרפיקה, סרטונים, מוצרים ושירותים שעשויים לעניין את המשתמשים באמצעות נתונים התנהגותיים כמו קליקים ולייקים".

בפרסום נכתב כי האלגוריתם של טאובאו, זירת המסחר הסינית של עליבאבא, משמש ל"המלצות תוכן בדף הבית ובחלקים אחרים של האפליקציה באמצעות נתוני החיפוש ההיסטוריים של המשתמש".

ההודעה לציבור שהוציא מינהל המרחב הקיברנטי אמנם מביאה את הפרטים בתימצות, אך לא ברור כמה מידע קיבל הרגולטור לגבי אופן הפעולה של אותם אלגוריתמים.

קנדרה שייפר, ראש מחלקת מחקר מדיניות טכנולוגית ב-"Trivium China", אמרה בריאיון ל-BBC כי מדובר בנתונים שטחיים. "זה לא נראה כאילו האלגוריתמים עצמם הוגשו", הוסיפה. עם זאת, ג'אי וויי, מנהל המרכז המחקר להגבלים עסקיים באוניברסיטת מזרח סין למדעי המדינה ומשפטים, סבור שהמידע שסופק היה "בוודאות הרבה יותר מפורט ממה שפורסם". בריאיון לבלומברג טען ויי כי "הדברים כרוכים בסודות עסקיים, שלא ניתן לשחרר אותם לציבור".

המהלך של סין לאיסוף מידע על האלגוריתמים הוא יחיד מסוגו בעולם. בארצות-הברית והאיחוד האירופי לא עלתה אף הצעה לנקיטת צעד כזה, אם כי מחוקקים באירופה דנים כעת בכללים להסדרת השימוש בבינה מלאכותית. בארצות-הברית, מטא ואלפאבית, חברחת האם של פייסבוק וגוגל, טענו שהאלגוריתמים שלהן הם "סודות מסחריים" אחרי שנתקלו בקריאות לחשיפת מידע אודותם.