רדקום | ראיון

מנכ"ל חברת רדקום: "עם 30 שקל למנוי סלולר, קשה לעשות השקעות"

חברת הטכנולוגיה הישראלית רדקום, הציגה בשבוע שעבר דוחות חזקים והעלתה את התחזיות • המנכ"ל אייל הררי מספר על "ההייפ הטכנולוגי" של השנה שעברה ("לא השתתפנו בחגיגות ולא בדיכאונות"), מסביר מדוע ישראל נמצאת "קצת בפיגור" במעבר לדור החמישי ומדבר על האתגר שבגיוס עובדים ("אנחנו יותר חדים בבחירה")

אייל הררי, מנכ''ל רדקום / צילום: איל יצהר
אייל הררי, מנכ''ל רדקום / צילום: איל יצהר

אחת מחברות הטכנולוגיה הישראליות הוותיקות ביותר בוול סטריט היא רדקום מקבוצת רד, שנסחרת בנאסד"ק עוד משנת 1997. בשבוע שעבר פרסמה החברה את דוחות הרבעון השני והעלתה בשנית את התחזית השנתית. בשנה האחרונה מניית רדקום  עלתה ב-17.4% לעומת ירידה של 12% במדד נאסד"ק, ושווי השוק שלה הוא כ-180 מיליון דולר. 

 
  

רדקום מספקת פתרונות מבוססי ענן לתובנות רשת, עבור ספקיות תקשורת שנמצאות בתהליך של מעבר לדור החמישי בסלולר (5G). הפתרונות שלה מיועדים לספק לחברות התקשורת הבנה של חוויית הלקוח ולאפשר להן לפתור בעיות בביצועי הרשת.

ברבעון השני, הכנסות החברה צמחו ב-14.1% ל-11.1 מיליון דולר, ומתחילת השנה ההכנסות גדלו ב-15.1% ל-21.8 מיליון דולר. לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP), ההפסד הנקי הרבעוני הסתכם ב-1.3 מיליון דולר ובמחצית נרשם הפסד נקי של 1.8 מיליון דולר. אם מנטרלים את הוצאות התגמולים ההוניים לעובדים, החברה הציגה ברבעון איזון בשורה התחתונה (Non-GAAP), והפתיעה את השוק עם רווח של 0 סנט למניה, בעוד שהאנליסטים ציפו ממנה להפסיד 2 סנטים למניה. במחצית נרשם רווח של 630 אלף דולר על בסיס Non-GAAP, לעומת הפסד של 1.3 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2021.

כאמור רדקום העלתה את תחזית ההכנסות השנתית מ-43-47 מיליון דולר ל-45-48 מיליון דולר (צמיחה של 12%-19%), והסבירה זאת בזכיות חדשות בחוזים - כולל עם ענקית התקשורת האמריקאית DISH.

"רדקום, בשנתיים וחצי האחרונות נמצאת בכיוון מאוד חיובי, עם צמיחה עקבית בקצב  שנתי ממוצע של 12%. זאת תפנית (turnaround) משמעותית מאיפה שהיינו קודם", אומר המנכ"ל אייל הררי בראיון לגלובס.

הררי נכנס לתפקיד המנכ"ל בתחילת 2020 לאחר שכיהן כ-COO, והוא מנהל את החברה מארה"ב - קרוב ללקוחות וללקוחות הפוטנציאליים הגדולים. לדבריו, "הסיפור שמאחורי המספרים הוא שאנחנו ממוקדים היום בשוק הדור החמישי. שוק הטלקום עובר מהפכה שהתחילה לפני כמה שנים ומגיעה לנקודת השיא: המפעילים בכל העולם בונים רשתות דור 5. הפעילות הולכת ומתעצמת. המהפכה הזאת גוררת הרבה השקעות, ובשנה שעברה שוק הטלקום צמח לראשונה אחרי עשור".

"לקוחות חדשים ופתיחה חזקה"

רדקום, לדברי הררי, נהנית משני טרנדים טכנולוגיים, המעבר לדור החמישי והמעבר לענן, כאשר "הקונצנזוס הוא שכדי לממש את הדור החמישי צריך לעבור לטכנולוגיית ענן". החברה השקיעה בשנים קודמות במעבר מחברה שמספקת חומרה לחברת תוכנה, שגם נהנית משולי רווח גבוהים יותר; בהמשך נכנסה לעולמות הענן.

"ברבעון האחרון הייתה התפתחות מאוד חיובית, עם שתי זכיות בלקוחות חדשים, DISH ולקוח באירופה. יחד עם AT&T שהוא הלקוח האסטרטגי שלנו, דיווחנו לשוק על חוזים חדשים בסך 50 מיליון דולר מתחילת השנה, שזאת פתיחה מאוד חזקה לשנה".

הררי אומר ש-DISH "הם הדור הבא של הטכנולוגיה: המפעיל הראשון שלא רק בונה רשת וירטואלית אלא על ענן ציבורי בשיתוף עם אמזון. הם הולכים לסלול את הדרך למפעילים אחרים עם הטרנד של מעבר לענן", הוא מעריך. "אנחנו רואים המון השקעות של שחקני ענן כמו גוגל, מיקרוסופט ואמזון בשוק הטלקום. בעבר השוק התאפיין בציוד חומרה ועבר לתוכנה, והם רואים את הטרנד ואת הפוטנציאל שלהם למכירות. לנו יש שיתופי פעולה עם מיקרוסופט ואמזון".

הררי מוסיף שהיום רדקום עובדת עם רוב המפעילים הכי מתקדמים בדור החמישי. "הדבר היפה, וההזדמנות הכי משמעותית, זה שאנחנו רק בהתחלה. יש פחות או יותר 800 מפעילי סלולר גלובליים, ואולי 5% מהם באמת הגיעו לשלב שהם עושים דור 5. הרוב עוד לפנינו, התחלנו חזק ויש לנו רפרנסים הכי טובים. התוכנית שלנו היא להמשיך לצמוח השנה יותר מבשנה שעברה, ולהאיץ בשנים הבאות ככל שיהיו יותר לקוחות. שוק הטלקום הוא עם המון חסמי כניסה, ויש 'פור' משמעותי למי שזוכה בעסקאות הראשונות".

מדברים על המעבר לדור החמישי כבר הרבה שנים, ובכל פעם זה התעכב.
"אין ספק שהדור החמישי קורה ויקרה, אין מישהו שאומר שזה לא יקרה. זה תמיד לוקח הרבה זמן כי מדובר בפעילויות מורכבות. היה קשה להתקדם, וחלק מהעיכוב היה מספקי הרשת עצמם. היתרון הוא שברגע שזה בשל, זה כמו אש בשדה קוצים, מאוד קל לשכפל. אם מפעיל קונה תדרים מהמדינה זה מעיד על הרצינות, ויש כ-400 שכבר קנו. בשלב האסטרטגי של החלפת ליבת הרשת נמצאים 20-30 מפעילים, כשלפני שנה המספרים היו יותר נמוכים. זה נותן ראות לאן השוק הולך. השנתיים-שלוש הקרובות יהיו שנות מפתח".

מה עם ישראל?
"בישראל, עם תשלום של 20-30 שקל למנוי סלולר, קשה למפעילים לעשות השקעות. לכן ישראל קצת בפיגור ותצטרף לחגיגה יותר מאוחר".


"תחום התקשורת היה חזק גם בקורונה"

יש לכם תלות בלקוחות גדולים, ב-2021 שלושת הלקוחות הגדולים היוו 88% מההכנסות.
"כן, כי בטלקום כשעובדים עם לקוחות גדולים, הם מאוד משמעותיים. מצד שני, הצמיחה שלנו בחלקה מגיעה מגידול במספר הלקוחות. אנחנו כן רואים מגמה של יותר ביזור בהכנסות, אבל זה עדיין שוק הטלקום, כל השוק הוא 800 לקוחות ומהם לקוחות טיר 1 (הגדולים ביותר) הם 100 או 200".

איך משפיע המצב המאקרו-כלכלי?
"גם אם השוק הכללי אדום, שוק הטלקום הוא יציב. אף אחד לא מבטל מנוי לסלולר. אולי כן מפחיתים במסעדות או בחדר כושר, אבל תקשורת היא תחום בסיסי לאנשים. ההשקעות נמשכות. זה כוח חזק מאוד שראינו גם בקורונה".

רדקום מעסיקה קרוב ל-300 עובדים שמחציתם בישראל, ולדבריו מגייסת עובדים: "אנחנו בתקופת צמיחה ומגייסים בעיקר אנשי שיווק. יש לנו תוכנית מאוד ברורה. בשנה שעברה היה הייפ מאוד גדול, אנחנו לא השתתפנו בחגיגות ולא בדיכאונות לצד השני. השקענו המון בטכנולוגיה בשנים האחרונות, ואנחנו ממשיכים בכך".

יותר קל לחברה כמוכם לגייס היום עובדים, אחרי שההייפ סביב היוניקורנים דעך?
"כל הזמן הצלחנו למשוך עובדים, כי הטכנולוגיה שלנו סופר-מתקדמת - וירטואליזציה, ענן - אלה דברים שמעניינים עובדים. הייתה תחלופה כללית בשוק, היו עובדים שראו הזדמנות להחליף מקום עבודה - ראינו את זה ב'ארץ נהדרת' והיו בחדשות סיפורים על משכורות ותנאים, וזה השפיע. ניהלנו תוכנית שימור, ולקראת סוף 2021-תחילת 2022 ראינו שזה נרגע משמעותית. זה טבעי".

לדבריו, תעשיית ההייטק בישראל התבגרה. "אנחנו חיים בגלים", הוא אומר ומזכיר את המשברים הקודמים, 2001 ו-2008. "אנשים מעריכים היום יותר חברות יציבות, חברות ציבוריות, מאזן חזק, לא שורפות מזומנים. זה לא מה שחיפשו בשנה שעברה. כתעשייה, יש המון חוסר יעילות בתחלופה. זה מחייב אותנו להיות יותר חדים בבחירת העובדים ובמתן ערך מוסף".

היום משקיעים שמים יותר דגש על רווחיות, בניגוד לשנה שעברה שבה הדגש היה צמיחה.
"יש הרבה שיח על הרווחיות. הרבה חברות התעסקו רק בצמיחה ולא הסתכלו על השורה התחתונה. אנחנו צמחנו וצמצמנו את ההפסד, ומתחילים להראות רווחיות. המטרה היא להמשיך ולצמוח גם בשנים הקרובות".

רדקום

תחום פעילות: פתרונות מבוססי ענן עבור ספקיות תקשורת בתהליך מעבר לדור החמישי בסלולר

היסטוריה: הוקמה בשנת 1985, נסחרת בנאסד"ק מ-1997. בעלי מניות בולטים: זהר זיסאפל, ילין לפידות, Lynrock Lake. המנכ"ל הוא אייל הררי, היו"רית רחל (חלי) בן-נון

נתונים: מעסיקה קרוב ל-300 עובדים, מחציתם בישראל. הכנסות מחצית ראשונה: 21.8 מיליון דולר. רווח/הפסד נקי מחצית ראשונה: הפסד של 1.8 מיליון דולר לפי כללי GAAP, רווח של 630 אלף דולר על בסיס Non-GAAP