גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם פח בשווי 20 אלף דולר יפתור את בעיית האשפה בסן פרנסיסקו?

עיריית סן פרנסיסקו החליטה לעלות שלב במלחמה בזבל ברחובות, ויצאה בהליך פיתוח של שלושה סוגים שונים של פחי אשפה ● תג המחיר של אבות הטיפוס נע בין 18,000 דולר ל-20,900 דולר, ואחרי הליך בחירה בשיתוף עובדי התברואה והתושבים, יוצבו בסוף 2023 אלפי פחים חדשים בעיר ● חלק מהתושבים פסימיים: "אם פח הזבל מלא, זה לא שימושי - לא משנה כמה טוב הוא תוכנן"

אב טיפוס של פח מדגם ''Salt and Pepper'' בסן פרנסיסקו / צילום: Associated Press, Eric Risberg
אב טיפוס של פח מדגם ''Salt and Pepper'' בסן פרנסיסקו / צילום: Associated Press, Eric Risberg

במסגרת המלחמה ברחובות המלוכלכים בסן פרנסיסקו, העירייה בוחנת במהלך הקיץ הזה שישה דגמים של פחי אשפה בחיפוש אחרי הפח המושלם. בעיר, שממוקמת בצפון קליפורניה, פחים שמלאים עד גדותיהם בזבל הפכו למחזה נפוץ, יחד עם ערימות של בגדים משומשים, נעליים, רהיטים וחפצים אחרים שמפוזרים על המדרכות.

פקידי העירייה שכרו את המכון לאינטגרציה יצירתית (ICI) על מנת לעצב בהתאמה אישית פח אשפה חדש, יחד עם שני דגמי אב טיפוס נוספים, שעלו למשלם המסים האמריקאי 19,000 ו-11,000 דולר כל אחד. לתושבי העיר יש בקיץ הנוכחי הזדמנות להעריך את הפחים, יחד עם עוד שלושה דגמים מסחריים שנוספו לפיילוט לאחר שבעירייה נתקלו בביקורת.

עיריית סן פרנסיסקו פרסה במהלך חודש יולי 15 פחי אשפה מותאמים אישית ועוד 11 פחי אשפה מהמדפים - עלות כל אחד מהם נעה בין 630 ל-2,800 דולר - עם קודי QR שהודבקו עליהם, ומפנים לסקר שביעות רצון. גורמים בעירייה הבהירו שהם לא מתכוונים לשלם יותר מ-3,000 דולר לכל פח. 

לפי סוכנות הידיעות AP, סן פרנסיסקו החלה את חיפושיה אחרי פח האשפה המושלם בשנת 2018, כשגורמים רשמיים החליטו שהגיע הזמן להחליף את יותר מ-3,000 הפחים הציבוריים שנמצאים ברחובות כבר כמעט 20 שנה.

בעירייה אומרים שלפחים הנוכחיים יש פתח גדול מדי, שמאפשר חיטוט קל באשפה. יש להם גם צירים שזקוקים לתחזוקה מתמדת ומנעולים שקל לפרוץ. חלק מהאנשים מפילים אותם, מכסים אותם בגרפיטי או מציתים אותם.

"רוצים שפח האשפה יהיה פונקציונלי, אבל הוא צריך להיות יפה"

העירייה יצרה מפות אינטראקטיביות כדי שהתושבים יוכלו לעקוב אחרי המיקומים והעיצובים השונים של הפח, שכוללים את דגם "Soft Square" - אב הטיפוס היקר ביותר, שעלותו היא 20,900 דולר. למיכל הנירוסטה יש פתחים לאשפה ולמיחזור פחיות ובקבוקים, וגם דוושת רגל לפתיחה. אב טיפוס נוסף בשם "Slim Silhouette", עם תג מחיר של 18,800 דולר, עשוי מסורגי נירוסטה, עם טקסטורה שאמורה לדחות ונדליזם, משום שיש עליה פחות מקום לרסס גרפיטי.

דגם ''Soft Square'', אב הטיפוס היקר ביותר, שעלותו היא 20,900 דולר / צילום: Associated Press, Eric Risberg

לפי העירייה, הפחים החדשים יהיו "חסינים לחיטוטים", בכולם יהיה פתח למיחזור וכולם אמורים להיות "עמידים וקלים לתחזוקה". כל הפחים החדשים יצוידו בחיישנים שישלחו התראות כשהם מתקרבים לקיבולת, כך שניתן יהיה לרוקן את האשפה לפני שהיא גולשת.

"הפחים הנוכחיים עוצבו לפני יותר מ-20 שנה, כשהתנאים ברחוב היו שונים, והאוכלוסייה ומספר המבקרים בעיר היו נמוכים במידה ניכרת", אמרה בת' רובינשטיין, דוברת המחלקה לעבודות ציבוריות בעיריית סן פרנסיסקו.

לפי רובינשטיין, העלות הגבוהה של הפחים נובעת בעיקר ממחיר החומרים: כל אחד מאבות הטיפוס עשוי מפלדת אל-חלד. לדבריה, אם ייבחר אחד מהפחים המעוצבים בהתאמה אישית, העלות לייצור המוני שלו תהיה זולה הרבה יותר - 2,000 עד 3,000 דולר למיכל. "אנחנו גרים בעיר יפה, ואנחנו רוצים שפח האשפה יהיה פונקציונלי וחסכוני, אבל הוא צריך להיות יפה", אמרה.

המראה הטוב של פחי האשפה החדשים והנוצצים לא הגן עליהם מפני ונדליזם וחוסר כבוד. פחות מחודש לאחר שהוצבו, כמה מהם כבר הושחתו בגרפיטי כתום ולבן. אחרים כבר מלוכלכים בכתמי קפה של עוברי אורח חסרי התחשבות, וליד פחים רבים השאירו ארונות רעועים ושקיות ניילון מלאות בבקבוקי יין ריקים.

בסופו של דבר, דגם פח האשפה שהעירייה תבחר יהיה תלוי במשוב מעובדי התברואה ובסקרים שיושלמו עד סוף ספטמבר, אמרה רובינשטיין. הפחים החדשים לא צפויים להיות מוצבים ברחובות עד סוף 2023.

"צחנה של שחיתות"

סוגיית האשפה ברחובות סן פרנסיסקו היא בעיה של עשרות שנים. ב-2007, ראש העיר דאז גווין ניוסם (שכיום מכהן כמושל קליפורניה), סילק כ-1,500 מתוך 4,500 פחי האשפה של העיר, משום שלדבריו הם לא עזרו לשמור על הרחובות נקיים והפכו למגנטים לעוד פסולת. גורמים רשמיים לא יודעים לומר כמה פחי אשפה נמצאים כעת על המדרכות בעיר, אבל בעירייה מתכננים להחליף לפחות 3,000.

"פח אשפה הוא אחת מהפונקציות הבסיסיות ביותר של ממשל עירוני, ואם העירייה לא יכולה לבצע משהו פשוט כזה, איך הם יכולים לפתור את הבעיות הגדולות יותר, של חסרי בית, בטיחות ועוני?", שאל מאט האני, חבר במועצת המפקחים של העירייה לשעבר שמתגורר בשכונת טנדרלוין בעיר, וכיום מכהן כנציג סן פרנסיסקו באסיפה הלאומית של קליפורניה.

פחי האשפה החדשים הם התוספת האחרונה לארסנל של העיר נגד הרחובות המלוכלכים. בשנת 2014 סן פרנסיסקו השיקה את תוכנית "Pit Stop" שלה בשכונת טנדרלוין, מוקד הסחר בסמים וחסרי הבית בעיר, והקימה שם שירותים ציבוריים ניידים. ארבע שנים לאחר מכן הקימה העירייה צוות "פטרול צואה" של שישה אנשים בשל הדרישה למדרכות נקיות.

סן פרנסיסקו, 2019 / צילום: Associated Press, Jeff Chiu

האני אמר כי הוא הסכים בעל כורחו בשנה שעברה לאשר את פיילוט הפחים, למרות המחירים הגבוהים, כדי למנוע עיכובים. "אני חושב שמרבית האנשים, כולל אותי, יגידו פשוט שיש להחליף את הפחים הארורים האלה בפחים שאנחנו יודעים שעובדים בערים אחרות, פשוט לעשות את זה", הוא אומר.

"לסאגת פחי האשפה יש צחנה של שחיתות", אומר האני בהתייחסו למנהל המחלקה לעבודות ציבוריות בעירייה לשעבר, מוחמד נורו, שבינואר הודה באשמה בהונאה. על פי כתב האישום, נורו העניק את החוזה לתחזוקת פחי האשפה של סן פרנסיסקו לחברה בבעלות קרובי משפחה של יזם, שכבר הודה באשמה בקשירת קשר לביצוע פשע ומשתף פעולה עם הרשויות בתיק נגד נורו.

מעבר לשחיתות, העיר היא כבר מזמן נושא לבדיחות על כמה זמן לוקח להשלים פרויקטים ציבוריים שונים. מערכת תחבורה מהירה לאוטובוסים לאורך שדרות ואן נס, אחד מצירי התחבורה הראשיים בסן פרנסיסקו, נפתחה השנה סוף סוף אחרי 27 שנות עבודה. קו רכבת תחתית חדש המחבר את צ'יינה טאון עם אזורים אחרים בעיר, שבנייתו החלה ב-2010, נמצא בפיגור של ארבע שנים בלוח הזמנים.

דיאן טורקלסון, שלעתים קרובות אוספת אשפה בשכונת ריצ'מונד יחד עם מתנדבים נוספים, טיילה לאחרונה כשמונה קילומטרים עם כמה תושבים אחרים בעלי תודעה אזרחית כדי לבחון שלושה מהפחים. עד שהקבוצה הגיעה, שני דגמים כבר היו מלאים, היא מספרת. "אם פח הזבל מלא, זה לא שימושי - לא משנה כמה טוב הוא תוכנן", היא אומרת.

עוד כתבות

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

צה"ל השתלט על מעבר רפיח בצידו הפלסטיני; שני חיילים נהרגו במטולה

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • אחרי הודעת חמאס, צה"ל החל בפעילות ממוקדת במזרח רפיח • לשכת רה"מ: ממשיכים במקביל גם במו"מ • גורם אמריקני: יש לממשל חששות לגבי מבצע גדול ברפיח, אך לא נראה שזה מה שקורה בשלב זה • התרעות בעוטף עזה: 6 רקטות נורו לשדרות, שברי יירוט נפלו בחצר בית; צה"ל תקף את מרחב השיגור • כל העדכונים 

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

הבורסות באירופה עולות; מגמה מעורבת באסיה


מדד הקוספי הדרום קוריאני זינק בכ-2%; לאחר 10 ימים של עליות, הנג סנג ירד ב-0.5% ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

ארה"ב דוחה את שליחתו של נשק מדויק לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק