הפער בין חיפה השוקעת למכבי חיפה הנוסקת לא סביר

למרות החופים, ההרים ואפילו התחבורה הציבורית בשבת, חיפה סובלת מהגירה שלילית שנה אחרי שנה • קברניטי העיר אפילו לא עושים מאמץ ללכוד את אוהדי מכבי חיפה - רבים מהם חיפאים "גולים", כדי לשכנע אותם להשתקע בה מחדש • וגם: פייסבוק מזכירה למשקיעים כי אין חסינות בבורסות • כוכבי השבוע 

חבל שחיפה לא מתנהלת כמו קבוצת כדורגל / צילום: Shutterstock, Altosvic
חבל שחיפה לא מתנהלת כמו קבוצת כדורגל / צילום: Shutterstock, Altosvic

מצוין
הלקח מפייסבוק: בבורסות אין חסינות

השבוע הודחה פייסבוק (מטא) - עד לפני כמה שנים הסמל של הדור החדש - מרשימת עשר החברות הגדולות בארה"ב. זאת, שנה לאחר שחצתה רף של טריליון דולר ולאחר ששוויה צנח ל־500 מיליון דולר.

אין פה שמחה לאיד, אבל יש פה מסר חשוב ומועיל למשקיעים על השינויים שהעולם ממשיך לעבור כל הזמן, ועל הטלטלות שצפויות לנו בהכרח גם בעשורים שיבואו. יכול להיות שהיא גדולה מדי כדי למות, אבל אפילו פייסבוק לא חסינה לטלטלות השוק.

לא בכדי, המדד הוותיק ביותר בבורסה האמריקאית - מדד דאו ג'ונס הכולל 30 חברות ענק אמריקאיות, אינו כולל כיום אף חברה שהייתה כלולה בו כשיצא לדרך (סוף המאה ה־19). ג'נרל אלקטריק, עד לפני עשור הסמל הבלתי מעורער להצלחה ועוצמה אמריקאית, נזרקה מהמדד בשנת 2018, אחרי 112 שנים. היא לימדה אותנו אז, כמו מטא היום, שאין חסינות בבורסות. 

בלתי מספיק
חבל שחיפה לא מתנהלת כמו קבוצת כדורגל 

השבוע נהרו עשרות אלפי אוהדי כדורגל מרחבי הארץ לעיר חיפה, לעוד משחק של הקבוצה המקומית. המנויים לעונה הסדירה נמכרו מזמן, והבהלה לכרטיסים מוכיחה שהביקוש עולה פי כמה על ההיצע של 30 אלף מושבים.

ומול המותג המצליח של קבוצת הכדורגל, בולט עוד יותר כישלונה של העיר חיפה. עיר שלמרות החופים, ההרים ואפילו התחבורה הציבורית בשבת סובלת מהגירה שלילית שנה אחרי שנה.

יש לכך שלל סיבות, אבל הפער בין חיפה השוקעת למכבי חיפה הנוסקת לא סביר. בעיקר לא סביר חוסר המעש של קברניטי העיר, שאפילו לא עושים מאמץ ללכוד את אותם אוהדים - רבים מהם חיפאים "גולים", כדי לשכנע אותם להשתקע בעיר, שמחירי הדיור בה נמוכים בשני שליש לעומת המחירים בתל אביב רבתי, ולו בשביל לחסוך לעצמם את הפקקים בדרך למשחקים.