יחסי סין-ארה"ב | סיקור שוטף

מטוסי וספינות קרב במצר טייוואן: סין מגיבה על ביקור פלוסי

דוברת משרד החוץ בסין גינתה את ביקורה של יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי בטייוואן: "לפוליטיקאים מסוימים לא אכפת מכלום בלבד רווחים אנוכיים ומשחקים גלויים באש בשאלת טייוואן" • בשל חשש ממתקפה אווירית סינית, בטייוואן פותחים את המקלטים • צבא סין הודיע כי המטוסים והספינות שלו יתמרנו ויבחנו תחמושת באזור • רוסיה: ביקור פלוסי בטייוואן הוא פרובוקציה ברורה

ננסי פלוסי / צילום: Associated Press, J. Scott Applewhite
ננסי פלוסי / צילום: Associated Press, J. Scott Applewhite

22:10

רוסיה טוענת כי נסיעתה של פלוסי לטייוואן מהווה "פרובוקציה ברורה" ויוצרת סכנת עימות. דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, אמר מוקדם יותר כי "כל מה שקשור לביקור הזה והנסיעה הפוטנציאלית לטייוואן הוא פרובוקציה טהורה".

כעת, משרד החוץ של רוסיה טוען כי לסין יש את הזכות "לנקוט צעדים כדי להגן על ריבונותה".

21:15

סין הבטיחה לנקוט בפעולה צבאית אם יו"ר בית הנבחרים של ארצות הברית, ננסי פלוסי, תבקר בטייוואן - וכעת היא מתחילה לממש את האיום. עם נחיתתה של פלוסי על אדמת טייוואן הודיעה התקשורת הממלכתית הסינית כי מטוסי הקרב של המדינה טסים ברחבי מצר טייוואן כהפגנת כוח.

לאחר מכן צייצה בטוויטר דוברת משרד החוץ הסיני, הואה צ'וניינג כי "סין נאלצת לפעול מתוך הגנה עצמית. כל צעד נגד שסין תנקוט יהווה תגובה מוצדקת והכרחית להתעלמות של ארצות הברית מהצעדים הפוליטיים החוזרים והנשנים של סין ולהתנהגות חסרת המצפון של ארצות הברית".

"לפוליטיקאים מסוימים בארצות הברית לא אכפת מכלום בלבד רווחים אנוכיים ומשחקים גלויים באש בשאלת טייוואן. להפוך את עצמם לאויב של 1.4 מיליארד סינים לא יסתיים בטוב. להתנהג כמו בריון מול כל העולם רק יגרום לכולם לראות שארצות הברית היא הסכנה הגדולה ביותר לשלום העולם"", הוסיפה.

על פי הדיווחים, בשל חשש ממתקפה אווירית פוטנציאלית, בטייוואן פותחים את המקלטים. ב-BBC מדווחים כי התגובה הצבאית של סין תהיה סדרה של תרגילי אש חיה סביב טייוואן.

הצבא העממי של סין הודיע כי המטוסים והספינות שלו יתמרנו ויבחנו תחמושת בשישה אזורים נרחבים מול חופי צפון, דרום, מזרח ומערב טייוואן.

כמו כן, מוקדם יותר היום הודיע דובר נשיאת טייוואן, צ'אנג טון-האן, כי משרד הנשיאות נפגע ממתקפת סייבר. לדבריו, המתקפה התרחש שעות ספורות לפני ביקורה של פלוסי. מדובר במתקפת DDoS - כלומר, מתקפת מניעת שירות, שכוללת שליחת פקודות רבות לשרתים - מה שמוביל בסופו של דבר לקריסת האתר. לפי טון-האן, המתקפה כללה פי 200 יותר תנועה מהרגיל לאתר משרד הנשיאות, והיא בוצעה על ידי קבוצה מחוץ לטייוואן.


ב-NBC דיווחו כי גם אתרים ממשלתיים אחרים בטיוואן הושבתו לפני ביקורה של פלוסי, כולל אתר משרד הביטחון, משרד החוץ והאתר של נמל התעופה הבינלאומי טאויואן, בו נחתה פלוסי.

נכון לעכשיו, כל האתרים חזרו לפעילות.

18:58

יו"ר בית הנבחרים של ארצות הברית, ננסי פלוסי, נחתה הערב (ג') בטאיפיי בירת טייוואן, ופתחה את ביקורה במדינה שהקומוניסטים בסין מתארים כ"חבל מורד".

המתיחות באסיה גוברת בצל הביקור של ננסי פלוסי: מה קורה בין סין לטייוואן?
האם ביקור ננסי פלוסי בטייוואן יצית מלחמה בין סין לארה"ב 

על רקע המתיחות הגואה בין ארצות הברית לסין, פלוסי וחברי קונגרס נוספים התקבלו על ידי קבוצה של גורמים רשמיים בטייוואן. קיום הנסיעה נשמר בסודיות ועורר את זעמה של בייג'ינג, מה שהוביל לחששות מפני תגובה צבאית לביקור. הבית הלבן הודיע כי אין לו שליטה על החלטתה של פלוסי לבקר באי, והתעקש שלא חל אף שינוי במדיניות האמריקאית כלפי טייוואן וכלפי הממשלה הסינית.

פלוסי היא הפקידה האמריקאית הבכירה ביותר שביקרה באי מזה 25 שנים. בהצהרה שנשאה זמן קצר לאחר שיצאה מהמטוס, אמרה כי ביקורה נועד לכבד את "המחויבות הבלתי-מעורערת של אמריקה לתמיכה בדמוקרטיה התוססת בטייוואן".

לדברי פלוסי, "הדיונים שלנו עם הנהגת טייוואן יתמקדו באישור מחדש של תמיכתנו בשותפה שלנו ובקידום האינטרסים המשותפים שלנו, כולל קידום חופש ופתיחות באזור ההינדו-פסיפי".

"הסולידריות של אמריקה עם 23 מיליון אנשי טייוואן יותר חשובה היום מתמיד, שכן העולם עומד בפני בחירה בין אוטוקרטיה לדמוקרטיה", הוסיפה. פלוסי הדגישה כי הביקור "לא סותר בשום אופן את מדיניותה ארוכת השנים של ארצות הברית" כלפי טייוואן וסין, ואמר כי ארצות הברית "ממשיכה להתנגד למאמצים החד-צדדים לשנות את הסטטוס קוו".

במאמר שפירסמה ב"וושיגנטון פוסט" מתחה פלוסי ביקורת על פעולותיה של סין בהונג קונג, טיבט ושינג'יאנג, וכתבה כי "ההתעלמות משלטון החוק נמשכת, כשנשיא המדינה שי ג'ינפינג מהדק את אחיזתו בכוח".

פלוסי צפויה להיפגש עם נשיאת טייוואן, צאי אינג-וון ועם חברי בית המחוקקים בטאיפיי. המשלחת האמריקאית צפויה להישאר הלילה בבירה ולקיים מחר פגישות לאורך כל היום, עד הטיסה חזרה לארצות הברית.