חרף אזהרותיה של סין: יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי תבקר בטייוואן

יו"ר ראש בית הנבחרים מתכננת לפגוש פקידים בכירים בטייפיי ומעלה את הסיכויים להגברת המתח מול בייג'ינג

יו''ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי / צילום: Associated Press, J. Scott Applewhite
יו''ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי / צילום: Associated Press, J. Scott Applewhite

יושבת־ראש בית הנבחרים של ארה"ב, ננסי פלוסי, מתכננת לבקר בטייוואן ולהיפגש עם פקידי ממשלה באי בשליטה עצמית שסין טוענת שאמור להיות חלק ממנה, כך אמר אדם המכיר את הנושא. הביקור המתוכנן מעלה את הסיכוי להגברת המתיחות בין ארה"ב וסין. 

האם ביקור ננסי פלוסי בטייוואן יצית מלחמה בין סין לארה"ב|פרשנות

אנשים שפלוסי מתכננת לפגוש בטייוואן קיבלו הודעה על כך שהיא צפויה להגיע, אמר אותו אדם, אם כי חלק מהפרטים עוד לא נקבעו סופית. חלק מהפגישות של פלוסי נקבעו ליום שלישי בערב, אבל רובן נקבעו ליום רביעי, אמר אותו אדם, והוסיף כי הן כוללות אך לא מוגבלות לפגישות עם פקידי ממשלה טאיוואניים.

"היא בהחלט יוצאת לביקור", אמר אותו אדם. "המשתנה היחיד הוא האם תשהה לילה בטייפיי".

הנסיעה כמעט בוודאות תכעיס את בייג'ינג, שהזהירה נגד ביקור של פלוסי בטייוואן ואיימה לנקוט צעדי נגד שלא פירטה מה יהיו במקרה שהביקור יתקיים. בבית הלבן, בינתיים, קוראים להרגעת המצב.

"אין סיבה להשתמש בביקור פוטנציאלי כדי להצדיק או להצית משבר או סכסוך", אמר לעיתונאים ביום שני ג'ון קירבי, מתאם התקשורת בנושאי אסטרטגיה של המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן.

פלוסי נחתה ביום שני בסינגפור, התחנה הראשונה בביקור שלה באסיה, בזמן שסין ביצעה תרגילים צבאיים לא רחוק מהאי, לרגל יום השנה לייסוד הצבא הסיני.

אתמול (ב'), פלוסי וארבעה חברי קונגרס דמוקרטים אחרים פגשו את ראש ממשלת סינגפור לי סיין לונג, שדיבר על חשיבות היציבות ביחסי ארה"ב־סין לשלום ולביטחון באזור, על־פי הצהרה כתובה שפרסם אחר־כך משרד החוץ של סינגפור.

מאוחר יותר נכחה פלוסי בקבלת־פנים סגורה לקהל עם חברי קהילת העסקים האמריקאים בסינגפור. היא לא הגיבה לשאלות כשיצאה מהמקום. בהודעה כתובה ממשרדה נכתב: "כשאנו ממשיכים במסע שלנו באזור, אנו מצפים לפגישות נוספות במדינות שהן שותפות שלנו בקידום חופש ושגשוג באזור הודו והאוקיינוס השקט".

ההודעה, בדומה להכרזה על הנסיעה שפורסמה ביום ראשון, לא הזכירו את טייוואן בשם. ביום ראשון נכתב ממשרדה של פלוסי כי היא תוביל משלחת שתכלול פגישות בפרופיל גבוה במלזיה, ביפן ובדרום קוריאה. 

"מי שמשחקים באש - יישרפו ממנה"

ממשלת טייוואן, שלעתים קרובות נמנעת מלהכריז על ביקורים בפרופיל גבוה, התחמקה משאלות בנוגע לפלוסי. ועדיין, משרד החוץ הסיני חזר ביום שני על איומים מוקדמים שהזהירו את פלוסי לא לעשות עצירה בטייוואן.

דובר המשרד ז'או ליג'יאן אמר בתדריך יומי שגרתי כי הצבא הסיני, צבא שחרור העם, "לא יישב בשקט" אם פלוסי תקיים את הביקור. הוא לא פירט אילו פעולות עלולה סין לנקוט.

בשיחת טלפון בשבוע שעבר בין הנשיא הסיני למקבילו האמריקאי, אמר שי ג'ינפינג לג'ו ביידן כי סין תגן על הריבונות הלאומית שלה, ותיאר זאת כ"רצון הבלתי ניתן לכיפוף של 1.4 מיליארד סינים". "מי שמשחקים באש - יישרפו ממנה", אמר הדובר ז'או בשבוע שעבר, כשהקריא את תמלול של השיחה.

ביידן, מצידו, אמר לנשיא הסיני כי מדיניות ארה"ב בנוגע לטייוואן לא השתנתה, והדגיש כי וושינגטון מתנגדת לשינויים חד־צדדיים בסטטוס־קוו.

כמו כן הדגיש הנשיא האמריקאי את עצמאות הקונגרס, כך אמר קירבי מהבית הלבן.

קירבי מתח ביקורת על "הרטוריקה הלא אחראית" של סין, ואמר כי ארה"ב תבטיח את ביטחונה של פלוסי במהלך הביקור. עם זאת, הוא טרח להוסיף כי הביקור, אם יתרחש, לא מהווה הפרה של תקדימים.

"אנו דוחקים בסין, אם היא תיסע, לראות את זה בדיוק כמה שזה: לא שום דבר חדש. לא שינוי במדיניות, וודאי שלא ביקור חסר תקדים על־ידי יושבת־ראש בית הנבחרים", אמר. 

כאב ראש לממשל ביידן

האפשרות לעצירה של פלוסי ומשלחתה בטייוואן יוצרת כאב ראש לממשל ביידן. אם המשלחת של פלוסי תחליט לוותר על ביקור באי, אפשר לצפות שמחוקקים רפובליקאים ימתחו ביקורת על הדמוקרטים על הנסיגה שלהם; אבל אם היא תקיים את הביקור, עולה הסכנה להגברת המתח בין סין לארה"ב.

יותר ויותר חברי קונגרס חוששים שסין תתקוף את טייוואן, וכשפלוסי נשאלה לפני שבועיים איך תרתיע ארה"ב את סין מפעולה כזו, היא הדגישה כי חשוב "להפגין תמיכה בטייוואן".

אסיה היא אחד מתחומי ההתעניינות של פלוסי מאז שהחלה בדרכה בקונגרס לפני יותר מ־30 שנה. לעתים קרובות היא התבטאה לגבי הפרת זכויות האדם בסין. פלוסי פרשה דגל של מפגינים בכיכר טיאננמן ב־1991, שנתיים אחרי שהצבא הסיני מחץ הפגנות בעד דמוקרטיה שם. ב־2015, בייגי'נג הרשתה לה לבקר בטיבט הנשלטת על־ידי סין - ויתור נדיר, בייחוד בהתחשב ביחסים הממושכים שלה עם הדלאי לאמה, המנהיג הטיבטי הגולה.

בייג'ינג טוענת כי טייוואן היא טריטוריה סינית, ומאיימת להשתמש בכוח כדי לכבוש בחזרה את האי, שכיום נהנה משלטון דמוקרטי ומשתף פעולה עם ארה"ב כבר שנים ארוכות.

ההגעה של פלוסי לאסיה קורית במקביל ליום השנה לייסוד צבא שחרור העם. בעוד שהצורך במודרניזציה של הצבא בוטא על־ידי הנשיא שי ושר הביטחון הסיני וויי פנגהה במילים שאמרו, סין דיברה גם דרך אמצעים צבאיים אחרים הקשורים לאירוע.

בשבת, הטלוויזיה הלאומית הסינית שידרה סרטונים של צי ספינות סיניות יורות פגזים בים סין הדרומי, אחד מכמה תרגילים באש חיה שנערכו באזור בשבוע האחרון, בזמן שנושאת המטוסים יו.אס.אס רונלד רייגן מפליגה לכיוון המים האלה. אחד התרגילים הצבאיים הסיניים נערך במים קרוב לפינגטן, הנמצא קרוב למחוז פוג'יאן, מול טייוואן.

האימונים האלה יימשכו לפחות עד יום רביעי, כך נאמר בהצהרות רשמיות שהועלו לאתר של רשות הבטיחות הימית של סין.