בחירות | טור סופ"ש

האתגר של ליברמן, קרב ההישרדות של שקד ועד מתי כולם יחכו לגדי איזנקוט?

בכחול לבן וביש עתיד מעריכים כי הרמטכ"ל לשעבר איזנקוט יודיע בקרוב מאוד לאיזו מהן הוא מצטרף • שר האוצר ינסה למנף את המשבר הכלכלי ולייצר אלקטורט נוכח ירידתו בסקרים • ומפלגת הרוח הציונית סופגת משני הצדדים ותידרש להכריע - כן או לא נתניהו

גדי איזנקוט, יאיר לפיד, בני גנץ / צילום: גלעד קוולרצ'יק, קובי גדעון-לע''מ, אלכס קלומויסקי
גדי איזנקוט, יאיר לפיד, בני גנץ / צילום: גלעד קוולרצ'יק, קובי גדעון-לע''מ, אלכס קלומויסקי

בשתי מפלגות במרכז המפה, 31 חברי כנסת, מחכים לאדם אחד: הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט. האם יבחר בגנרל שכמותו, יצטרף לכחול לבן ויסייע בהפיכתה למפלגת שלטון: ראש הממשלה גנץ, שר החוץ סער ושר הביטחון איזנקוט? או שיבחר במפלגה השנייה בגודלה ויהיה לשר הביטחון של לפיד? חלק מאנשי כחול לבן כבר מגחכים: "מעולם לא חיכו רבים כל כך למעטים כל כך", אמרו השבוע במפלגה. ובכל זאת הם מחכים.

למרות שהערך האלקטורלי שלו לא הוכח בסקרים, ואיש לא יודע לומר מה עמדותיו, איזנקוט נחשב ל"נכס" לאגף המרכז־שמאל, חובב הגנרלים, שמחזר בהצעות לתפקידים שטרם הושגו. איזנקוט מצדו מגיע לפגישות, אוסף הצעות וימסור את הודעתו ככל שערכו יעלה. עד עכשיו נפגש עם ראש הממשלה לפיד והשרים טרופר וסער ואפילו עם ח"כ מתן כהנא שהציע לו להצטרף אליו כצלע שלישית. איזנקוט יכול להכריע סמוך להגשת הרשימות בספטמבר אך בכחול לבן וביש עתיד מעריכים כי יעשה זאת בקרוב מאוד.

מחול המסרים

בינתיים, בכחול לבן־תקווה חדשה יצאו בקמפיין, סרטונים וראיונות בכל פלטפורמה אפשרית. המטרה, לנקות שאריות עבר מישיבה בממשלה עם נתניהו, שעשויה להבריח מנדטים ללפיד - וגם לנסות ולמצב את גנץ ראש בראש מולו. מנגד לפיד, שאין עליו חובת הוכחה, דווקא מסיט את האש מנתניהו אסטרטגית כדי לא לחזק אותו.

כחול לבן מנסה למצב עצמה כמי שיכולה להרכיב ממשלה עם החרדים בעוד ללפיד יש "תקרת זכוכית", לפיד מצדו יוצא אחרי חודש בתפקיד ראש הממשלה בקמפיין ממשלת אחדות רחבה (המזכיר מאוד את זה של כח"ל) ומסמן את הרשימה המשותפת כקו אדום. עד לשבוע האחרון לא עסק בקמפיין גרידא, אלא בהתאמתו לתדמית ראש הממשלה ובנה את תדמית המדינאי.

בשבוע הראשון בתפקיד יצא לפגוש את הנשיא מקרון בצרפת, לאחר מכן אירח את נשיא ארה"ב ביידן בישראל והשבוע קפץ לארוחת צהריים בארמון המלוכה של עבדאללה בירדן. בין לבין החמיר את הטון כלפי רוסיה, מה שנתפס כטעות מדינית. אבל המנדטים עלו בארבעה ברוב הסקרים וביש עתיד מרוצים. "רק ימים יגידו אם פעל נכון", אמרו בסביבתו, "אבל הוא פעל לפי צו מצפונו". יש גם מי שטוענים שבציבור האוקראיני־רוסי בישראל התקיפות של לפיד כלפי רוסיה תועיל לו אלקטורלית.

בכחול לבן אמרו השבוע כי מי שמנהל את הקמפיין הם אנשי גנץ מהבחירות הקודמות, לתקווה חדשה יש מקום בשולחן אך את הקו מכתיב גנץ. "אין יותר קוקפיט", אמר בכיר במפלגה, "בני עומד בראש ובני מחליט". במפלגה מינו את השרה פרקש הכהן לנסח מצע כלכלי נוכח משבר יוקר המחיה הכולל חינוך חינם לגיל הרך להורים עובדים, שדרוג הרפורמה בייבוא ועוד. דופן הימין הכלכלי שהצטרפה בינתיים מתקווה חדשה צפויה לתת את הטון גם במצע בניקוי שני נושאים היקרים ללבו של גנץ: החקלאות והפנסיות הצבאיות.

האפשרויות של ליברמן

בינתיים, המשבר הכלכלי לא מחכה ובדינמיקה המוכרת משבר רודף משבר. לפיד הודיע שפתר את משבר הלחם, אך מיד עלה לטונים גבוהים המשבר מול המורים לקראת חתימת הסכם חדש. שר האוצר מפחית לקראת סוף השבוע את המס על בנזין, אך לפתחו גם משבר העסקת הגננות במעונות היום וההתייקרות הצפויה גם שם וכמובן הנסיקה במחירי החשמל. תקופת הבחירות עד אחד בנובמבר בתוספת 45 ימים לכל הפחות עד להרכבת ממשלה יכולה להיות הזדמנות עבור ליברמן או שחיקה כפי שהייתה לכחלון.

האתגר של ליברמן: להפוך לימונים ללימונדה ולנסות לייצר אלקטורט נוכח ירידתו בסקרים, ויש לו שלוש אפשרויות. האחת, לשמור על תדמית "שומר הקופה", אנטי פופוליזם הוא יכול להסתתר מאחורי המדיניות המומלצת של הפקידות באוצר במשך שלושה חודשים, להציע פתרונות בדמותם נוסח ההצעה למורים ולתת לגל לחלוף.

יש שתי בעיות בדרך זו. מצד אחד מנכ"ל האוצר רם בלניקוב, המוציא והמביא עבור השר, פוזיציה שכוללת גם חיכוכים עם ראשי האגפים. מהצד השני נמצא ראש הממשלה לפיד שיעדיף פתרונות שירצו את הציבור ולא קמפיינים מצד הליכוד והחרדים על יוקר המחיה.

האפשרות השנייה פשוטה: כלכלת בחירות. לפתוח את הכיס ולמנוע ביקורת מצד שותפיו לממשלה ומתחריו על המנדטים כפי שהשמיעו נגדו השבוע בזה אחר זה יו"ר מרצ וחברי מפלגת העבודה. כחלון שבחר בדרך הזו סיים את דרכו הפוליטית כשהוא מוכה וחבול. בדרך הזו גם יאבד את נערי האוצר שלא יהססו להקשות עליו בכל משבר שיבקש לפתור.

דרך האמצע אם כן תהיה לבחור את המשבר שאותו הוא פותר ועל גליו הוא נישא אל הקלפי. כך פעל כחלון בשלוש השנים הראשונות לכהונתו וזכה לשבחים. היתרון: ברגע שיהיה במערכת יחסים טובה עם ראשי האגפים ואנשיו במשרד הם יתנו לו לצורך פתרון סוגיות ממוקדות את מה שיצטרך כדי לצאת גדול.

ההימור של שקד והנדל

מפלגת הרוח הציונית יצאה השבוע לאוויר העולם בייסורים: בלי צפי לעבור את אחוז החסימה, כשמימין ומשמאל החלו לנגח אותה כדי להותיר את הנדל ושקד הרחק מאחור. השניים חתמו על מסמכי האיחוד מחויכים, אירוע ההשקה היה נלהב והאולם היה מלא תומכים, אך ההימור גבוה: ככל שינסו לשמור על המסר המורכב עליו הסכימו - ממשלה רחבה גם תחת נתניהו - כך תגדל המתקפה. על הנייר למוצר החדש אמורים להיות קונים: מצביעי ציונות דתית וימין ממלכתי שלא רוצים את סער משולב עם גנץ ולא רוצים את סמוטריץ' משולב בבן גביר. אך הסוקרים טוענים אחרת.

לא סתם הציונות הדתית בראשות סמוטריץ' (השותף לשעבר) הייתה הראשונה לתקוף: "העריקה הסופית שלה מהמחנה הלאומי והימין והבחירה שלה לחבור ליועז הנדל, שמתנגד לממשלת ימין בראשות נתניהו, דבר שיוביל שוב להקמת ממשלת שמאל עם המפלגות הערביות תומכות הטרור". בסביבת סמוטריץ' מאמינים כי שקד והנדל מכוונים את הקמפיין נגד המפלגה המאוחדת עם בן גביר.

בבוקר כבר הצטרפו גם אנשי כחול לבן בקמפיין מוכוון מטרה מהצד השני: "הצבעה לרוח הציונית היא הצבעה לנתניהו. העובדות הן שהשרה שקד ניסתה כבר לייצר ממשלה צרה בראשות נתניהו בכנסת הזו" (אורית פרקש הכהן). כככל שהנדל ירצה לברוח מזיהוי עם ממשלה של נתניהו, שקד תבסס זאת וכך או כך הם יידרשו להבהיר הפעם לאן פניהם. מי שקיווה שמערכת הבחירות הזו תהיה פחות ביבי/רל"ב מתבדה ככל שהימים נוקפים. עקב אכילס של שקד והנדל הוא לב העניין הפוליטי.