ארגונים פרו־ישראליים נכנסים לפריימריז הדמוקרטיים כדי להביס פרוגרסיבים המותחים ביקורת על ישראל

ההצבעה במישיגן ב־2 באוגוסט נמצאת באור הזרקורים, כשאיפא"ק תומכת במועמדת דמוקרטית מתונה נגד היריב היהודי הפרוגרסיבי הניצב מולה

היילי סטיבנס, הנציגה הדמוקרטית שמקבלת תמיכה מהארגון הפרו-ישראלי איפא"ק במרוץ לפריימריז / צילום: Associated Press, Paul Sancya
היילי סטיבנס, הנציגה הדמוקרטית שמקבלת תמיכה מהארגון הפרו-ישראלי איפא"ק במרוץ לפריימריז / צילום: Associated Press, Paul Sancya

ארגונים פרו־ישראליים מוציאים מיליוני דולרים בפריימריז לקראת הצבעות בקונגרס השנה, התערבות שנועדה להתנגד למועמדים פרוגרסיביים שנבחרו בשנים האחרונות לקונגרס ולעתים קרובות מתחו ביקורת על היחסים בין ישראל לארה"ב.

ארגון הלובי החזק איפא"ק (American Israel Public Affairs Committee), הקים את United Democracy Project, וועדת תמיכה פוליטית (super PAC) ספציפית כדי להשפיע על הפריימריז השנה, והוציא בינתיים 23 מיליון דולר על המועמדים שבחר, כך נמסר מהארגון. ארגון אחר, Democratic Majority for Israel, הוציא גם הוא כסף כדי להביס פרוגרסיבים בפריימיריז השנה אבל שלא בדומה לאיפא"ק לא תומך ברפובליקאים. בארגון המזוהה עם נטיות ליברליות יותר J Street, שלעתים מתח ביקורת על ממשלת ישראל בגלל יחסה לפלסטינים, תומכים במועמדים פרוגרסיביים.

המימון של UDP ו־DMFI מרגיז את הפרוגרסיבים, כולל כמה ארגונים פרוגרסיביים יהודים כמו J Street, הרואים בזרימת כסף ליריביהם חלק ממאמץ נרחב יותר להקהות ביקורת על ישראל. "זה ממש מסוכן לדמוקרטיה", אמרה נינה טרנר, לשעבר סנאטורית מאוהיו שניסתה מוקדם יותר השנה להתמודד מול חברת בית הנבחרים שונטל בראון (דמוקרטית מאוהיו) מוקדם יותר השנה. "המועמדים נבחרים בחדרי ישיבות של מנהלים במקום על ידי האנשים".

נציגה של בראון לא הגיבה לבקשות תגובה.

דובר ה־UDP פטריק דורטון הגן על גישת הארגון לתמיכה במועמדים. "היה חשש גובר בקהילה הפרו־ישראלית ממספר מטריד של מועמדים עם דעות אנטי־ישראליות קיצוניות שרצים לתפקיד בקונגרס", אמר.

הוצאה חיצונית לקידום מועמדים פוליטיים אינה מוגבלת לארגונים פרו־ישראליים, וארגונים דומים מכל הקשת הפוליטית שופכים כסף למדינות ומחוזות שונים לקידום מטרות שונות ומגוונות. ובכל זאת, UDP היא שחקנית גדולה: על פי הארגון הלא מפלגתי Open Secrets, העוקב אחר כסף בפוליטיקה, מדובר בארגון השני מבחינת הוצאות בין כל ה־super PACs המעורבים בבחירות האמצע השנה.

שישה מתוך שבעה המועמדים בהם תמכה UDP ניצחו במירוצים

מתוך שבעה מועמדים לקונגרס ונציגים מכהנים הרצים לכהונות נוספות ש־UDP תמכה בהם בינתיים בבחירות פריימריז ובחירות שהתקדמו בסיבוב שני (runoff), שישה ניצחו במירוצים. כעת מגיעה הוצאת הכסף של UDP לשיא אחרי חודשים רבים בהצבעה בפרברי דטרויט, כשמישיגן עושה בחירות לפריימריז ב־2 באוגוסט.

ב־UDP הוציאו יותר מ־3 מיליון דולר לסילוק חבר בית הנבחרים אנדי לווין (דמוקרט ממישיגן), שהוא יהודי ומתח ביקורת על ישראל. בגלל שינויים במחוזי הבחירה, לווין מתמודד שוב נגד עמיתתו חברת בית הנבחרים הדמוקרטית היילי סטיבנס, מועמדת מתונה שנבחרה כבר פעמיים. ב־2018, נבחרה במחוז שבו ניצח שנתיים קודם לכן טראמפ הרפובליקאי. היא אמרה שהיא תומכת ביחסים חזקים בין ארה"ב לישראל.

הסקרים מראים שלווין מפגר אחרי סטיבנס.

ויכוח על חלוקת השטחים

לווין הוא פרוגרסיבי שנבחר כבר פעמיים ומשך את זעמה של איפא"ק בגלל עמדות המדיניות שלו לגבי ישראל. בספטמבר הגיש הצעת חוק לקידום פתרון שתי מדינות לסכסוך הישראלי פלסטיני, שמטפלת בשאלה איך או האם לחלק את השטח בין שני עמים. איפא"ק האשימה את לווין בכך שהציע שכל מזרח ירושלים תועבר לשליטה פלסטינית במסגרת הפתרון שהציע.

חלקים גדולים בקהילייה הבינלאומית מתייחסים למזרח ירושלים, שאוכלוסייה פלסטינית גדולה מתגוררת בה, כחלק מהשטחים הפלסטיניים, אם כי כל ירושלים נשלטת על ידי ישראל. ב־J Street אמרו שההאשמה של איפא"ק שגויה ודובר של לווין אמר שהצעת החוק שלו לא משרטטת קווים אבל מוזכר בה שמזרח ירושלים "כבושה" כיום על ידי ישראל.

המדיניות האמריקאית צריכה לתמוך ב"זכויות אדם לפלסטינים וביטחון אמיתי לישראלים, שיש להם זכויות לחיות בלי פחד מאש רקטות קטלנית", כתב לווין בציוץ בטוויטר במאי שנה שעברה. "אנחנו חייבים להודות שהסטטוס קוו לא מגן על אף צד ולבחון את המדיניות שהביאו אותנו למצב הזה".

ביוני 2021 הגן לווין על חברת בית הנבחרים אילהאן עומאר (דמוקרטית ממינסוטה), פרוגרסיבית ומבקרת קולנית של ישראל, לאחר שריככה התבטאות קודמת שלה בה היה נראה שהיא משווה בין פעולות ארה"ב וישראל לפעולות ארגוני הטרור. "היא הבהירה שהיא לא מתכוונת לכך שארה"ב וישראל הן כמו טליבאן וחמאס", כתב לווין בטוויטר. "למה לקפוץ על הרעיון הזה אלא אם המטרה היא לשרת מטרות אחרות או להמשיך בספורט החולני של להתקיף את חברת הקונגרס עומאר?"

מארשל וויטמן, דובר של איפא"ק, אמר שהארגון מתנגד ללווין בגלל שהוא מטיל "את האשמה העיקרית בסכסוך הישראלי־פלסטיני על ישראל".

דמוקרטים הנהנים מתמיכת איפא"ק

ההוצאה על פרסומות טלוויזיה במימון UDP היא נקודת סכסוך משמעותית בין לווין וסטיבנס. בדיבייט לקראת הבחירות למחוז הקונגרס ה־11 של מישיגן, בעיר פונטיאק, מוקדם יותר השנה, ביקש לווין מסטיבנס שתסביר לו למה היא זוכה לתמיכה של איפא"ק, ארגון שתמך בחלק מהרפובליקאים שהצביעו להפוך את תוצאות הבחירות של 2020.

סטיבנס אמרה שישנם דמוקרטים רבים שנהנים מתמיכת איפא"ק. "התמיכה הזו נוגעת רק לחברי קונגרס התומכים בישראל, ואני גאה לתמוך במדינה היהודית ללא סייג", אמרה בדיבייט.

חלק מתומכיה של סטיבנס מסתכלים מעבר לחילופי הדברים האלה. ג'ואל שמידט, אדריכל מקומי שבעבר הצביע לרפובליקאים, אמר שהוא תומך בלווין בגלל עמדתו הפרוגרסיבית לגבי שינוי האקלים והגבלת השימוש בנשק בארה"ב.

הפרסומות של UDP מבליטות את פועלה של סטיבנס בזמן ממשל אובמה, תמיכתה בזכויות ההפלה והתנגדותה לממשל טראמפ.

עוד super PAC שמורכב מאנשי סגל דמוקרטים וותיקים ומגייסי כספים, Democratic Majority for Israel, החל להשקיע במירוצים לבחירות ב־2020 כדי לקדם מועמדים שאין ברקורד שלהם דברי ביקורת נגד ישראל.

"אנחנו מאמינים שלישראל זכות קיום וזכות להגן על עצמה ואנשים שמשמיעים עמדות קונקרטיות נגד זה הם האנשים שאנו כנראה נתנגד להם", אמר דובר DMFI מארק מלמן.

ברני סנדרס דחק במפלגות לדחות את התרומות

באילינוי, הוציאה DMFI יותר מ־500 אלף דולר כדי לעזור לחבר בית הנבחרים שון קסטן להביס את חברת בית הנבחרים מרי ניומן, פרוגרסיבית, על ידי הרצת פרסומות התוקפות אותה באיזור הפרברים של שיקגו קרוב לנייפרוויל.

בביקורת נגד ארגונים התומכים בישראל, שלח הסנאטור ברני סנדרס (עצמאי מוורמונט) מכתב ליושב הראש של הוועדה הלאומית של המפלגה הדמוקרטית ג'יימי הריסון בו דחק במפלגה לדחות תרומות שנותנים super PACs בפריימריז של המפלגה הדמוקרטית. בוועדה הלאומית של המפלגה הדמוקרטית לא הגיבו לבקשת תגובה.

ארגונים פרוגרסיביים לא מתחו ביקורת דומה על איפא"ק ועל DMFI בעקבות ההוצאות שלהם. "לרוב המצביעים אין מושג מאיפה מגיע הכסף הזה, מי משלם על זה", אמר לוגן ביירוף, דובר J Street.

ב־UDP עזרו למועמד גלן אייבי לנצח פריימריז צמודים במרילנד מוקדם יותר החודש, שם הביס את חברת בית הנבחרים לשעבר דונה אדוורדס, שהחזיקה במושב המייצג את מרילנד.

אייבי המעיט בחשיבותם של ארגונים כמו איפא"ק ואמר שהם קיימים כבר עשרות שנים וימשיכו לשחק תפקיד בהצבעות חשובות.

אדוורדס, שהתבטאה לפני הבחירות, אמרה שההוצאה על ידי UDP התומך בישראל מטה את המירוץ נגדה. לגבי איפא"ק, אמרה "הארגון הזה צריך להסתלק כי הוא אנטי־דמוקרטי. הוא מנסה לשנות את רצונם של האנשים".

מרסלין מאונד, ברמנית יהודייה בת 29 שלאחרונה עברה להתגורר במרילנד, אמרה שהיא לא תומכת בהוצאות של super PACs פרו־ישראליים שמנסים להשמיע על תוצאות של בחירות פריימריז. "זה שיש לי מורשת יהודית לא אומר באופן אוטומטי שאני נמצאת בצד מסוים. לא נוח לי עם מה שקורה לעם הפלסטיני", אמרה מאונד.