קרן המטבע העולמית: רוסיה מתמודדת עם הסנקציות טוב מהצפוי

קרן המטבע הבינלאומית עדכנה את תחזית התכווצות הכלכלה הרוסית מ־8.5% ל־6% השנה • הסיבה: מחירי הנפט והגז שזינקו לאחר הפלישה לאוקראינה • עם זאת, בקרן צופים כי הכלכלה הרוסית תתכווץ ב-2023 בחדות יותר מהתחזיות הקודמות

ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה / צילום: Shutterstock, 42nd Street in Manhattan
ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה / צילום: Shutterstock, 42nd Street in Manhattan

רוסיה מתמודדת באופן טוב מהצפוי עם הסנקציות שהוטלו עליה בעקבות פלישתה לאוקראינה. כך הודיעה אתמול (ג') קרן המטבע הבינלאומית, שעדכנה את תחזית התכווצות הכלכלה הרוסית מ־8.5% ל־6% השנה. מנגד, הקרן מעריכה כי כלכלת רוסיה תתכווץ ב־3.5% ב־2023, עלייה משמעותית מ־2.3% שהם צפו באפריל.

● הבנק המרכזי של רוסיה הוריד את הריבית; פגיעת הסנקציות קטנה מהצפוי 
● קרן המטבע חותכת את תחזית הצמיחה העולמית: "הכלכלה קודרת ולא יציבה" 
● העדכון השלישי של קרן המטבע בתוך שנה מוכיח: התחזיות שוות כקליפת השום| פרשנות

"מחירי הנפט והמוצרים שאינם קשורים לאנרגיה עלו ברמות גבוהות מהצפוי", הודו בקרן המטבע. מחירי הנפט השנה אכן עברו טלטלות רבות. מ־80 דולר לחבית ברנט, המחיר זינק בשל השפעות המלחמה באוקראינה ל־129 דולר במרץ. הבוקר, מחיר חבית ברנט עמד על כ־105 דולר. מנגד, מחיר הגז הטבעי באירופה זינק מ־84.5 אירו למגה־וואט שעה ב־6 ביוני לשיא שהתרחש ממש היום: 223.85 אירו למגה־וואט שעה לחוזים לחודש אוגוסט.

לדברי קרן המטבע, הביקוש המקומי מהווה גיבוי חלקי מול השפעות העיצומים על מוסקבה, כאשר גם ההשפעות על שוק התעסוקה הרוסי הן פחותות מהצפוי. "זה בכל זאת מיתון די משמעותי בשנת 2022", אמר הכלכלן הבכיר של קרן המטבע, פייר אוליבייה גורינשה, לסוכנות אי.אף.פי. גורינשה אף פרגן לבנק המרכזי הרוסי ולמקבלי ההחלטות במוסקבה. "הם הצליחו למנוע בהלה בנקאית או התמוטטות פיננסית בגלל הסנקציות".

התחזית המשופרת בנוגע לרוסיה התפרסמה בזמן שקרן המטבע חתכה את תחזיות הצמיחה העולמית ל־2022 ול־2023 כאחד. הקרן צופה שהכלכלה העולמית תצמח השנה ב־3.2%, לפני שתאט ל־2.9% ב־2023. מי שמושכות כלפי מטה אלו דווקא ארה"ב, סין והודו. תחזית התמ"ג של ארה"ב ירדה ל־2.3% מתחזית קודמת של 3.7%, כאשר כלכלת סין צפויה לצמוח השנה ב־3.3% בלבד - השיעור הנמוך ביותר מזה ארבעה עשורים למעט התפרצות הקורונה. בה בעת, תחזית הצמיחה של הודו ירדה ב-0.8% ל־7.4% מתחזית קודמת של 15.4%.