המשבר בהייטק: פייבר ואאוטבריין הישראליות הודיעו על פיטורי עובדים

פייבר מפטרת 60 עובדים, כמחציתם בישראל • חברה נוספת שמצמצמת את מצבת העובדים שלה היא אאוטבריין, שפיטרה 38 עובדים מתוך כ-1,100 ברחבי העולם • פייבר: "במהלך החודשים האחרונים החלטנו להתמקד בעסקי הליבה שלנו ובשיפור מבנה ההוצאות של החברה על מנת לחזק ולהבטיח את מגמת הצמיחה בהכנסות והשיפור ברווחיות"

מיכה קאופמן, מנכ''ל פייבר / צילום: באדיבות Fiverr
מיכה קאופמן, מנכ''ל פייבר / צילום: באדיבות Fiverr

לאחר שחתכה את תחזית ההכנסות השנתית שלה ואחרי שמחיר המניה שלה חזר לרמות של לפני הקורונה - חברת פייבר מפטרת עובדים. החברה, שפיתחה זירת מסחר לפרילנסרים, העסיקה בסוף השנה שעברה 787 עובדים, מתוכם 580 בישראל, לאחר גידול בשיעור דו-ספרתי במספר העובדים באותה שנה. כעת היא מפטרת 60 עובדים, כמחציתם בישראל - כלומר כ-8% מכלל העובדים שלה (ושיעור נמוך יותר מעובדיה בישראל).

לפני כחודשיים, עם פרסום דוחות הרבעון הראשון, פייבר הפחיתה את התחזית השנתית בשל סביבת המאקרו-כלכלה הלא ודאית. החברה עדכנה שתסיים את שנת 2022 עם הכנסות של 345-365 מיליון דולר, צמיחה של עד 23% ביחס לשנת 2021, בעוד שהתחזית הקודמת הייתה לצמיחה של עד 27%. ה-EBITDA המתואם השנתי (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) יירד בהשוואה לשנה הקודמת, ל-10-17 מיליון דולר, לעומת 22.9 מיליון דולר ב-2021.

פייבר: "החלטנו להתמקד בעסקי הליבה שלנו"

מניית פייבר צנחה מאז השיא שרשמה בפברואר 2021 ב-89%. פייבר נהנתה ממומנטום חיובי בתקופת המגפה, משום שהפתרונות שלה מאפשרים עבודה מרחוק והתאימו לכללי הריחוק החברתי. עם זאת, על רקע שינוי בטעמי המשקיעים - המעבר לחברות ערך על-פני חברות צמיחה בשל העלייה באינפלציה ובריבית - וגם בעקבות הפחתת התחזית של החברה עצמה, מניית פייבר שינתה כיוון. נכון להיום מחיר המניה, כ-34 דולר, דומה למחיר שבו היא נסחרה באפריל 2020. בשיא, שווי השוק של פייבר היה למעלה מ-10 מיליארד דולר וכיום הוא 1.3 מיליארד דולר.

חברה נוספת שמצמצמת את מצבת העובדים שלה היא אאוטבריין , שמספקת המלצות תוכן. החברה פיטרה 38 עובדים מתוך כ-1,100 ברחבי העולם, רובם לא בישראל, כלומר בסך-הכול 3% מכלל העובדים. אאוטבריין הונפקה בקיץ שעבר ומאז איבדה 73% מערכה, והיא נסחרת בשווי של 303 מיליון דולר.

מפייבר נמסר בתגובה: "במהלך החודשים האחרונים החלטנו להתמקד בעסקי הליבה שלנו ובשיפור מבנה ההוצאות של החברה על מנת לחזק ולהבטיח את מגמת הצמיחה בהכנסות והשיפור ברווחיות, תוך כדי התאמה לשינויים המאקרו-כלכליים. השבוע אנו משלימים שורה של צעדי התייעלות נוספים הכוללים צמצום של כ-60 עובדים (כמחציתם בישראל) במשרדי החברה ברחבי העולם. אנו מוקירים את עבודתם ותרומתם של עובדים אלו להצלחתנו ורוצים להודות להם על דרכם עימנו. החברה עושה כל מאמץ על מנת לסייע להם בתהליך זה ובהמשך דרכם".