שיכון ובינוי אנרגיה תנסה להנפיק השבוע לפי שווי מופחת

הנפקת המניות הראשונית (IPO) של חברת שיכון ובינוי אנרגיה (שו"ב אנרגיה) אמורה לצאת לדרך עד סוף השבוע הנוכחי • במסגרת המגעים מול הגופים המוסדיים, צפוי שווי החברה לרדת לטווח נמוך יותר של 2.5-2.9 מיליארד שקל לפני הכסף, ובכך להשפיע גם על מספר המניות שיונפקו ועל המחיר בהנפקה

דידי פז, מנכ''ל שיכון ובינוי אנרגיה / צילום: יח''צ
דידי פז, מנכ''ל שיכון ובינוי אנרגיה / צילום: יח''צ

הנפקת המניות הראשונית (IPO) של חברת שיכון ובינוי אנרגיה (שו"ב אנרגיה) בבורסה נמצאת בישורת האחרונה, והיא אמורה לצאת לדרך עד סוף השבוע הנוכחי (ככל הנראה ביום ה') בכפוף לתנאי השוק והשגת הסכמות עם הגופים המוסדיים על שווי החברה, שטרם נקבע באופן סופי. 

שו"ב אנרגיה נמצאת בבעלותה המלאה של קבוצת שיכון ובינוי, שבשליטת נתי סיידוף. בסוף חודש מאי השנה פרסמה שו"ב אנרגיה תשקיף לגיוס של 750 מיליון שקל, בהנפקת 20% ממניותיה לפי שווי חברה של 3 מיליארד שקל לפני הכסף.

עם זאת, במסגרת המגעים מול הגופים המוסדיים, צפוי שווי החברה לרדת לטווח נמוך יותר של 2.5-2.9 מיליארד שקל לפני הכסף, ובכך להשפיע גם על מספר המניות שיונפקו ועל המחיר בהנפקה. ההנפקה צפויה להיות מובטחת בחלקה (25%) בחיתום על ידי קונסורציום חברות בראשות ברק קפיטל חתמים.

כאמור, היום האחרון להשלמת ההנפקה נקבע ל-28 ביולי, וזאת מאחר שקבוצת שיכון ובינוי מתכננת לפרסם את דוחותיה הכספיים לרבעון השני ב-13 באוגוסט. בשבועיים שלפני פרסום הדוחות מפסיקים החברה ונושאי המשרה בה לסחור במניותיה, כדי למנוע האשמות אפשריות לשימוש במידע פנים.

גם הנפקה של חברה בת חוסה תחת מגבלות אלו, ומשום כך, אם לא תושלם ההנפקה עוד השבוע, היא תידחה לתקופה מאוחרת יותר בהמשך השנה, כך שמטרת הקבוצה תהיה לסיים השבוע את ההנפקה, אשר תסיר מצווארה נטל חוב כבד המשויך לפעילות האנרגיה.

לקראת השלמת ההנפקה דיווחה שיכון ובינוי, כי בכפוף להצלחתה היא תמיר הלוואות בעלים בסכום של 400 מיליון שקל למניות החברה הבת. זאת, מתוך הלוואות שהעמידה לשו"ב אנרגיה במועדים שונים לצורך פעילותה השוטפת בסך כולל של כ-1 מיליארד שקל.

מועד הפירעון של יתרת ההלוואה, בסך כ-600 מיליון שקל, יהיה המאוחר מבין: 24 חודשים לאחר מועד הפירעון החלקי שיבוצע באמצעות תמורת ההנפקה כאמור; או 48 חודשים לאחר המועד כאמור.

לא הצליחה להשלים הנפקה אשתקד

יש לציין כי אשתקד ביקשה שו"ב אנרגיה להשלים הנפקה לפי שווי של יותר מ-5 מיליארד שקל לפני הכסף, אולם בהמשך הסכימה להפחיתו ל-3.5 מיליארד שקל, לאחר שחברת פז דחתה הצעת מיזוג עם שו"ב אנרגיה לפי שווי זה. עם זאת, גם בשווי הנמוך יותר לא הצליחה שיכון ובינוי להשלים את הנפקת החברה הבת.

שו"ב אנרגיה עוסקת בייזום, הקמה ותפעול של פרויקטים לייצור אנרגיה בטכנולוגיה פוטו-וולטאית, בגז טבעי, ובטכנולוגיה תרמו-סולארית. לחברה פעילויות בישראל, ברומניה, באיטליה, בטקסס ובקליפורניה. לחברה פרויקטי אנרגיה מניבים, בהקמה ולקראת הקמה ובייזום מתקדם, בהיקף של 4.2 ג'יגוואט (כולל שותפים). מתוכם, עומד חלקה של החברה על 2.8 ג'יגוואט. 

מוקדם יותר החודש מונה דוד (דידי) פז למנכ"ל שו"ב אנרגיה. טרם המינוי כיהן פז כמנהל התפעול הראשי (COO) של קבוצת שיכון ובינוי.