הבורסות שינו כיוון, אך הפעילים חוששים: "גלישה למיתון תוביל לגל נוסף של ירידות בשווקים"

המדדים המובילים בת"א ובניו יורק עומדים לסגור חודש עם תשואה חיובית של 4%-5%, לאחר המפולות של אפריל-יוני • מור גמל: "מעריכים שנראה ירידות בשווקים בחודשים הקרובים ולתוך 2023, עם פרסומם של נתוני מאקרו שמעידים על היחלשות הכלכלה העולמית"

הבורסה נצבעת באדום / צילום: טלי בוגדנובסקי
הבורסה נצבעת באדום / צילום: טלי בוגדנובסקי

לאחר הירידות החדות שנרשמו בבורסות העולם בחודשים אפריל עד יוני השנה, נראים לאחרונה ניצנים של אופטימיות זהירה בשוקי המניות. החודש האחרון התאפיין בעליות מתונות, שקיזזו חלק מהמפולות שנרשמו בבורסות בעולם, בדגש על וול סטריט, וגם בישראל.

עם זאת מנהלי תיקים בבתי ההשקעות לא ממהרים להתבשם מהעליות האחרונות, ומזכירים כי כלכלות העולם עדיין בסכנה של גלישה למיתון והאטה כלכלית, בשעה שבלימת האינפלציה טרם הושגה. הללו מעריכים כי מניות הבנקים והאנרגיה הירוקה מהוות אלטרנטיבת השקעה מועדפת בתקופה הנוכחית, ומזהירים מהשקעה בחברות טכנולוגיה צומחות.

בסיכום של החודש האחרון עלה מדד ת"א 35 ב-5.5% בעוד שמתחילת השנה ירד 3% בלבד, מה שמעניק לו "תעודת הצטיינות" של מדד מנייתי "סולידי", פועל יוצא של ריבוי מניות פיננסים ונדל"ן המרכיבות אותו. מדדי הדגל האמריקאיים מסכמים חודש של עליות מתונות גם הם: S&P 500 עלה ב-4.4%, אך מופסד ב-16.9% מתחילת השנה; מדד הדאו ג'ונס עלה החודש ב-4%, ומתחילת השנה רושם ירידה של 12.2%.

מדד הנאסד"ק, מוטה מניות הטכנולוגיה, עלה החודש ב-5.4% והוא מופסד כעת 20% "בלבד" מתחילת השנה, לאחר שכבר צנח ביותר מ-30% ונכנס לשוק דובי בעיצומם של ימי המפולת. 

בין הגורמים שמסייעים לרגיעה היחסית בשווקים נמצא מחיר הנפט, אשר לאחר שכבר חצה את רף 120 הדולרים לחבית עם פרוץ המלחמה באוקראינה, חזר בשבועות האחרונים לאזור 100 דולר. מדד הפחד בשווקים (VIX) ירד בהדרגה בכשליש מאז שיאי הבהלה בשווקים באמצע חודש יוני, עדות נוספת לירידה במפלס הדאגה של המשקיעים.

 
  

 "המשבר - הזדמנות לטייב את התיק"

למרות נתוני ההתאוששות, מנהלי השקעות בכירים סבורים שעוד מוקדם לחגוג את סוף ימי המפולת. ערן קלינסקי, סמנכ״ל השקעות במור גמל ופנסיה, מציין כי "ברמה הגלובלית אני לא בטוח שהשתנתה המגמה בשווקים. עברנו את השלב הראשון שבו היה גל ירידות חד והחלטי. זה היה אחרי שבשנים האחרונות, במיוחד ב-2021, הגענו לרמות תמחור מאוד גבוהות".

ערן קלינסקי, סמנכ"ל השקעות במור / צילום: יח''צ
 ערן קלינסקי, סמנכ"ל השקעות במור / צילום: יח''צ

הוא מזהיר כי "השלב השני עלול להיות גלישה למיתון, ואם זה יגיע, כמובן שנראה גל נוסף של ירידות בשווקים. בפן האופטימי, אני חושב שהגענו לרמות שיא באינפלציה, אבל להערכתי נתחיל לראות ירידות בשווקים בחודשים הקרובים ולתוך 2023, מאחר שכבר ניכרים נתוני מאקרו שמעידים על היחלשות עולמית".

עוד מעריך קלינסקי כי "אנחנו לא צפויים לראות מיתון קשה בארה"ב כמו ב-2008. להערכתנו יהיה מיתון יחסית קצר שממנו נוכל לצאת דרך חדשה, עם תמחורים יותר בריאים. לכן לדעתנו, המשבר הזה מהווה הזדמנות לטייב את התיק".

הוא מציין כי במור "מסתכלים לחיוב על ענף הפודטק - פחות בשוק ההון בישראל,  ועל סקטור הבנקים. אנחנו חושבים שכדאי להיזהר מחברות ממונפות, וברמה הגיאוגרפית מהשקעות באירופה, בדגש על גרמניה ואיטליה, זאת בשל המלחמה, משבר האנרגיה והמשבר בין חברות גוש האירו".

"הצרכן האמריקאי עדיין חזק, והאבטלה שם נמוכה מאוד"

ברנרד מנור, מנהל השקעות באי.בי.אי ניהול תיקים, מתייחס גם הוא למציאות בבורסות ואומר כי "נוצר מצב שככל שנתוני המאקרו שהולכים ומחמירים מקצרים את פרקי הזמן של ההידוק המוניטרי (שבו תעלה הריבית, ח"ש), כך זה מקרב את המועד שבו נחזור להורדת הריבית. כלומר אלה חדשות רעות שהופכות להיות טובות. אלא שהחדשות הכלכליות הן באמת רעות והשוק חושב שזה 'רע מספיק' כדי לגרום לבנק הפדרלי בארה"ב לשנות מדיניות הריבית".

לדברי מנור, "התחלנו לראות דיווחים של חברות שהתחילו לצמצם היקפי גיוסים או שמפטרות עובדים. מצד שני מראים נתוני הבנקים האמריקאים שהצרכן שם ממשיך בינתיים לצרוך".

ברנרד מנור, מנהל השקעות באי.בי.אי / צילום: אילן בשור
 ברנרד מנור, מנהל השקעות באי.בי.אי / צילום: אילן בשור

העוצמה של הצרכן האמריקאי, טוען מנור, מסבירה בחלקה את סוג האינפלציה שאנחנו חווים. מדובר בגלים של עליות מחירים המתבססות לדבריו על צד ההיצע, כלומר על המחסור שנוצר במוצרים. בשל אותם שיבושים שנובעים בין היתר מעיכובים בייצור בסין או בכל הליך הגעת המוצרים לצרכן, מתגבר הביקוש ובכך תורם לאינפלציה.

לדברי מנור, הנתונים הנוכחיים מעידים על חוסן של הצרכן אמריקאי. "אנחנו רואים שיאים בהיקפי הנסיעות של האמריקאים לקראת הקיץ, למרות העלייה החדה שנרשמה השנה במחירי הדלקים. גם הביקוש לכלי רכב חדשים ולמשומשים מאוד גבוה. כלומר, הצרכן האמריקאי עדיין חזק, ויחד עם אבטלה מאוד נמוכה, כנראה שהמיתון לא יקרה השנה.

"גם אם יהיה רבעון שני רצוף של צמיחה שלילית (ההגדרה הרשמית למיתון, ח'"ש), הוא נובע להערכתי מסיבות שהן בעיקרן טכניות, כמו הפסקת מענקי הקורונה ברבעון הראשון", מוסיף מנור. "כמו כן, הייצור בסין, שהוא מרכזי לכלכלה, נפגע בשל הכניסה לסגרים שם. זה מגביר את בעיית ההיצע ולכן עדיין תומך בזמן הקרוב באינפלציה".

מנור ממליץ על חשיפה למניות הבנקים, שכן "הנדל"ן המניב מגלם מגמות מנוגדות, מצד אחד דמי השכירות יעלו עם ההצמדה לאינפלציה, ומנגד העלאת הריבית תייקר את גיוסי החוב ותפגע בשיערוך הנכסים".

סקטור נוסף שעליו הוא ממליץ הוא חברות האנרגיה הירוקה, שלהן נציגות נרחבת בבורסה, עם חברות כמו אנלייט, אנרג'יקס ונופר. "הענף מושפע לחיוב בשל העניין הגיאופוליטי באירופה, וגם בגלל עליית מחירי הדלקים המסורתיים".

מי שלא כדאי להיחשף אליהן לדבריו, הן "חברות טכנולוגיה צעירות שנסחרות בשוויים גבוהים. הן יותר פגיעות בסביבה שפחות מתגמלת צמיחה".

"אם הריבית בארה"ב תיעצר על 3.5%, זה משהו שהשוק אוהב"

קובי אסיף, מנהל השקעות בפסגות קרנות נאמנות, אומר לגלובס כי "בעוד ששוקי המניות הרבה פעמים מקדימים בתגובה שלהם את הכלכלה הריאלית (מתחילים לעלות מיד כשזיהו נתונים חיוביים בהמשך, ח"ש), אנחנו במציאות כלכלית מאוד מורכבת.  האינפלציה גבוהה מאוד בכל העולם והיא גוררת העלאות ריבית מאוד אגרסיביות שיימשכו בחודשים הקרובים".

לדבריו, "נתוני המאקרו שמתפרסמים מצביעים עדיין על האטה, חולשה של הכלכלה, וזה מעלה תהייה האם הבנקים המרכזיים ימשיכו להעלות את הריבית מהר, כשהנתונים יצביעו על האטה". העליות האחרונות בבורסות הושפעו להבנתו מהערכה בשוק כי "הריבית בארה"ב תיעצר באזור 3.5%. ככל שנגיע לרמה הזאת יותר מהר, זה משהו שהשוק אוהב".  

קובי אסיף, מנהל השקעות בפסגות קרנות נאמנות / צילום: מושיק ברין
 קובי אסיף, מנהל השקעות בפסגות קרנות נאמנות / צילום: מושיק ברין