הבנק המרכזי של רוסיה הוריד את הריבית; פגיעת הסנקציות קטנה מהצפוי

מכירות גז ונפט רוסי במחירים גבוהים תמכו בכלכלה הרוסית, בזמן שהסנקציות הגבילו את פעילות בתי החרושת

בניין הבנק המרכזי של רוסיה / צילום: Shutterstock, Ovchinnikova Irina
בניין הבנק המרכזי של רוסיה / צילום: Shutterstock, Ovchinnikova Irina

הבנק המרכזי של רוסיה הוריד את הריבית העיקרית ביום שישי אל מתחת לרמה שהייתה לפני המלחמה, והודיע שהוא צופה שהכלכלה תתכווץ פחות ממה שצפה כשסנקציות מערביות הוטלו על רוסיה בתגובה להתקפה שלה נגד אוקראינה.

הבנק של רוסיה הוריד את הריבית העיקרית ל-8% לעומת 9.5%, הרמה בה הייתה לפני הפלישה בסוף פברואר לשכנה הדרומית של רוסיה. הצעד הראשון של הבנק המרכזי לאחר שהסנקציות החלו והרובל קרס היה העלאת הריבית ליותר מכפליים, אבל זינוק מעלה בערך המטבע סלל את הדרך לסדרת הורדות ריבית.

הבנק המרכזי הודיע שהוא עלול להוריד את הריבית אפילו יותר.

"הפוטנציאל קיים להורדות נוספות", אמרה נגידת הבנק של רוסיה אלווירה נביולינה במסיבת עיתונאים אחרי הורדת הריבית.

פקידים רוסים אמרו שהסנקציות מחלישות את הכלכלה, אבל במידה מועטה ממה שחשבו לכתחילה. הם אמרו שהכלכלה צפויה להתכווץ בין 4% ל-6% השנה, לאחר שבאפריל חזו ירידה בתוצר שבין 8% ל-10%. אבל הבנק אמר שההתכווצות תימשך גם בשנה הבאה, בה התמ"ג עלול לרדת בעוד 4%.

"הירידה הכלכלית תהיה יותר ממושכת לאורך זמן", אמרה נביולינה.

בתי החרושת של רוסיה נפגעו והתפוקה ירדה מאז הפלישה, בייחוד בתעשיית המכוניות, שם הייצור היה מעט גבוה משליש מהרמה שלו שנה קודם לכן במאי. עם זאת, סקר של חברות שנערך על ידי S&P Global מצא שמגזר השירותים חזר לצמיחה ביוני אחרי שלושה חודשים של התכווצות.

"לא נראה שהמצב כל-כך גרוע"

מחירים גבוהים יותר לנפט וגז טבעי עזרו לתמוך בכלכלה, ובשילוב הירידה ביבוא עודדו את ערך הרובל. בזמן שממשלות המערב הכריזו על תוכניות להפסיק לקנות נפט רוסי, נמצאו לו קונים חלופיים, ואירופה עדיין ממשיכה לרכוש מהרוסים גז בכמויות גדולות.

"לא נראה שהמצב כל-כך גרוע בדיוק בגלל שהסנקציות על גז ונפט רוסיים לא קשוחות כפי שניתן היה לצפות שיהיה לפני חודש", אמר סרגיי גורייב, כלכלן רוסי במכון Sciences Po בפריז.

הבנק המרכזי הוריד את תחזית האינפלציה שלו השנה לבין 12% ל-15%, לעומת טווח שבין 18% ל-23% בעבר, ובמידה רבה משקף את החזרה בערך הרובל מאז שפרסם תחזיות באפריל. רמת האינפלציה השנתית במדינה הגיעה ל-16.7% במרץ לעומת 9.2% בפברואר, אבל ביוני עמדה על 15.9%.