משפחת קרסו קיצצה 40% במחיר, וזרוע הנדל"ן הונפקה לפי 1.8 מיליארד שקל

הנחישות של בני המשפחה השולטת גברה על המשבר בשוק ההנפקות: קרסו נדל"ן גייסה 332 מיליון שקל, שישמשו אותה לתוכניות שאפתניות להקמת אלפי יחידות דיור

דן פרנס, מנכ''ל קרסו נדל'' / צילום: לני בן בשט
דן פרנס, מנכ''ל קרסו נדל'' / צילום: לני בן בשט

שוק ההנפקות המקרטע בת"א, ודרישת הגופים המוסדיים לחיתוך משמעותי בשווי המבוקש, לא הרתיעו את בני הדור השני והשלישי במשפחת קרסו, וזרוע הנדל"ן שלהם השלימה את הנפקתה בבורסה המקומית.

קרסו נדל"ן גייסה סכום של 332 מיליון שקל (לעומת כ-550 מיליון שקל שלהם שאפה בתחילה), לפי שווי חברה של 1.8 מיליארד שקל לפני הכסף, לאחר קיצוץ חד של כ-40% ביחס ליעד השווי המקורי. זאת לעומת יעד שווי של 3 מיליארד שקל. לאחר ההנפקה נותר עוד השלב הציבורי, בהיקף מצומצם.

רק לפני כחודשיים עוד קיוו בני המשפחה לבצע את ההנפקה בתג מחיר נדיב יותר, אבל העלאות אגרסיביות של הריבית בארה"ב, וגם בישראל, שלוו במפולות בבורסות, שינו את פני השוק, וסגרו אותו כמעט לחלוטין בפני הנפקות חדשות.

בני הדור השני והשלישי במשפחת קרסו ידעו בעבר סכסוכים למכביר, אך היו כאמור נחושים להפוך את זרוע הנדל"ן שלהם לחברה ציבורית, לאחר שבעשור הקודם הנפיקו את זרוע הרכב שלהם, חברת קרסו מוטורס (יבואנית רכבי רנו, ניסאן ודאצ'יה לישראל). קרסו מוטורס נסחרת כיום לפי שווי של 1.6 מיליארד שקל, לא רחוק מהשווי שבו הונפקה קרסו נדל"ן.

מדובר בהנפקה השנייה בסך הכול בת"א מאז החל הרבעון השלישי, כשלפניה הונפקה ביולי חברת פרקומט המפתחת מערכות חנייה אוטומטיות.

מכירה בתוך המשפחה ב-40% מתחת למחיר ההנפקה

בעלי השליטה בקרסו נדל"ן הם בני המשפחה, בראשות יואל קרסו, אריאל קרסו, ציפורה מזרחי קרסו ואחרים. אשתקד יישבו הצדדים סכסוך עם אחד מבני המשפחה, מכבי קרסו, כאשר רכשו את חלקו בחודש יולי תמורת 137 מיליון שקל. מחיר זה גילם לחברת הנדל"ן שווי של 1.1 מיליארד שקל, הנמוך בכ-40% ממחיר ההנפקה.

קרסו נדל"ן מנוהלת על ידי דן פרנס, והיא מחזיקה בפורטפוליו של 55 פרויקטים שונים, שבהם מוקמות 11.1 אלף דירות לשיווק. החלק של קרסו נדל"ן, בניכוי השותפים בדירות הללו, עומד על 69%.

ההכנסות המצטברות ממכירת הדירות בהתאם לחלקה של החברה צפויות להסתכם בעתיד ב-18.7 מיליארד שקל, והרווח הגולמי ב-3.7 מיליארד שקל. נוסף על כך מחזיקה החברה ב-16 נכסים מניבים שמייצרים לה הכנסה נטו מפעילות השכרה (NOI) של 51.5 מיליון שקל בשנה.

הזינוק בהכנסות 2021 תורגם לשיפור חד ברווח

בקרסו נדל"ן מקווים לעניין את המשקיעים בצבר הדירות שמקימה החברה באזורי הביקוש, בעיקר בתל אביב, בכפר סבא ובחולון. ההכנסות שמציגה החברה בסיכום השנה שעברה הסתכמו ב-705 מיליון שקל, עלייה של 80%, שנבעה הן מעלייה בהכרה בדירות שנמכרו, והן משיערוכים חיוביים בערך הנדל"ן להשקעה שלה. הזינוק בהכנסות תורגם אשתקד לשיפור חד ברווחיות, כך שבשורה התחתונה עמד הרווח הנקי על 78.6 מיליון שקל, מול הפסד של 1.1 מיליון שקל ב-2020.

עוד מקדמת החברה פרויקטים שכוללים הקמת מגדלי משרדים ונדל"ן מניב נוסף. לקרסו נדל"ן תוכניות ייזום להקמת 227 אלף מ"ר (חלק החברה) בפרויקטים שונים, שיניבו לה 187 מיליון שקל ב-NOI. בין הפרויקטים מתכננת החברה הקמת נכסים מניבים על מגרש היסטורי שלה במתחם רחוב ריב"ל בתל אביב, שכיום מייצר לה NOI של 16.4 מיליון שקל בשנה.

התכנון הוא להוסיף 147 אלף מ"ר בשטחי משרדים, שאמורים לייצר NOI כולל של 132 מיליון שקל עם השלמתם. הבנייה אמורה להסתיים לקראת סוף שנת 2028. את הנפקת החברה הובילו חברות החיתום של אוריון, דיסקונט קפיטל, לאומי פרטנרס וברק קפיטל.