7 גלידות מעולות בטעמים שלא הכרתם, מצפון ועד דרום

זו העונה שבה הנפש מתאווה לטעמים קרירים וצבעוניים: גלידת קינמון של אורי בורי, גלידת לוונדר מהגולן, גלידת יוגורט ותמרים מהערבה או שוקולד, וואסאבי, מנטה, הל ולמון גראס בתל אביב

גלידת פירות יער של אילו / צילום: דן פרץ סטיילינג נורית קריב
גלידת פירות יער של אילו / צילום: דן פרץ סטיילינג נורית קריב

אורי בורי | עכו

לפני חמש שנים הקים אורי ירמיאס, השף והבעלים של אורי בורי ומלון האפנדי, את הגלידרייה אינדומלה, באמצע הדרך בין מסעדתו למלון, בקו הראשון לחומת הים. בינתיים נסגרה הגלידרייה, שהתמקדה בטעמי תבלינים כמו הל, קינמון מצוין וורדים - ואולי תשוב בהמשך. את הגלידות, כמו את הנוף אפשר למצוא באורי בורי בתפריט הקינוחים ואם מבקשים יפה מאוד, אז גם במלון. מומלץ, במיוחד בתום ארוחת הטעימות הרטרואית הנהדרת של המסעדה.

טיילת העיר העתיקה עכו. לא כשר ופתוח בשבת.

עזיזו | מושב כנף, רמת הגולן

אזור רמת הגולן מגשים בשנים האחרונות יותר ויותר מהפוטנציאל שלו כיעד קולינרי של "פארם טו טייבל" עם בתי קפה, מאפיות, מסעדות בשר ונקודות עצירה מעולות למי שמבקר בו.

גלידת לבנדר של עזיזו / צילום: מוטוסוב סבטלנה
 גלידת לבנדר של עזיזו / צילום: מוטוסוב סבטלנה
 

במושב כנף בדרום הגולן, בין 45 דונמי שדות הלבנדר של בני הזוג אסרף, נמצאת גם חנות המפעל שלהם, עזיזו - על שם האתר הארכאולוגי הסמוך, דיר עזיז, שמתוארך לתקופה התלמודית וכולל בית כנסת משופץ לתפארת.

על תוצרי עזיזו מנצחת לילך אסרף ולצד ליקר שנעשה בשיתוף עם השוקולטיירית השכנה "דה קרינה" ועוגיות לבנדר, מככבת במקום גם גלידת שמנת סגולה מהפרחים הארומטיים שהיא יוצרת בעצמה. המחיר לגביע - 15 שקלים. שווה להגיע כבר עכשיו, לפני שישתרכו שם התורים המתבקשים שכבר הפכו למסורת באזור.

כל יום בין 10:00 ל-15:30. מושב כנף.

אילו | מקיבוץ עמיר ועד רשתות ומסעדות

מפעל הגלידה הטבעונית והארטיזנלית של בני הזוג אלי ורותם יעקובוביץ' התמקם בקיבוץ הגושרים ב-2015 - ועבר לאחרונה, בעקבות ההצלחה, לקיבוץ עמיר. בין הטעמים שהם יוצרים כאן תוך שימוש במקסימום מרכיבים טבעיים ומקומיים מככבים התותים ב"שמנת" (המרכאות במקור); קרם פיסטוק מצוין עם פיסטוקים קלויים; פאי לימון; קרם קוקוס עם קולי פירות יער ועוד.

בהתחלה היה אפשר למצוא את מכלי הגלידה המשפחתיים בעיקר בחנות המפעל בקיבוץ. כיום הם מככבים בשלל נקודות ברחבי הארץ, מרשת ניצת הדובדבן, שופרסל גרין ועד מסעדות כמו סוליקה של השף אבי ביטון.

חנות המפעל פתוחה שני עד חמישי 08:30-15:30

מזנון יטבתה | קיבוץ יטבתה

המזנון של קיבוץ יטבתה שבערבה הוא זכרון ילדות כלל-ישראלי. קצת לפני שמגיעים לאילת, כיכבו במקרר השוקו המפורסם יחד עם מוצרים בלעדיים שאפשר היה למצוא רק כאן. בהיצע מככבות גם גלידות חצי-סודיות שמכינים במקום, בעשרות טעמים ומהשמנת של המחלבה, יחד עם מוצרים נוספים מהקיבוץ כמו התמרים. בולט מעל כולם, כמתבקש: גלידת יוגורט ותמרים.

גלידות ביטבתה / צילום: רום כרמי
 גלידות ביטבתה / צילום: רום כרמי

מזנון יטבתה. קיבוץ יטבתה

פייסטרי בוקס | תל אביב

במתחם יד חרוצים נפתחה לאחרונה קונדיטוריה - יותר נכון משכן מעוצב לעילא - שמשלבת בין הפטיסרי הצרפתי לטעמים ולאסתיקה יפנית מוקפדת (אך לא נטולת חוש-הומור), עליה אמונה נורית צ'יטיאת, שהשתתפה וזכתה במקום השני בתוכנית "הקינוח המושלם". לאחרונה נוסף למבחר גלידות מושקעות וארטיקים בצורת חתול ופיינטים בטעמי מאצ'ה, ווסאבי, מנטה שוקולד, הל ולמון גראס.

גלידות מושקעות וארטיקים בצורת חתול ופיינטים בטעמי מאצ׳ה, ווסאבי, מנטה שוקולד, הל ולמון גראס.  בפייסטרי בוקר / צילום: יעקב בלומנטל
 גלידות מושקעות וארטיקים בצורת חתול ופיינטים בטעמי מאצ׳ה, ווסאבי, מנטה שוקולד, הל ולמון גראס. בפייסטרי בוקר / צילום: יעקב בלומנטל
 

פייסטרי בוקס. ריב"ל 7 , תל אביב. כשרות צהר

גרקו | מאילת ועד כפר סבא

הגלידרייה היוונית של גרקו, שעברה אל תוך בר האוכל והמעדנייה החדשה של הקבוצה, אוזרי, זכתה ובצדק לביקורות מעולות מאז שהוקמה בישימון של שכונות הקצה הצפוני של תל אביב. מאז מככבות הגלידות גם בסניפים החדשים יותר של הרשת בחוף הים של תל אביב, כפר סבא, הרצליה ואילת (הידד!).

טעם הפיסטוק נהדר כתמיד גם במשכנותיו החדשים (רק שתצטרף גרסה טבעונית ודלת סוכר בימינו-אנו, אמן), כמו גם יוגורט-קאימק וגלידת תאנים חדשה. עוד בחידושים: ארטיקים בטעמי יוגורט דבש ושמן זית; אוזו-תפוז עם קוקוס קלוי וקאימק.

גלידות בגרקו היוונית / צילום: אורי עשת
 גלידות בגרקו היוונית / צילום: אורי עשת

גרקו. פתוח בשבת ולא כשר.

קפה איטליה | תל אביב

השף איתי בידרמן יוצר בענווה ובין הסירים בקפה איטליה תפריט שהוא חגיגה לאוהבי האוכל של ארץ המגף: פשוט, מדויק ועם טאץ' מקומי שמוסיף לו עניין תוך מתן כבוד למתכונים הקאנוניים. בקינוחים מככבות כמה מהגלידות הטובות בישראל, לא פחות. כולן שואבות השראה מהג'לטו האיטלקי במרקמן ומיוצרות במקום ובאופן ארטיזנלי. בהיצע: סורבה נקטרינות בעונה, אגוזי לוז, ריקוטה - ושלל טעמים שמשתנים על בסיס שבועי. נהדר.

קרמניצקי 6 (שכונת ביצרון), ת"א. פתוח בשבת ולא כשר.

עוד במצטיינים: הגלידות של "יפו תל אביב" הסמוכה.