וורן באפט מהמר בגדול על הנפט; האם זה השתלם לו?

חברת ההשקעות של וורן באפט, ברקשייר התאווי, מתקרבת לרף שממנו תוכל לכלול את הביצועים של Occidental Petroleum בדוחות שלה

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik
וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

חברת ההשקעות של וורן באפט, ברקשייר התאווי , משקיעה עוד כסף בחברות הנפט הגדולות.

החברה של המשקיע המיליארדר מגדילה את הפוזיציה שלה ב־Occidental  Petroleum Corp מאז פברואר וקנתה במהלך שני ימים החודש עוד 12 מיליון מניות שלה.

הצעדים האלה מביאים את סך ההשקעה של ברקשייר ב־Occidental ל־18.7%. ברקשייר, בעלת המניות הגדולה ביותר ב־Occidental בהפרש גדול, התקרבה צעד נוסף לעבר הרף ממנו יורשה לה לכלול את Occidental בתוצאות שלה - וזה צפוי להגדיל את הרווחים שלה.

על־פי עקרונות הנהלת חשבונות המקובלים, מומלץ למשקיעים לכלול חלק יחסי מרווחי חברה כלשהי בדוחות שלהם מרגע שיש להם בעלות על 20% לפחות מהמניות הרגילות של החברה. מכיוון שאנליסטים צופים כי Occidental תדווח השנה על רווחים בגובה כ־10 מיליארד דולר, ברקשייר תוכל להגדיל את הרווח המדווח שלה בכ־2 מיליארד דולר אם בסופו של דבר תרכוש 20% ממנות Occidental, כך אמר דיוויד קאס, מרצה לעניינים פיננסיים בבית הספר לעסקים ע"ש רוברט ה' סמית באוניברסיטת מרילנד.

הדבר ייתן לברקשייר דחיפה משמעותית. נכון להיום,החברה כוללת בדוחות שלה רק את תשלומי הדיבידנד של Occidental - פחות מ־100 מיליון דולר בשנה, אמר קאס. בשנה שעברה הציגה ברקשייר רווח שיא של כ־90 מיליארד דולר.

כיום ברקשייר מיישמת את מה שמכונה מתודת הנכסיות בהנהלת חשבונות לגבי תאגיד קראפט־היינץ, שבו יש לה נתח של 26.6%.

אנליסטים אמרו כי לא יהיה מפתיע לראות את ברקשייר ממשיכה להגדיל את השקעתה ב־Occidental.

לחברה ישנם המשאבים לעשות זאת: ערימת המזומנים של ברקשייר הייתה בסדר גודל של כ־106 מיליארד דולר בסוף הרבעון הראשון. באפט ביטא הערצה למנכ"לית Occidental ויקי הולוב, שהתמקדה בהקטנת נטל החוב של החברה, וכן בהחזרת הון לבעלי המניות על־ידי רכישות עצמיות ( buyback) ודיבידנדים.

"מה שויקי הולוב אמרה היה הגיוני לגמרי", אמר באפט בפגישת בעלי המניות של ברקשייר באפריל. Occidental נראית "כמקום טוב לשים בו את הכסף של ברקשייר", הוסיף. 

ההימור השתלם 

בינתיים ההימור של ברקשייר השתלם. Occidental בלטה בשוק המניות השנה, במידה רבה הודות לזינוק במחירי הנפט אחרי שרוסיה פלשה לאוקראינה. מניותיה זינקו ב־98% ב־2022 - והפכו אותה לחברה בעלת הביצועים הטובים ביותר ב־S&P 500 השנה. לשם ההשוואה, החברה עם הביצועים השניים הכי טובים במדד, Valero Energy Corp, עלתה ב־40%, בזמן שמדד S&P 500 באופן נרחב יותר השיל 20%.

מעבר לניסיון פוטנציאלי לרכוש מספיק מניות של Occidental כדי לכלול אותה בתוצאות שלה, ברקשייר עושה "מה שרוב המשקיעים הנבונים היו עושים בזמן שמחירי האנרגיה עולים", ומגדילה את חשיפתה לתחום האנרגיה, אמרה קת'י סייפרט, אנליסטית המכסה את ברקשייר ב־CFRA Research.

חוץ מ־Occidental, ברקשייר השקיעה השנה כסף גם בתאגיד שברון, שנכון לסוף אפריל הייתה החברה הרביעית בגודלה בתיק ההשקעות של ברקשייר.

ישנם אנליסטים שמאמינים שברקשייר עשויה ללכת אפילו רחוק יותר.

מעבר לסתם רכישה של עוד מניות, יש לברקשייר דרך אחרת בה היא יכולה להגדיל את ההחזקות שלה במהירות: אכיפת הצווים שלה. ברקשייר רכשה צווים לרכישת 89.3 מיליון מניות נוספות של Occidental תמורת 59.62 דולר למניה כשהשקיעה 10 מיליארד דולר בחברה ב־2019 על־מנת לעזור לה לממן את רכישת Anadarko Petroleum. למרות שמניות Occidental נסחרות תמורת מחיר נמוך מ־59.62 דולר למניה, הן נסגרו במחיר גבוה מזה רק ביום שישי האחרון.

יש סיכוי טוב שברקשייר תנסה לרכוש את שאר Occidental אם ומתי שדירוג האשראי של החברה ישתפר, כך כתב האנליסט ניל דינגמן מ־Trust Securities בנייר מחקר ביוני.

ברקשייר היא לרוב בעלת חברות רק כשהן בדירוג השקעה, ודירוג האשראי של Occidental נושק לרמה הזו אבל מעט נמוך ממנה. אבל החברה כנראה תהיה מדורגת להשקעה בהמשך השנה, בהתחשב בתשומת־הלב שלה לסגירת החוב שלה ושיפור תזרים המזומנים, הוסיף דינגמן.

Occidental, המחפשת ומפיקה נפט וגז טבעי, תהיה תוספת משלימה לעסקי האנרגיה של ברקשייר, כתב דינגמן. בבעלותה של ברקשייר התאווי נמצאות חברות חשמל, חברות גז טבעי וחברות העוסקות באנרגיה המופקת מהשמש ומהרוח, אבל לא אף נכס שמתמקד בנפט.

בברקשייר וב־Occidental לא הגיבו מיד לבקשות תגובה.

באפט התבטא באופן חיובי לגבי תעשיית הנפט האמריקאית ואמר לבעלי המניות בפגישה השנתית של ברקשייר כי זה עזר למדינה להיות מסוגלת יותר מהנפט שלה בעצמה ולהקטין את הצורך ביבוא.

"אנחנו צריכים להיות מאוד שמחים על כך שאנו יכולים להפיק 11 מיליון חביות ביום, או כמות דומה, בארה"ב, במקום לא להיות מסוגלים להפיק כלום ולהיאלץ למצוא 11 מיליון חביות ביום במקום אחר בעולם כדי שהמכונות בבתי חרושת אמריקאים יוכלו להמשיך לעבוד", אמר.