לא, אין איסור על תורמי כליה לקבל חיסון קורונה

משה פייגלין הזהיר מפני מתן חיסונים לתורמי כליה, הקהילה המדעית מסתייגת • המשרוקית של גלובס

משה פייגלין, מועמד לרשימת הליכוד, קלמן ליברמן, כאן ב’, 5.7.22 / צילום: אמיר מאירי
משה פייגלין, מועמד לרשימת הליכוד, קלמן ליברמן, כאן ב’, 5.7.22 / צילום: אמיר מאירי

הבחירות חזרו לחיינו ואיתן גם משה פייגלין, שכיהן בעבר כח"כ מטעם הליכוד, הריץ את מפלגת זהות, וכעת מבקש לחזור לרשימת הליכוד. בראיון לתוכנית "קלמן ליברמן" בכאן ב' עלו עמדותיו הנחרצות בנוגע לחיסונים נגד קורונה. פייגלין הסביר כי הוא בחר לא להתחסן "משום שאני לא בסיכון… בדיעבד גם התברר לי שהזריקות האלו מסוכנות למי שתרם כליה , (ו)אני תרמתי כליה…".

משרד הבריאות מיהר להגיב לטענה הזאת עוד במהלך התוכנית, ובתגובה מטעמו נמסר כי "טענותיו [של פייגלין] מופרכות… חבל שאדם ללא ידע מקצועי מתאים ממליץ מתוך תחושת בטן או הזיות לבו, וזאת בניגוד לכל ספרות מקצועית ומחקרים בינלאומיים בנושא ולכל הנחיה של גופי מקצוע רשמיים בארץ ובעולם". אנחנו לא הסתפקנו בלשון התגובה הזאת וחיפשנו סימוכין נוספים. הנה חלקם: באתר "מתנת חיים", ארגון הפועל למען תרומות כליה אלטרואיסטיות, פורסמו חוות דעת של בתי החולים בילינסון, שיבא, הדסה, רמב"ם והמרכז הרפואי תל-אביב ע"ש סוראסקי לגבי נטילת חיסוני קורונה בקרב מושתלים ותורמים. הארגון סיכם אותן: "מומלץ לכולם להתחסן - מושתלי כליה, חולים לפני השתלה, תורמי כליה ותורמים בתהליך". באתר של קופת חולים כללית, בעמוד "למי אסור לקבל את החיסון לקורונה?" שעודכן בנובמבר 2021, תורמים ומושתלים לא מוזכרים כלל.

חיפשנו גם בחו"ל. באתר של המרכז הרפואי באוניברסיטת קליפורניה, סן פרנסיסקו (UCSF) נכתב : "...אנחנו ממליצים על חיסון קורונה לכל הממתינים להשתלה ולכל המושתלים, כל התורמים החיים ולכל המגעים הקרובים". ויש עוד דוגמאות רבות. חוות דעת הפוכות, שממליצות לתורמי כליה שלא להתחסן, לא מצאנו.

בשלב הזה פנינו לפייגלין. הוא מסר לנו כי "ישנם מספר פרסומים מדעיים המתארים פגיעות כלייתיות אחרי חיסון הקורונה" וכי "ריבוי המקרים הוביל את סוכנות התרופות האירופית (ה-EMA) לצאת בהצהרה כי תעמיק בנושא, כמו גם את משרד הבריאות לציין שהנושא נמצא בבדיקה. מכאן שראוי לנהוג בזהירות, ובעיקר בצניעות, בטרם מצהירים ש'אין שום בעיה'". כלומר, לאחר שבשידור הוא קבע נחרצות שהחיסונים מסוכנים עבור מי שתרם כליה, כעת הוא רק מזהיר מפני הצהרות נמהרות על כך שהחיסונים אינם מסוכנים עבורם.

פייגלין שלח את מקורותיו, אותם בחנו בעזרת ד"ר עמיחי פרלמן, רוקח קליני, פרמקואפידמיולוג וחבר עמותת מדעת. אחד מהם הוא של ה-EMA. בפרסום מאוגוסט 2021 נכתב ש"ועדת המעקב התרופתי להערכת סיכונים (PRAC) החלה בהערכה של דלקת פקעיות הכליה ותסמונת נפרוטית כדי לאשש האם הן תופעות לוואי של חיסון פייזר". אך ד"ר פרלמן הפנה אותנו למסמך מעודכן יותר של ה-EMA, מאוקטובר, בו נכתב: "ועדת המעקב התרופתי להערכת סיכונים הסיקה שהנתונים הקיימים לא מספיקים לביסוס קשר בין דלקת פקעיות הכליה ותסמונת נפרוטית לבין חיסון פייזר, ושעדכון למידע על המוצר לא נדרש כרגע". עם זאת, ה-EMA כן החליטה להשאיר את הנושא תחת מעקב, ועודדה רופאים וחולים לדווח בנושא. מקורות אחרים היו דיווחים על מקרים של פגיעות בכליות בסמוך לחיסון והמלצה להמשך מעקב, אך בכולם הובהר שעוד מוקדם לקבוע בהכרח שיש קשר.

ד"ר פרלמן הפנה אותנו גם למחקרים שנערכו, אחד ע"י משרד הבריאות הישראלי ואחד שנערך בשווייץ (וטרם עבר ביקורת עמיתים), שלא מצאו עלייה בפגיעות כלייתיות בצל מבצע החיסונים.

באופן כללי ד"ר פרלמן מציין כי "היקף נתוני המעקב והמחקרים על החיסונים לקורונה הוא חסר תקדים. הם נבדקו במחקרים קליניים עם עשרות אלפי משתתפים אשר ביססו היטב את יעילות ובטיחותם. המחקרים נערכו בקרב אוכלוסיות מגוונות, ובכלל זה גם בקרב הסובלים ממחלות כליה, מטופלי דיאליזה, ואנשים שעברו השתלת כליה. תחלואה בקורונה, לעומת זאת, נמצאה קשורה באופן ברור לסיכון משמעותי לסיבוכים רבים - ובכללם גם פגיעה כלייתית".

פייגלין מסר בתגובה: "מובן שלא אכניס את ראשי אל הוויכוח ה(כביכול) מדעי שאתם מנסים לייצר. ביקשתם לבדוק מה הם מקורותי, וקיבלתם את המקורות המשמעותיים והמכובדים ביותר בעולם המדע. טענת משרד הבריאות כי בדיתי את הדברים מליבי התבררה כעוד אחד מסדרת השקרים הגסים שלו. אם יש לכם מקורות מדעיים אחרים, אתם מוזמנים לעמתם באופן ישיר. ברור לי שמדעני מועצת החירום הציבורית (מח"צ) ישמחו לדיון מדעי אמיתי שכזה - כפי שברור לי שאנשי משרד הבריאות והעמותה אליה פניתם, יסרבו, משום שברור לי היכן באמת מצוי כאן המדע".

בשורה התחתונה: דבריו של פייגלין לא נכונים. משרד הבריאות, מרכזים רפואיים בישראל ובעולם, עמותות הקשורות לתרומת כליות, ועוד - כולם ממליצים למושתלי כליה ולתורמי כליה להתחסן, וכרגע אין ראיות שמצביעות על כך שהנזק הפוטנציאלי עבורם מהחיסון, ככל שיש כזה, עולה על התועלת שבו. ה-EMA אכן בחנה בעבר האם מחלות מסוימות בכליות קשורות לחיסון של פייזר, אך בפרסום האחרון בעניין קבעה כי לא ניתן לבסס קשר כזה, וכי המעקב בנושא יימשך.

תחקיר: אוריה בר-מאיר

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: משה פייגלין
מפלגה: הליכוד (מועמד לרשימה)
תוכנית: קלמן-ליברמן, כאן ב'
תאריך: 5.7.22
ציטוט: "הזריקות האלה (חיסוני קורונה) מסוכנות למי שתרם כליה"
ציון: לא נכון

לכבוד החלטתו של הח"כ לשעבר משה פייגלין לרוץ לפריימריז בליכוד, הוא התראיין לתכנית "קלמן-ליברמן" ברדיו כאן ב'. במהלך הריאיון אסף ליברמן שאל את פייגלין אם הוא כבר התחסן ופייגלין השיב שלא. כשנשאל למה, פייגלין ענה: "חשתי שאין לי צורך כזה, אני חושב שהשלב הראשון, שבו נתניהו הביא את הזריקות הללו בשביל באמת להביא אנשים שנמצאים בסיכון גבוה, היה הגיוני והכרחי וכל הכבוד לו על כך. [...] אני חושב שההיגררות של משרד הבריאות מאוחר יותר להשתמש בדבר הזה, לחייב בפועל בדבר הזה לילדים קטנים שאין להם שום סיכון, ולעומת זאת הזריקות הללו מסוכנות להם". כששני המראיינים התעקשו איתו מדוע לא התחסן, ענה: "משום שאני לא בסיכון. [...] בדיעבד גם התברר לי, וזה נקודה מעניינת, שהזריקות האלו מסוכנות למי שתרם כליה. אני תרמתי כליה, והתברר ש… למזלי, ולא התריעו מפני הדבר הזה".

משרד הבריאות מיהר להגיב עוד באותה תכנית, וזו לשון התגובה כפי שהוקראה על-ידי אסף ליברמן: "טענותיו [של פייגלין] מופרכות. מוטב וצריך לחסן מושתלי כליה, מושתלי ותורמי כליה, כך אני מבין מהתגובה שלהם. חבל שאדם ללא ידע מקצועי מתאים ממליץ מתוך תחושת בטן או הזיות לבו וזאת בניגוד לכל ספרות מקצועית ומחקרים בינלאומיים בנושא ולכל הנחיה של גופי מקצוע רשמיים בארץ ובעולם". ליתר ביטחון, בדקנו האם היו התייחסויות נוספות לנושא של תורמי כליה וחיסוני קורונה.

לא הצלחנו למצוא מקום בו הומלץ שאסור לתורמי כליה להתחסן לקורונה"משום שאני לא בסיכון. [...] בדיעבד גם התברר לי, וזה נקודה מעניינת, שהזריקות האלו מסוכנות למי שתרם כליה. אני תרמתי כליה, והתברר ש… למזלי, ולא התריעו מפני הדבר הזה".. כן מצאנו הרבה המלצות שטוענות ההיפך מפייגלין. עוד עם יציאת החיסונים לדרך, הייתה המלצה לתורמי ומושתלי כליה להתחסן. ב-27 בדצמבר 2020 פורסמה באתר "מתנת חיים", ארגון הפועל למען תרומות כליה אלטרואיסטיות, חוות דעת של בתי החולים בילינסון, שיבא, הדסה, רמב"ם והמרכז הרפואי תל-אביב לגבי נטילת חיסוני קורונה בקרב מושתלים ותורמים. הארגון סיכם את חוות הדעת: "לסיכום: מומלץ לכולם להתחסן - מושתלי כליה, חולים לפני השתלה, תורמי כליה ותורמים בתהליך. [...] תורמי כליה שתרמו ותורמי כליה בתהליך תרומה הם אנשים בריאים שכדאי שיתחסנו אך אין להם שום קדימות וההתייחסות אליהם היא כאל כל שאר האוכלוסייה". בחוות הדעת של הקריה הרפואית לבריאות האדם (רמב"ם) נכתב: "תורמי כליה הם אנשים בריאים ומומלץ שיתחסנו". באתר של קופת חולים כללית, בעמוד "למי אסור לקבל את החיסון לקורונה?" שעודכן בנובמבר 2021, תורמים ומושתלים לא מוזכרים כלל.

המלצות מהסוג הזה לא התפרסמו רק בישראל. כך נכתב בנובמבר 2021 באתר של הקרן האמריקאית לכליות (American Kidney Fund): "הניסויים הקליניים בחיסוני קורונה לא סיפקו מידע על אנשים שתרמו כליה בעברם. עם זאת, אם בריאותך תקינה ואין לך היסטוריה של תופעות לוואי חמורות מחיסונים, אין שום דאגות בטיחות מיוחדות עבורך נכון להיום". באתר של המרכז הרפואי באוניברסיטת קליפורניה, סן פרנסיסקו (UCSF) נכתב: "אנחנו מאמינים שהחיסונים בטוחים כמעט לכולם. אנחנו ממליצים על חיסון קורונה לכל הממתינים להשתלה ולכל המושתלים, כל התורמים החיים ולכל המגעים הקרובים" (הדברים באתר עודכנו בפעם האחרונה ב-13 ביוני 2022). יש לציין שהיו עוד המלצות רבות ממדינות שונות לגבי התחסנות של מי שעברו השתלת איברים (לפי כולן אין בכך בעיה), אך פייגלין דיבר על מי שתרמו כליה ולכן התעכבנו רק על המלצות כאלה.

ביקשנו מפייגלין שיפנה אותנו למקורות שיצדיקו אותו. הוא מסר בתגובה: "ישנם מספר פרסומים מדעיים המתארים פגיעות כלייתיות אחרי חיסון הקורונה. [...] לציין שריבוי המקרים הוביל את סוכנות התרופות האירופית (ה-EMA) לצאת בהצהרה כי תעמיק בנושא, כמו גם את משרד הבריאות לציין שהנושא נמצא בבדיקה. מכאן שראוי לנהוג בזהירות, ובעיקר בצניעות, בטרם מצהירים ש'אין שום בעיה'. חובת המעקב הקפדני וההוכחה של בטיחות החיסון מוטלת על היצרן ועל הרגולטור. חובה זו במפורש לא מולאה". פייגלין גם העביר שורת קישורים למקורות שיצדיקו אותו.

ראשית, הוא הפנה לשורת דיווחים מאביב וקיץ 2021 על מקרים בהם אנשים חלו במחלות כלייתיות שונות בסמוך לחיסון (מקרה אחד או שניים). במקרים נכתב שאין בכך מספיק כדי לבסס קשר ישיר בין החיסון לפגיעה בכליות, אבל שיש לשים את העניין תחת מעקב. באחד מהדיווחים נכתב: "המקרה שלנו מספק תימוכין לקשר פוטנציאלי בין חיסון פייזר ל-MCD (סוג של מחלת כליות)". דיווח אחר בחר בנוסח יותר זהיר: "למרות שאין ראיות מספקות כדי להניח סיבתיות ושייתכן שמדובר בצירוף מקרים שחיסון קורונה הקדים בסמוך להמטוריה מיקרוסקופית (דם בשתן), המקרים האלו מדגישים את הצורך למעקב תרופתי". לשאר הדיווחים ראו: כאן, כאן, כאן וכאן. שנית, הוא הפנה למסמך של ה-EMA, המתוארך לאוגוסט 2021, נכתב ש"ועדת המעקב התרופתי להערכת סיכונים (PRAC) החלה בהערכה של דלקת פקעיות הכליה ותסמונת נפרוטית כדי לאשש האם הן תופעות לוואי של חיסון פייזר". לסיום, הוא הפנה למצגת של משרד הבריאות מנובמבר 2021. בשקופית שכותרתה "תופעות משמעותיות שדווחו" (שקופית 46), תחת כותרת המשנה "בתהליך בדיקה", מופיעה גם התייחסות ל"התלקחות של הפרעה כלייתית", ושם נכתב: "הפרעה כלייתית מזה מספר שנים, יומיים לאחר קבלת מנה ראשונה, התלקחות שהתבטאה בחולשה כללית וחלבון בשתן. טיפול בסטרואידים עם שיפור. מנה שניה ללא דיווח על תופעות". עוד הוסיף משרד הבריאות על תופעות חשודות אלו ואחרות: "בכל המקרים המפורטים המטופלים קיבלו טיפול במיון ושוחררו להמשך מעקב בקהילה".

ד"ר עמיחי פרלמן, רוקח קליני, פרמקואפידמיולוג וחבר עמותת מדעת, הגיב לדבריו של פייגלין עבור המשרוקית: "היקף נתוני המעקב והמחקרים על החיסונים לקורונה הינו חסר תקדים. הם נבדקו במחקרים קליניים עם עשרות אלפי משתתפים אשר ביססו היטב את יעילות ובטיחותם. לאחר אישורם ניתנו החיסונים למיליארדי בני אדם, תוך איסוף נתונים בנוגע להשפעתם באוכלוסיות רבות. מאות מחקרים הראו באופן עקבי כי החיסונים יעילים ובטוחים, ושתופעות לוואי חמורות הן נדירות ביותר. המחקרים נערכו בקרב אוכלוסיות מגוונות, ובכלל זה גם בקרב הסובלים ממחלות כליה, מטופלי דיאליזה, ואנשים שעברו השתלת כליה. תחלואה בקורונה, לעומת זאת, נמצאה קשורה באופן ברור לסיכון משמעותי לסיבוכים רבים - ובכללם גם פגיעה כלייתית. כך, לדוגמא, מחקר של קופת חולים כללית מדד את שכיחות המקרים של פגיעה כלייתית לאחר החיסון בקרב כ-900 אלף מתחסנים, ומצא שמספר המקרים היה נמוך ביחס ללא מחוסנים. בקרב חולי קורונה לעומת זאת, נמצאה עליה ברורה במקרי פגיעה כלייתית.

"על אף שהחיסון נמצא בטוח, לא ניתן לשלול אפשרות של תגובות נדירות. תגובות נדירות מסוג זה תוארו עם כל תרופה וחיסון, כמו גם עם תוספי תזונה וחשיפות אחרות. לגבי החיסון לקורונה, כמו גם לגבי חיסונים אחרים, תוארו מקרים של מחלת כליה דלקתית, אשר הופיעו בסמיכות למתן החיסון. אין ספק שמדובר בתופעה נדירה מאוד, אך גם תופעות נדירות נבדקות ונחקרות. ועדה של רשות התרופות האירופאית שבחנה את הדיווחים בשנה שעברה סיכמה שלא מצאה בסיס לקשר סיבתי לחיסון. מחקר שפורסם לאחרונה בדק את השכיחות של המקרים מסוג זה בשוויץ בתקופת מתן החיסונים ולא מצא עליה במספר המקרים ביחס לשנים קודמות. בנוסף המחקר מצא שבקרב מקרים עם מחלה מסוג זה שאובחנו בתקופת מתן החיסונים, שיעור המקרים שהיו מחוסנים היה דומה לשיעור המחוסנים באותו גיל באוכלוסיה (כ-39%). נתונים אלו אינם תומכים בקשר בין החיסון לבין הגברה משמעותית בסיכון לתופעות אלו".

פרלמן הפנה אותנו למסמך מעודכן יותר של ה-EMA, מאוקטובר 2021, בו נכתב: "ועדת המעקב התרופתי להערכת סיכונים הסיקה שנתונים הקיימים לא מספיקים לביסוס קשר בין דלקת פקעיות הכליה ותסמונת נפרוטית לבין חיסון פייזר, ושעדכון למידע על המוצר לא נדרש כרגע". עם זאת, ה-EMA כן החליטה להשאיר את הנושא תחת מעקב, ועודדה רופאים וחולים לדווח בנושא.

פרלמן גם הפנה אותנו למחקרים, אחד מהם בוצע על-ידי משרד הבריאות ופורסם באוגוסט 2021. המחקר מצא שהסיכון למחלות כליות גבוה דווקא אצל מי שנדבקו בקורונה, ושהחיסון מגן מתופעת לוואי מסוג זה, וכמו כן מתופעת לוואי אחרות. במסקנות המחקר נכתב: "במחקר זה במסגרת מבצע חיסונים בקנה מידה לאומי, החיסון של פייזר לא קושר עם סיכון מוגבר לרוב תופעות הלוואי שנבחנו". המחקר כן מכיר בסיכון מוגבר לדלקת שריר הלב (מיוקרדיטיס).

פרלמן גם הפנה אותנו למחקר משווייץ, שהתפרסם במאי האחרון (וטרם עבר ביקורת עמיתים), שבחן את הקשר בין החיסונים של פייזר לדלקת פקעיות הכליה. המחקר התבסס על נתונים ממכונים פתולוגיים בשווייץ, וכך נכתב: "המקרים הנבחנים (של דלקת פקעיות הכליה) בזמן מבצע החיסונים (ינואר-אוגוסט 2021) לא היה שונה מהמקרים הצפויים בהתבסס על השנים 2015-2019". כלומר, לא נראתה שונות במספר המקרים בעקבות מבצע החיסונים.

פייגלין מסר על הדברים בתגובה: "מובן שלא אכניס את ראשי אל הוויכוח ה(כביכול) מדעי שאתם מנסים לייצר. ביקשתם לבדוק מה הם מקורותי, וקיבלתם את המקורות המשמעותיים והמכובדים ביותר בעולם המדע. טענת משרד הבריאות כי בדיתי את הדברים מליבי התבררה כעוד אחד מסדרת השקרים הגסים שלו. אם יש לכם מקורות מדעיים אחרים, אתם מוזמנים לעמתם באופן ישיר. ברור לי שמדעני מועצת החירום הציבורית (מח"צ) ישמחו לדיון מדעי אמיתי שכזה - כפי שברור לי שאנשי משרד הבריאות והעמותה אליה פניתם, יסרבו, משום שברור לי היכן באמת מצוי כאן המדע".

לסיכום, אין המלצה לתורמי כליה שלא להתחסן. שורה של המלצות שמצאנו, מתחילת מבצע החיסונים ועד היום, דווקא מראה שאין שום בעיה בהתחסנות לקורונה עבור תורמים, ולמעשה גם עבור המושתלים עצמם. פייגלין הפנה אותנו לשורה של המלצות מ-2021 לשים את הקשר בין החיסון למחלות כליתיות תחת מעקב, אבל נכון להיום שום מחקר לא ביסס את הקשר. לכן דבריו של פייגלין לא נכונים.