מט"ח | שאלות ותשובות

האירו והדולר בנקודת שוויון: למה זה קרה והאם אירופה בדרך למיתון?

שער האירו נפל היום במסחר אל נקודת השוויון עם הדולר, בפעם הראשונה מזה יותר מ-20 שנה, וכעת הוא נמצא בשפל היסטורי • חלק מהאנליסטים מעריכים כי ערך האירו אף ילך ויידרדר במהירות רבה יותר בשבועות הקרובים • מה קרה בשוק המט"ח, מדוע דווקא עכשיו האירו צנח, ולמה הבנק המרכזי האירופי אינו נוקט צעדים מהירים? ? • גלובס עושה סדר

הדולר והאירו משתווים
הדולר והאירו משתווים

לראשונה מזה יותר מ-20 שנה, האירו נסחר היום (ג') בשוויון מלא מול הדולר האמריקאי. במסחר הבוקר השתווה המטבע האירופי המשותף לדולר, ומאז עלה בכמה שברי אחוזים. אנליסטים העריכו בימים האחרונים כי אחרי חציית "המחסום הפסיכולוגי" של שוויון בין המטבעות, ערך האירו עשוי להידרדר במהירות רבה יותר. רוב בתי ההשקעות והאנליסטים העריכו בחודשים האחרונים כי היפוך שכזה הוא רק עניין של זמן. הפעם האחרונה שבה האירו היה שווה פחות מדולר היתה ה-15 ביולי 2002.

מה קרה היום בשוק המט"ח וביחס בין האירו לדולר?

שער האירו נפל היום במסחר אל נקודת השוויון עם הדולר, בפעם הראשונה מזה יותר מ-20 שנה. בעוד שלפני המשבר הכלכלי העולמי של 2008 נסק האירו לשער של 1.6, הוא הידרדר במהירות בחצי השנה האחרונה לשפל היסטורי מול המטבע האמריקאי. חלק מהאנליסטים מעריכים כי כעת, אחרי שנחצה "המחסום הפסיכולוגי" של שוויון בין המטבעות, ערך האירו יילך ויידרדר במהירות.

מה ההשלכות המיידיות של השוויון?

ההידרדרות משפיעה באופן משמעותי על מחיר היבוא למדינות גוש האירו, וכמובן גם על היצוא שלהן. ארה"ב היא אחת משותפות הסחר הגדולות ביותר של הגוש. בנוסף, בארה"ב כבר החלו להתגלגל ברשתות החברתיות השוואות מחירים בין מסעדות גורמה באירופה לבין שירותי משלוח מזון מקומיים, והאמריקאים נלהבים מכוח הדולר שלהם בביקור הקרוב באירופה. האירופאים, לעומת זאת, צפויים להיתקל במחירים גבוהים מהרגיל בעבורם בביקור בארה"ב, שנפתחה מחדש לתיירים אחרי מגפת הקורונה.

מדוע זה קרה דווקא כעת?

הסיבה העיקרית לחולשת האירו היא מה שנראה כמיתון מתקרב באיחוד האירופי, ובמיוחד בכלכלה הגדולה ביותר ביבשת - גרמניה. משבר האנרגיה שנוצר באירופה כתוצאה מהמלחמה באוקראינה ומהסנקציות הבינלאומיות על רוסיה מאיים למוטט את יסודות הכלכלה הגרמנית, ולהשפיע עמוקות על מדינות רבות באיחוד האירופי. מחירי הגז האירופי גבוהים באופן עקבי פי שישה עד שמונה מהמחירים הרגילים. גם מחירי הנפט הגבוהים והזינוק במחירי הפחם יוצרים עלויות עתק עבור הכלכלות האירופיות.

בנוסף, אתמול (ב'), הפסיקה רוסיה כליל את הזרמת הגז בצינור "נורד-סטרים" לגרמניה, לעבודות תחזוקה שוטפות, ולא ברור אם תחדש את ההזרמה בעוד תשעה ימים כמתוכנן. גם מדינות אחרות כמו איטליה ואוסטריה דיווחו על הפחתה משמעותית, של עשרות אחוזים, בהזרמת הגז מרוסיה. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין "מאותת" לאירופים כי ביכולתו ליצור משבר כלכלי וגם אנושי בחורף הקרוב, בעזרת הפסקת הזרמות הגז. לפי אנליסטים, השאלה אם אירופה תיכנס למיתון או לא תלויה בשאלה אם רוסיה תזרים גז ליבשת החורף או לא.

האם המלחמה באוקראינה היא הסיבה היחידה?

מלבד המלחמה והיחסים המידרדרים עם רוסיה - ספקית האנרגיה הגדולה בעולם עד לפברואר האחרון - ישנן גם מגוון סיבות אחרות. בראש ובראשונה, ישנה נהירה עולמית לעבר הדולר בגלל האי-ודאות והסיכון למשבר כלכלי עולמי, מה שמחזק את המטבע האמריקאי באופן לא-פרופורציונלי בהשוואה למטבעות אחרים. הדולר התחזק מול רוב המטבעות בעולם בשיעורים דו-ספרתיים בשנה האחרונה, והתחזק ב-13% מתחילת השנה מול סל המטבעות. סיבה משמעותית נוספת היא העובדה שהבנק המרכזי האירופי (ECB) אינו פועל בשלב זה באופן נחרץ או אגרסיבי במיוחד להגן על האירו באמצעות העלאות ריבית, כפי שעשו בנקים מרכזיים אחרים, משוויץ ועד ישראל.

מדוע הבנק המרכזי האירופי אינו נוקט צעדים מהירים?

במידה רבה, ידיו של ה-ECB כבולות. הבנק המרכזי האירופי שונה מבנקים אחרים, משום שהוא מנצח על מדיניות בגוש מוניטרי שאינו מאוחד מבחינה פיסקלית (כלומר, מטבע משותף ללא תקציב משותף לגוש האירו), ארסנל הכלים שלו מוגבל הרבה יותר. במקרה הנוכחי, הבנק הודיע על כוונתו להעלות ריבית בפגישתו הקרובה ב-21 ביולי כדי להילחם באינפלציה המשתוללת. אבל קצב ההעלאות והגובה שלהן מוגבל משמעותית על ידי התנאים הקיימים בגוש האירו - בעיקר חובות של מדינות דרום אירופה, והמיתון המאיים להחריף אם הבנק האירופי יחליט דווקא כעת על הרעת התנאים הפיננסיים בגוש. הבנק המרכזי האירופי הודיע על "כלי פיננסי" שישמור על הגוש מפני משבר חוב ויושק ביחד עם העלאות ריבית, אך התהייה אם שני המהלכים הללו אינם סותרים - והשפעותיהם לא יבטלו למעשה אחד את השני - עדיין פתוחה. עצם גיבוש המנגנון החדש נתקל בקשיים, ובחלוקה בין מדינות צפון אירופה (גרמניה והולנד למשל) למדינות דרום-אירופה (איטליה ויוון למשל), משום שהוא מהווה בפועל סבסוד של הצפון את עלויות ההלוואה של הדרום.

האם הבנק המרכזי האירופי מודאג מההתפתחות היום?

לכאורה, אירו חלש הוא אינטרס של כמה מהכלכלות היצואניות הגדולות ביותר באיחוד האירופי. גרמניה נהנתה בעשורים האחרונים מאירו ש"הוחלש מלאכותית" על ידי האיחוד המוניטרי בין הכלכלה המשגשגת שלה לכלכלות נחשלות בדרום אירופה. אבל המצב כעת הוא שונה. היצוא הגרמני נתקל בקשיי ביקוש וגם נאבק להמשיך ולהיות תחרותי במחירי האנרגיה האסטרונומיים שהוא נאלץ לשלם. בנוסף, ייקור הדולר אמור להעלות משמעותית את עלויות היבוא הדולריות, ועל ידי כך להעלות את האינפלציה באיחוד האירופי עוד יותר. נגיד הבנק הצרפתי הזהיר מכך.

ואולם, כלכלני הבנק המרכזי האירופי אמרו בשבועות האחרונים כי אין סיבה לפאניקה, משום שהם בוחנים לא רק את המדד של האירו מול הדולר, אלא מול שלל המטבעות שבהם מתנהל היבוא האירופי. מדד זה משקלל את היקף היבוא, את שער ההמרה בין האירו למטבע שבו הוא נקוב, ואמור לשקף באופן מדויק יותר את ירידת הערך של האירו. הוא מכונה nominal effective exchange rate. לפי מדד זה, ירד שווי האירו ב-5% בשנה החולפת (מיולי 2021), לעומת ירידה של 15% מול הדולר. בתחילת משבר הקורונה הוא היה בשפל עמוק יותר. למרות זאת, החצייה של מחסום השוויון בין שני המטבעות ידחוף בנגידי הבנקים, המתכנסים ב-21 ביולי, לעבר העלאה גבוהה יותר של הריבית - 0.5% במקום 0.25% שהוכרזה מבעוד מועד.