כאוס בסין: אזרחים לא יכולים למשוך כספים, הממשלה הפעילה אלימות נגד ההמונים שמחו

לפחות ארבעה בנקים במחוזות המרכזיים הנאן ואנהוי הקפיאו פיקדונות בשווי מיליוני דולרים באפריל האחרון, דבר שעלול להוות סכנה ליציבות המערכת הבנקאית כולה בסין • בתחילת השבוע פיזרו הרשויות הסיניות באלימות מחאה של מאות אזרחים, שדרשו בחזרה את חסכונותיהם מהבנקים שנקלעו למשבר מזומנים עמוק

מפגינים מול סניף של הבנק המרכזי של סין / צילום: Associated Press
מפגינים מול סניף של הבנק המרכזי של סין / צילום: Associated Press

מחאה המונית של אזרחים בסין הדורשים את חסכונותיהם בחזרה אחרי שבנקים הקפיאו פיקדונות ללא סיבה ברורה. תחילת הפרשה באפריל האחרון, אז לפחות ארבעה בנקים במחוז הנאן המרכזי של סין הקפיאו פיקדונות של לפחות 178 מיליון דולר, תוך שהם מציעים מידע מועט על הסיבה או לכמה זמן. כך, לפתע, אזרחים רבים נותרו ללא גישה לחסכונות שלהם וחברות רבות ללא יכולת לשלם לעובדים. מאז ועד כה, לא התייחסו הבנקים לסוגיה מלבד הודעה כללית על כך שהם משדרגים את המערכות הפנימיות שלהם.

במהלך החודשים האחרונים, מאז הקפאת החשבונות, ערכו אזרחים מספר הפגנות נגד הבנקים ודרשו בחזרה את כספם, אלא שדרישותיהם נפלו על אוזניים ערלות. אתמול (א'), אלפי מפגינים מרחבי סין התאספו מחוץ לסניף ג'נגג'ואו של הבנק המרכזי במדינה, הבנק העממי של סין, במחאה הגדולה ביותר עד כה, ומהגדולות שראתה סין מאז פרוץ המגפה.

ההפגנות מתרחשות כשנסיעות פנים עדיין מוגבלות, כחלק מהגבלות הקורונה ההדוקות, אותן מנצלות הרשויות כדי לבלום את המחאה: בחודש שעבר, רשויות ג'נגג'ואו אפילו הגיעו עד כדי שיבוש של מערכת בקרת הקורונה הדיגיטלית במדינה, במטרה להגביל את תנועות המוחים ולסכל את המחאה המתוכננת שלהם, מה שעורר סערה בכל רחבי סין.

חשש מתגובת שרשרת

הצרות החלו בעקבות חקירת משטרה שנפתחה סביב חשדות לפעילות בלתי חוקית, מה שגרם לבנקים בהנאן להשעות את משיכת המזומנים אצלם. גם לפני זה, בריאותה של המערכת הבנקים הקטנים בסין נמצאה בסיכון גבוה - חקירות של הרשויות נגד מספר בנקים קטנים נמשכות כבר משנת 2019, וגרמו ללקוחות רבים, בתוך תקופה קצרה יחסית, לבקש לפדות את חסכונותיהם - מה שיצר קשיי נזילות והעלה את הסיכון לקריסה.

למרות שמוסדות "בסיכון גבוה" כאלה מהווים רק אחוז אחד מסך הנכסים במערכת הבנקאית של סין, לפי נתוני הבנק המרכזי, נכון לדצמבר 2021, הסתערות המשיכות הגבירו את החששות בקרב הרגולטורים מפני אפקט מתפשט, שיוביל לבסוף לקריסה של הבנקים המקומיים. בתוך מערכת בנקאית כה לא יציבה, החקירה נגד ארבעת הבנקים שהחלה לאחרונה ככל הנראה הובילה את הבנקים "להקדים תרופה למכה" ולא לאפשר ללקוחות למשוך את כספם, באמצעות הקפאת החשבונות. האירוע אמנם נדמה כנקודתי, אבל מומחים חוששים שבעיה פיננסית גדולה בהרבה עלולה להתרחש במציאות כלכלית של משברי נדל"ן וחובות אבודים גדלים, סגרים הדוקים ושאר השפעותיה של מגפת הקורונה.

הפגנות רחבות היקף על אובדן חסכונות ופרנסה הרוסה עלולות להיתפס כמבוכה פוליטית עבור המנהיג שי ג'ינפינג, שקידם חזון לאומני של הובלת המדינה ל"התחדשות גדולה". בליל יום ראשון, הרגולטור הבנקאי בהנאן פרסם הצהרה קצרה, ואמר כי "מחלקות רלוונטיות" מאיצות את המאמצים לאימות מידע על כספי לקוחות בארבעת הבנקים. (הרשויות) מעלות תוכנית לטיפול בנושא, שתפורסם בזמן הקרוב", נכתב בהודעה.

מפגינים מול סניף של הבנק המרכזי של סין / צילום: Associated Press
 מפגינים מול סניף של הבנק המרכזי של סין / צילום: Associated Press

המפגינים הוכו ונעצרו

אתמול רוב המפגינים הגיעו אל מחוץ לבנק לפני עלות השחר - חלקם כבר בארבע לפנות בוקר - כדי להימנע ממעקב של הרשויות. הקהל, שכלל קשישים וילדים, כבש גרם מדרגות מרשים מחוץ לבנק, קרא סיסמאות והרים כרזות. המפגינים הניפו גם דגלי סין, אסטרטגיה נפוצה למפגינים במדינה שלא מעודדת התנגדות למשטר, בלשון המעטה. הנפת הדגלים נועדה להראות שהמחאה היא רק נגד ממשלות מקומיות, ושהמפגינים תומכים בשלטון המרכזי ומסתמכים עליו שיספק פתרונות.

לפי דיווחים בתקשורת, ההפגנה נמשכה מספר שעות, עד שקציני ביטחון הסתערו לפתע במעלה המדרגות והתעמתו עם מפגינים, שבתגובה השליכו לעברם בקבוקים וחפצים אחרים. קציני הביטחון גררו מפגינים במורד המדרגות והכו את אלה שהתנגדו, כולל נשים וקשישים - כך לפי עדי ראייה וסרטונים ברשתות החברתיות. לאחר העימותים, המפגינים הועלו על אוטובוסים ונשלחו לאתרי מעצר מאולתרים ברחבי העיר - במלונות, בתי ספר ומפעלים; רבים שוחררו ממעצר בשעות אחר-הצהריים המאוחרות, וכמה פצועים נלקחו לבתי חולים.

"למה שעובדי ממשלה ירביצו לנו? אנחנו רק אנשים רגילים שמבקשים את ההפקדות שלנו בחזרה, לא עשינו שום דבר רע", אמרה אחת המפגינות ל-"CNN". שלטונות מחוז הנאן נמצאים תחת לחץ אדיר לעצור את ההפגנות, אבל המפקידים לא נרתעים. ככל שהמצב נמשך, רבים הפכו נואשים מתמיד להחזיר את חסכונותיהם.

החששות מקריסת המערכת הבנקאית מהדהדים לטלטלה שחוותה סין בסוף שנה שעברה. באוקטובר 2021 קבוצת אוורגרנד הסינית, קונצרן הנדל"ן הענק, קרסה בקול תרועה רמה, שנשמע ברחבי העולם והצית את משבר הנכסים בסין.

כתוצאת מכללי בקרה שקבעה ממשלת סין על חברות הנדל"ן הגדולות, שהובילו את אוורגרנד להציע את נכסיה בהנחות גדולות, הקבוצה נכנסה לחובות עצומים שנאמדו במאות מיליארדי דולר, והתשלומים שנאלצה לשלם בעקבות כך היו אחד ממאיצי המשבר שהשפעותיו מורגשות עד היום. בסוף 2021, על פי הדיווחים, ממשלת סין פעלה לארגון מחדש של אוורגרנד על מנת לפתור את המשבר וכיום, למרות חובות של כ-300 מיליארד דולר, התחדשה הבנייה בפרויקטים רבים של הקבוצה.